دانشمند‌ان در آمریكا موفق شدند با كمك ژن كرم‌ها،‌ اعصاب آسیب دیده را ترمیم كنند.

این دانشمند‌ان خاطر نشان كرد: ما ژنی را در یك كرم‌های نماتود یا نخی شكل شناسایی كرده‌ایم كه می‌توان با افزایش فعالیت این ژن، سرعت تولید مجدد سلول‌ها در رشته‌های عصبی آسیب دیده را تسریع كرد.

پژوهشگران دانشگاه اوتا در آمریكا اظهار داشتند كه كشف آنها گامی مهم در جهت دستیابی به روشهای درمانی نوین برای ترمیم و احیای اعصاب آسیب دیده محسوب می‌شود.

اعصاب معمولا در اثر یك بیماری یا حادثه دچار آسیب دیدگی می‌شوند.

دكتر مایكل باسیتانی، پژوهشگر اصل این تحقیق كه با همكاری پروفسور اریك جور جنسن، دانشمند‌ انستیتو مغز دانشگاه اوتا این طرح را اجرا كرده است، در این باره می‌گویند: ما یك هدف مولكولی را برای تولید دارویی جدید در آینده كشف كرده‌ایم كه این داده می‌تواند به میزان وسیعی توانایی اعصاب برای تولید مجدد بعد از جراحت تقویت كند.

آنها می‌افزایند: ما امیدواریم داروهایی را تولید كنیم كه می‌توانند این زنجیره از فرایندهای مولكولی را در اعصاب مغز فعال كرده و تولید مجدد سلولهای عصبی آسیب دیده را تحریك كنند.

در این لحظه هنوز به این هدف نرسیده‌ایم، اما در آینده قطعا موفق خواهیم شد.

به گزارش ایسنا، دكتر باسیتانی همچنین تصریح كرد: این یافته‌ها در عین حال ممكن است در آینده به كشف راه حلی برای درمان بیماری ام اس منجر شود. در این بیماری اعصاب با از دست دادن غلاف میلین دچار آسیب دیدگی شده و فرد به تدریج فلج می‌شود.

شرح این كشف در مجله ساینس منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha