یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
کد خبر: 147280

وزیر بهداشت با انتقاد شدید از کشیک‌فروشی و عدم حضور دستیاران و رزیدنت‌ها در بخش‌ها و اتاق عمل خطاب به روسای دانشگاه‌ها و معاونان آموزشی گفت: «این تقصیر شماهاست و صراحتا می‌گویم اگر به این مشکلات رسیدگی نکنید واقعا ظلم کرده‌اید».

سلامت نیوز:وزیر بهداشت با انتقاد شدید از کشیک‌فروشی و عدم حضور دستیاران و رزیدنت‌ها در بخش‌ها و اتاق عمل خطاب به روسای دانشگاه‌ها و معاونان آموزشی گفت: «این تقصیر شماهاست و صراحتا می‌گویم اگر به این مشکلات رسیدگی نکنید واقعا ظلم کرده‌اید».

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان،سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی درحالی روز گذشته این جملات را مطرح کرد که معتقد است: امروزه شاهد عدم حضور اساتید در کشیک‌های شب و بستری‌ها هستیم و روز به روز این مسئله افزایش می‌یابد و این مشکل از آنجا نشات گرفته که روسای بیمارستان‌ها اساتید شاخص پزشکی شده‌اند و در نهایت درمان و آموزش معطل باقی ماند.


 نظارت مجلس بیشتر می‌شود
 این کاستی درحوزه بهداشت و درمان کشور به نحوی است که چندی پیش عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از کشیک فروشی ابراز گلایه کرده و  در اینباره گفت: وضع آموزشی در وزارت بهداشت اصلا خوب نیست و این کمیسیون درنظر دارد تا از این پس با قوای نظارتی بیشتری روی فعالیت‌های آموزشی وزارت بهداشت تمرکز کند. علی کائیدی تاکید کرد: نشست‌های گوناگونی درباره مشکلات موجود در صنف پزشکان مطرح شده است که هم‌اکنون نیز درحال تدوین برنامه‌ای مدون در این رابطه هستیم تا ضمن نظارت بیشتر، دیگر شاهد خرید و فروش کشیک‌های آموزشی در بیمارستان‌ها نباشیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، خرید و فروش کشیک‌های آموزشی در بیمارستان‌ها را رد نمی‌کند و می‌گوید: ممکن است در برخی دانشگاه‌ها این پدیده وجود داشته باشد اما لازم است که مسئولان دانشگاه‌های مختلف اعم از رئیس دانشگاه، رئیس دانشکده و معاونان بر این مسئله که قطعا تخلف است، نظارت کنند. بهرام عین‌اللهی ادامه می‌دهد: در دانشگاه‌های علوم پزشکی هر مدیری سه وظیفه برنامه‌ریزی، اجرا و نظارت را برعهده دارد و درباره نقش نظارتی تاکید فراوانی به روسا و معاونان دانشگاه‌ها شده است، بنابراین اگر هر نوع تخلفی در هر حوزه‌ای انجام شود،

رئیس و معاون دانشگاه مربوط مسئول است. او با تاکید براینکه در صورت گزارش تخلف درهیات‌های مربوط به تخلفات دانشجویی با فرد متخلف برخورد خواهد شد، تاکید می‌کند: وزارت بهداشت دراین زمینه مسئولیت برنامه‌ریزی و ابلاغ آیین‌نامه را دارد که این مسئله درحال انجام است. او با بیان اینکه آمار مربوط به تخلفات فروش کشیک به صورت گزارش‌های پراکنده وجود دارد، می‌گوید: قطعا وظیفه دانشگاه‌هاست که این آمار را تهیه و در صورت مشاهده تخلف با فرد متخلف برخورد کنند که در این صورت فرد به کمیته انضباطی معرفی شده و ممکن است حتی تمدید دوره شود.

با توجه به تاکیدات مسئولان در مقاطع مختلف بر سر عدم حضور دستیاران و رزیدنت‌ها در شیفت‌های مختلف که با مشکلات عدیده همراه است، وزیر بهداشت با اشاره به شعار امسال که به عنوان «همدلی و همزبانی دولت و ملت» از طرف رهبر معظم انقلاب نامگذاری شده است، اظهار داشت: دستگاه‌های اجرایی امسال با چالش‌های متعددی مواجه هستند.

هاشمی با گلایه از اساتید مقاله‌نویس و هشدار به کشیک‌فروشی دستیاران و رزیدنت‌ها در بیمارستان‌ها گفت: متاسفانه ما امروز شاهد عدم حضور اساتید در کشیک‌های شب و بستری‌ها هستیم و روز به روز این مسئله افزایش می‌یابد و این مشکل از آنجا نشات گرفته که روسای بیمارستان‌ها اساتید شاخص پزشکی شده‌اند و در نهایت درمان و آموزش معطل باقی ماند. وزیر بهداشت با انتقاد شدید از کشیک‌فروشی و عدم حضور دستیاران و رزیدنت‌ها در بخش‌ها و اتاق عمل خطاب به روسای دانشگاه‌ها و معاونان آموزشی گفت: این تقصیر شماهاست و صراحتا می‌گویم اگر به این مشکلات رسیدگی نکنید واقعا ظلم کرده‌اید.


 فکر و ذکر اساتید باید پژوهش باشد
هاشمی درباره تمام وقتی اساتید و اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها نیز افزود: دانشگاه‌ها موفق نخواهند شد مگر زمانی که تمام‌وقتی اساتید و اعضای علمی را اجرا کنند البته نه‌مانند مدل قبلی. به هر حال کسی که استاد است باید فکر و ذکرش آموزش و پژوهش و تحقیق باشد بنابراین طی 20 سال آینده باید فضای بحث‌های خصوصی و دانشگاهی کاملا متفاوت شود.

البته برای جذب اعضای هیئت علمی و تمام وقتی آنان نیز باید بیمارستان‌های آموزشی مجهز، زیبا، مدرن و در بهترین وضعیت قرار گیرند نه مانند امروز که دهها بار فراخوان برای اعضای هیات علمی می‌دهیم ولی کسی نمی‌آید در حالیکه یک زمانی خودمان آرزو داشتیم عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شویم. تسنیم نوشت؛ او ادامه داد: امیدوارم با ریل‌گذاری صحیحی که صورت می‌پذیرد بر این مشکلات به‌ویژه در حوزه آموزش پزشکی فائق آییم و اساتید و دستیاران پزشکی نیز حضورشان در کلینیک‌های ویژه پررنگ‌تر شود. به هر حال مردم از نظر معیشتی وضعیت مناسبی ندارند و احتیاج به این خدمات دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha