یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 147263

نتایج بررسی های جدید نشان می دهد که میزان مایوپیا یا نزدیک بینی در جهان به طور چشمگیری در حال افزایش است. اگرچه گفته می شود که قدرت بینایی تا حدی ژنتیکی است و بیش از 24 نوع ژن با افزایش خطر نزدیک بینی ارتباط دارد اما محققان به این نکته نیز اشاره می کنند که نزدیک بینی بر اثر عمیق تر بودن اتاقک قدامی چشم و زیاد بودن طول محوری چشم یا منحنی بودن مردمک چشم به وجود می آید.

سلامت نیوز:نتایج بررسی های جدید نشان می دهد که میزان مایوپیا یا نزدیک بینی در جهان به طور چشمگیری در حال افزایش است. اگرچه گفته می شود که قدرت بینایی تا حدی ژنتیکی است و بیش از 24 نوع ژن با افزایش خطر نزدیک بینی ارتباط دارد اما محققان به این نکته نیز اشاره می کنند که نزدیک بینی بر اثر عمیق تر بودن اتاقک قدامی چشم و زیاد بودن طول محوری چشم یا منحنی بودن مردمک چشم به وجود می آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، زمانی که این اتفاق می افتد، نوری که وارد چشم می شود، درست متمرکز نمی شود و در نتیجه اشیای دور تار دیده می شود. به نقل از سایت «Prevention»، نتایج تحقیقات نشان می دهد که نزدیک بینی جز عوامل ارثی علت دیگری نیز دارد. قبلا تصور می شد که نزدیک بینی از سن نوجوانی به سراغ افراد می آید در حالی که این روزها نزدیک بینی در سنین مهدکودک نیز شایع شده است.

همچنین تعداد افراد نزدیک بین در حال افزایش است. در کشورهای توسعه یافته آسیایی مانند ژاپن، کره جنوبی، چین و سنگاپور، آمار نزدیک بینی دو برابر شده و در برخی کشورها به 3برابر هم رسیده است. 80 تا 90درصد دانش آموزان در این کشورها نزدیک بین هستند. این مشکل در آمریکا نیز وجود دارد. از سال 1986 تقریبا 25درصد مردم دچار نزدیک بینی شده اند و از سال 2001، این آمار به 41 درصد رسیده است. این آمار در سال های 1971 تا 1972 و 1999 تا 2004 در کودکان و جوانان نسبت به بزرگسالان 66درصد افزایش داشته است. اما علت این امر چیست؟

در کشورهای آسیایی کودکان نسبت به کودکان کشورهای غربی بیشتر درس می خوانند و درس خواندن آن ها، بیشتر در محیط داخل منزل است و ترکیب درس خواندن زیاد و خارج نشدن از منزل از عوامل شیوع نزدیک بینی در این کشورهاست. در کشور چین کودکان از 3 یا 4 سالگی مجبور به مشق نوشتن هستند. نوشتن و خواندن زیر نور مصنوعی به مدت طولانی می تواند تأثیر شدیدی روی سیستم بینایی داشته باشد زیرا در این سنین قدرت بینایی هنوز در حال تکامل است. این در حالی است که کودکان در کشور آمریکا از سن پایین مجبور نیستند مشق زیادی بنویسند. از طرفی استفاده از دستگاه های الکترونیکی فشار بر چشم ها را بیشتر می کند. خواندن از روی صفحه رایانه برای بینایی خوب نیست. علاوه بر آن هرچه وسیله به چشم نزدیک تر و مدت زمان استفاده از آن بیشتر باشد، میزان آسیب دیدگی نیز بیشتر است.

به نظر کارشناسان، بینایی سیستم ترمیمی دارد که می تواند تغییرات چشم را به شکل اولیه بازگرداند اما اگر مطالعه، خواندن و نوشتن طولانی شود چشم زمان کافی برای این بازسازی ندارد. از طرفی قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مدت مناسب می تواند برای چشم ها مفید باشد. زیرا محققان معتقدند، فعالیت های خارج از منزل و در نور طبیعی چشم ها را از نزدیک بینی محافظت می کند. سلامت چشم به طور مستقیم با نور خورشید ارتباط دارد. نور خورشید، انتقال دهنده نورونی به نام دوپامین رااز شبکیه چشم رها می کند و در نتیجه محور طولی چشم در حال طبیعی باقی می ماند و این امر مانع از نزدیک بینی فرد می شود. بررسی روی بیش از 4هزار کودک نشان می دهد کودکانی که زمان کمتری را در هوای آزاد می گذرانند، در معرض خطر نزدیک بینی قرار می گیرند.

به گفته محققان، با قرار گرفتن در محیط بیرون، سیستم بدن می تواند حس کند که بیرون از منزل قرار دارید و آدرنالین بیشتری تولید می کند، در نتیجه می توانید فاصله دورتر را ببینید. با وجود آشکار بودن نتایج تحقیقات، هنوز هم ساعت تفریح مدارس و ساعت ورزش محدود است.

در حالی که زنگ تفریح درست طراحی شده است و نه تنها سلامتی را بهبود می دهد بلکه باعث موفقیت درسی و سلامت چشم ها می شود. نزدیک بینی هیچ درمانی ندارد. از سال 2009، بازار عینک، سال به سال در حال رشد است. متخصصان می گویند که شیوه زندگی و عوامل محیطی نقش مهمی در افزایش آمار نزدیک بینی داشته است. هرچه سن نزدیک بینی زودتر باشد، احتمال بدتر شدن این حالت بیشتر است.

زمانی که نزدیک بینی شدید می شود، خطر اختلال دید طولانی مدت و کوری افزایش پیدا می کند که با استفاده از عینک یا لنزهای طبی هم درمان آن ناممکن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha