نتایج یك تحقیق حاكی است: شیر مادر باعث تسكین درد نوزاد در هنگام تزریق عضلانی می‌شود.

فاطمه ولی‌زاده و سیده فاطمه قاسمی مربی و عضو هیات علمی دانشكده پرستاری مامایی دانشگاه علوم پزشكی لرستان در مقاله ای به بررسی «مقایسه تاثیر شیر مادر دوشیده شده و شیرخشك با سرنگ بر درد تزریق عضلانی نوزادان» پرداخته اند.

در این مقاله آمده است: تكامل نوروفیزیولوژیكی درك درد در اواخر سه ماهه دوم دوره جنینی كامل می‌شود و تحقیقات نشان داده كه اكثر تجارب دردناك شدید و منفرد حداقل برای ماه‌ها به صورت پاسخ شدید و بیش از حد به طور روتین باقی می‌ماند؛ بنابراین، درمان مناسب درد نوزادانی كه نیازمند اقدامات پزشكی هستند، ضروری است.

اقدامات غیر دارویی و طبیعی می‌تواند نقش مفید و تعیین‌كننده‌ای در این زمینه داشته باشد.

این مطالعه یك كارآزمایی بالینی تصادفی است كه در آن سه گروه مورد بررسی قرار گرفتند. در گروه یك یا گروه شاهد، تزریق عضلانی واكسن هپاتیت B برای نوزادان بدون استفاده از روشی برای تسكین درد انجام شد.

در گروه دوم، 2 سی‌سی شیر مادر دوشیده شده با سرنگ و در گروه سوم، 2 سی‌سی شیرخشك با سرنگ، دو دقیقه قبل از تزریق به عنوان اقدام تسكین دهنده درد استفاده شد.

برای بررسی شدت درد پاسخ‌های فیزیولوژیك با پالس اكسمیتری، پاسخ‌های رفتاری با فیلمبرداری و مدت گریه با كرنومتر اندازه‌گیری شد.

به گزارش ایسنا، نتایج بین گروه‌های مورد مطالعه در شدت درد حین تزریق، شدت درد بعد از تزریق، شدت گریه حین تزریق و آرامش حین تزریق و اشباع اكسیژن شریانی حین تزریق، تفاوت آماری معنی‌داری را نشان داد؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت شیر مادر باعث تسكین درد نوزاد در هنگام تزریق عضلانی می‌شود و لذا پیشنهاد می‌شود در پروسیجرهای دردناك روتین برای نوزادان مانند خونگیری، تزریق عضلانی، رگ‌گیری و ... كه روش دارویی مناسبی برای تسكین درد نوزاد وجود ندارد، از این روش آسان، در دسترس، ارزان و از همه مهم‌تر طبیعی، بدون عارضه و عملی و قابل اجرا جهت تسكین درد نوزادان استفاده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha