رئیس مرکز تحقیقات مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی با بیان اینکه این بیمارستان تنها یک دستگاه LTM دارد گفت: به دلیل اینکه هر بیمار مبتلا به صرع باید به مدت 10 روز بستری شود، صف بیماران در انتظار بسیار طولانی است وتا پایان سال آینده وقت استفاده از این دستگاه کاملا پر شده و افراد دیگر باید برای سال 96 برای دریافت نوبت مراجعه کنند.

سلامت نیوز: رئیس مرکز تحقیقات مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی با بیان اینکه این بیمارستان تنها یک دستگاه LTM دارد گفت: به دلیل اینکه هر بیمار مبتلا به صرع باید به مدت 10 روز بستری شود، صف بیماران در انتظار بسیار طولانی است وتا پایان سال آینده وقت استفاده از این دستگاه کاملا پر شده و افراد دیگر باید برای سال 96 برای دریافت نوبت مراجعه کنند.

دکتر مجید غفارپور در گفت‌و‌گو با آنا با اشاره به ورود دستگاه LTM (دستگاه بررسی کننده نوع و کانون تشنج) به کشور، گفت: این دستگاه به صورت شبانه روز و به مدت حداقل 10 روز به بیمار مبتلا به صرع متصل می‌شود و نوار مغزی بیمار را ثبت می‌کند. لحظه‌ای که بیمار دچار تشنج شود، امواجی بر روی این نوار ثبت‌ می‌شود که پزشک به کمک بررسی این امواج می‌تواند نوع بیماری، علت و کانون تشنج را شناسایی و درمان کند.

وی افزود: در برخی موارد پزشک به کمک این نوار‌ها متوجه می‌شود بیمار اصلا به صرع مبتلا نبوده و علائم آن ناشی از یک ناراحتی روحی است که در این صورت بیمار بدون دریافت درمان‌های اضافه به پزشک متخصص ارجاع و مورد درمان قرار می‌گیرد.

رئیس مرکز تحقیقات مغز و اعصاب بیمارستان امام خمینی (ره) در پاسخ به این سوال خبرنگار آنا مبنی براینکه آیا این دستگاه برای تمام بیماران مبتلا به صرع کاربرد دارد، عنوان کرد: دستگاه LTM برای همه بیماران قابل استفاده نیست و پزشک تنها برای بیمارانی که تشنج آنها به درمان پاسخ نمی‌دهد، مواردی که علت تشنج ناراحتی روحی است و یا مواردی که پزشک به تشنج کاذب مشکوک است، از این دستگاه استفاده می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب با بیان اینکه شیوع تشنج‌های موضعی به مراتب بیش از تشنج‌های منتشره است، گفت: نتایج مطالعات نشان داده اگر بتوان کانون تشنج موضعی را پیدا کرد بیمار به راحتی درمان می‌شود که خوشبختانه ورود این دستگاه این امر را تسهیل داده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: این دستگاه حدود 2 سال است که وارد کشور شده و هنور تمام بیمارستان‌ها مجهز به این دستگاه نیستند.

این عضو هیات علمی انجمن مغز و اعصاب ایران در پاسخ به اینکه چرا دستگاه‌های بیشتری وارد کشور نمی‌شود، گفت: ورود هر دستگاهی نیاز به مکان و نیروی انسانی تربیت شده‌ای است که بتوانند از آن به خوبی استفاده کنند که این مساله ورود تعداد بالایی از این دستگاه را محدود کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha