شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 147217

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت:‌ نظام آموزش پزشکی کشور بر اساس طرح آمایش سرزمینی با رویکرد خلق ثروت، تمرکززدایی، عدالت‌محوری، اخلاق‌محوری و توجه به رشته‌های بین رشته‌ای متحول می‌شود.

سلامت نیوز: معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت:‌ نظام آموزش پزشکی کشور بر اساس طرح آمایش سرزمینی با رویکرد خلق ثروت، تمرکززدایی، عدالت‌محوری، اخلاق‌محوری و توجه به رشته‌های بین رشته‌ای متحول می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، باقر لاریجانی در شانزدهمین همایش کشوری آموزش علوم پزشکی و جشنواره آموزشی شهید مطهری که امروز در مرکز همایش های رازی برگزار شد، افزود: سرمایه گذاری در حوزه آموزش هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری بلند مدت است و ما به علت رشد سریع و شتابان آموزش عالی در سال ۲۰۱۰ رکورددار توسعه انسانی شدیم.

وی ادامه داد: ایران در سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ با رشد ۱۰ درصدی رشد تندی در آموزش عالی داشت که توسعه تحصیلات تکمیلی در این رشد موثر بوده است نکته مهم در این رشد این است که همزمان با بسیاری از کشورها به اقتصاد دانش بنیان توجه کردیم زیرا اکنون دیگر عرصه پیشرفت کشورها توجه به اقتصاد دانش بنیان است.

لاریجانی گفت: نکته مهم در عرصه آموزش این است که باید فردآموزش دیده خود نوآور و کارآفرین باشد و بتواند برای خودش شغل ایجاد کند، نیابد این طور باشد که ما کجا می خواهیم به او شغل دهیم برای رسیدن به این هدف باید به انبوه سازی آموزش های دانش بنیان بپردازیم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت  ادامه داد: در سالهای گذشته بسیاری از کشورها میزان دانشجویان تحصیلات تکمیلی را چندین برابر کردند آمریکا ۵هزار موسسه آموزش عالی دارد، هندوستان ۸ هزار مرکز آموزش عالی دارد اما هنگامی که به دانشگاههای پژوهش محور رسیدن محدودیت وجود دارد و در همین آمریکا فقط ۲۰۰ تا ۳۰۰ مرکز آموزش پژوهش محور وجود دارد.

وی گفت:‌ معنی آن این است که ما می‌توانیم آموزش عالی را گسترش دهیم اما برای رشد بی رویه مراکز پژوهش محور لازم نیست.

لاریجانی ادامه داد: مأموریت دیگر دانشگاهها ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای است.

معاون وزیر بهداشت گفت:‌ دانشگاه باید آزمایشگاه نوآوری برای تحولات آتی خود داشته باشد و به منظور نوآور بودن دانشگاه لازم است از ایجاد رشته های مختلف به جهت این که حرف تازه ای بزنند، استفاده شود.

وی گفت: صلاح و ارتقای کوریکولوم یک امر دائمی است اما ما نباید کوریکولوم زده شویم باید به چفت و بسط های مورد نیاز توجه کنیم و با توجه به نیاز جامعه دانشجو تربیت کنیم.

معاون وزیر بهداشت افزود: باید در اصلاح نظام آموزش پزشک کشور مسئله محوری و توجه به مشکلات جامعه، اخلاق محوری و تربیت نیروهای با اخلاق، شواهد محوری را مورد توجه قرار دهیم و بدانیم که تفاوت یک پزشک با یک تکنسین این است که پزشک باید اجتهاد کند.

وی گفت: ما باید در نظام آموزشی به جای حافظه محوری و افزایش محفوظات تفکر کردن را آموزش دهیم کاری که متأسفانه در گذشته مغفول مانده است، باید دانشجویان پزشکی را از کلاس درس به کمپهای اعتیاد ببریم تا از نزدیک مسائل را ببینند و حتماً در این صورت نگاهشان عوض می شود.

لاریجانی اضافه کرد: مسئله دیگر ورود ما به سطح آموزش در سطح بین المللی است، هم اکنون ۷۱ درصد دانشجویان در استرالیا، ۸۰ درصد در اروپا و ۶۰ درصد در آمریکا آسیایی هستند در حالی که ما  اینجا هستیم و توان بالایی برای ارائه این آموزشها داریم.

معاون آموزشی وزیر بهداشت گفت: اکنون در تمام دنیا حتی Open univercity ها هم می توانند به رتبه های زیر ۵۰۰ برسند و جایگاه علمی بالایی داشته باشند، ما برای اینکه شناخته شویم باید دنیا رصد کنیم در عین حال باید ارتقای وضعیت بیمارستانهای آموزشی را جدی بگیریم حتی بیمارستانهای مأموریت محور مانند بیمارستانهای جامع زنان داشته باشیم.

وی افزود: برای توسعه آموزش عالی باید از جذب دانشجوی خارجی و دانشجوی شهریه پرداز نیز کمک های غیر دولتی مانند اوقاف استفاده کنیم.

لاریجانی گفت: ما اکنون ۱۸۰ هزار دانشجو و حدود ۱۸ هزار عضو هیئت علمی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور داریم اما مسیر طولانی برای اصلاح آموزش پزشکی بر مبنای طرح آمایش سرزمینی، در پیش داریم.

وی به چالشهای آموزش پزشکی اشاره کرد و گفت: باید انگیزه دانشجویان را بالا ببریم، به استعدادهای درخشان توجه ویژه داشته باشیم و نظام آموزش پزشکی را پاسخگو و عدالت محور کنیم و رشد رشته های بین رشته ای را مورد توجه قرار  دهیم و به اخلاق حرفه ای و فن آوریهای نوین و نیز تمرکززدایی و خلق ثروت در این حوزه توجه کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha