در حالی که نشست کمیسیون حقوق بشر آ.سه.آن امروز (شنبه) در جاکارتا پایتخت اندونزی پایان می یابد، یک منبع آگاه از ابتلای یک زن ایرانی به بیماری سل در زندان های غیراستاندارد و غیربهداشتی مالزی خبر داد.

سلامت نیوز:  در حالی که نشست کمیسیون حقوق بشر آ.سه.آن امروز (شنبه) در جاکارتا پایتخت اندونزی پایان می یابد، یک منبع آگاه از ابتلای یک زن ایرانی به بیماری سل در زندان های غیراستاندارد و غیربهداشتی مالزی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایرنا، وضعیت ناهنجار و غیربهداشتی زندان های مالزی و نوع برخورد برخی زندانبانان و پلیس با زندانیان که صدای زندانیان مالایی را نیز درآورده است، می تواند کارآمدی نشست کمیسیون حقوق بشر آ.سه.آن را مورد سئوال قرار دهد.

مقامات 10 عضو اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا موسوم به آ.سه.آن در نشست چهار روزه خود که از چهارشنبه هفته گذشته آغاز شد، قرار است وضعیت حقوق بشر در این منطقه را بررسی کنند.

اعضای آ.سه.آن در حالی برای بررسی مساله حقوق بشر کشورهای منطقه در جاکارتا گردهم آمده اند که بخش کوچکی از موارد نقض حقوق بشر این کشورها در رسانه ها مجال انتشار می یابد و بسیاری از جمله نقض حقوق انسانی زندانیان در مالزی به دلیل تدابیر شدید امنیتی زندان ها هرگز راهی به صفحه رسانه ها و افکار عمومی نمی یابند. 

زندان های مالزی نمونه ای آشکار از نقض حقوق انسانی زندانیانی است که پیش از این نیز معدود گزارش های بسیار تکان دهنده ای از این دخمه های مرگ به طور موقت توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد.

ازدحام بیش از حد زندانیان در مکان های کوچک، تهویه ضعیف، وضعیت نامناسب تغذیه، بیماری های پوستی و اختلالات روانی هر روز زندانیان به ویژه زندانیان خارجی را در مالزی آزار می دهد که این شرایط در ابتلا این افراد به بیماری های گوناگون از جمله بیماری های قارچی و پوستی و سل موثر هستند. 

چندی پیش چند زندانی ایرانی که تبرئه شده و از زندان های مالزی نجات یافتند، گفتند که زندانیان برای مقابله با بیماری های پوستی به دلیل شرایط بهداشتی و نبود پزشک مجبور به استفاده از مارمولک به منظور درمان هستند.

یک منبع آگاه نیز روز شنبه از ابتلای یک زن جوان ایرانی به بیماری سل در زندان مالزی خبر داد و گفت که مسئولان زندان این زن را به سلول انفرادی که شرایط نامناسبی دارد انتقال داده اند و شرایط این سلول ها باعث بیماری وی شده است. 

به گفته این منبع آگاه، این زن حدود سه ماه پیش پس از انتقال به بیمارستان از ابتلای خود به سل آگاه شده، اما با این وجود مسئولان زندان وی را به زندان بازگرداندند.

یکی از زندانیان آزادشده از زندان های مالزی اخیرا گفت برخی زندانیان به دلیل شرایط نامناسب بهداشتی برای درمان برخی دردها مارمولک را شکار می کردند، دم آنها را می زدند بعد یا می کوبیدند یا تکه تکه می کردند و می خوردند . چون زندانیان می گفتند در مارمولک پادزهری وجود دارد که جلوی مریضی بیشتر را می گیرد.

مریم یکی از زندانیان آزاد شده نیز در خصوص شرایط سخت زندان در مالزی گفته بود: در سلول نمی توانستیم تکان بخوریم ، بدنمان زخم شد، خودشان اسم این زخم های عفونی را گورابه گذاشته بودند. زخم های کشنده. من از صورت دچار این زخم شدم . هیچ دکتری نیست. هیچ دارویی نیست. دوست دارند با این زخم ها بمیری. می گویند یک زندانی کمتر، بهتر.

هم اکنون بیش از 200 ایرانی در زندان های مالزی بسر می برند که اغلب آن ها از سر ناآگاهی گرفتار باندهای قاچاق مواد مخدر شده و در فرودگاه های مالزی دستگیر شده اند. 
جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر امضای توافقنامه با مالزی برای انتقال محکومین بین دو کشور را پیگیری می کند و دولت و پارلمان این کشور تاکید کرده بودند تا پیش از پایان نیمه نخست سال جاری میلادی این توافقنامه میان مالزی و برخی کشورها از جمله ایران امضا شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha