مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو از قیمت گذاری رسمی تجهیزات پزشکی که مصرف خانگی دارند از جمله فشارسنج ، ویلچر و تُشک مواج خبر داد.

سلامت نیوز:  مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو از قیمت گذاری رسمی تجهیزات پزشکی که مصرف خانگی دارند از جمله فشارسنج ، ویلچر و تُشک مواج خبر داد. 

 سید حسین صفوی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره برنامه اداره تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو برای ساماندهی بازار تجهیزات پزشکی اظهار داشت:‌ بعضی از تجهیزات پزشکی که مصرف خانگی دارند از جمله فشارسنج ، ویلچر و تشک مواج که مردم برای بیماران‌شان مجبور هستند تهیه کنند قیمت‌هایشان شفاف می‌شود، بنابراین طی 6 ماهه نخست سال جاری این کالاها را قیمت گذاری می‌کینم. همانند آن چیزی که برای تجهیزات پزشکی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی قیمت گذاری شده است.

صفوی درباره اهرم‌های سازمان غذا و دارو برای اجرای این کار عنوان کرد: اول اینکه ما اختیار قیمت گذاری را سال گذشته از طرف هیئت دولت گرفته‌ایم و به طور قانونی می‌توانیم در این باره قیمت گذاری این موضوع را داشته باشیم، از طرفی دیگر برای شناسنامه دار کردن این فعالان نیز با هماهنگی‌های که با صنف مربوطه داشتیم متضمن اجرای این کار است و در نهایت اطلاع رسانی هم می‌کنیم تا اگر مشکلی وجود داشته باشد به این موارد رسیدگی می‌کنیم.

هیچ واحد صنفی تجهیزات پزشکی کشور شناسنامه بهداشت ندارد

همچنین در این رابطه چندی قبل صفوی مدیرکل نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی، درباره بازار آشفته لوازم پزشکی و علی الخصوص لوازم پزشکی که مردم برای مصارف خانگی خود باید تهیه کنند و متاسفانه هر مغازه ای نیز یک قیمت ارائه می‌دهد و از اصل و اورجینال بودن این کالاها نیز تضمین وجود ندارد، به تسنیم گفته بود: درباره سیستم توزیع تجهیزات پزشکی شامل مصرفی‌ها و تجهیزاتی که کاربرد خانگی دارند متاسفانه وضعیت رضایت بخشی نیست.

مدیرکل اداره نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو ادامه داد: لذا در این باره اقداماتی را در حال انجام هستیم که یکی از این کارها شناسنامه کردن عرضه کنندگان تجهیزاتی پزشکی است که در منازل مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صفوی درباره تعداد فعالان این حوزه و اعتبار مجوزهای آنان خاطرنشان کرد: ما پیش‌بینی می‌کنیم که در کل کشور حدود 7 هزار واحد صنفی در حوزه تجهیزاتی پزشکی در حال فعالیت هستند و مجوزهای صنف و پروانه دارند و چیز غیرقانونی نیست، ولی در وزارت‌بهداشت شناسنامه‌ای ندارند.

مدیرکل اداره نظارت و ارزیابی تجهیزات و ملزومات پزشکی سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: براین اساس برای اینکه نظارت مستمری بر روی آنها انجام دهیم، باید فعالان حوزه تجهیزاتی پزشکی را شناسنامه‌دار کنیم.

در این راستا رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو نیز در یکی از مراسم‌های حوزه تجهیزات پزشکی عنوان کرده بود که بازار تجهیزات پزشکی به ویژه در حوزه توزیع و عرضه رها شده است در حالی‌که برخی از این تجهیزات حتی از دارو نیز حساس‌ترند اما متأسفانه نظارت‌ها خیلی جدی نیست؛ ‌این درحالیست که سیدحسن هاشمی وزیر بهداشت نیز کمتر از یکسال قبل عنوان کرده بود: «در حوزه تجهیزات پزشکی دچار عقب‌ماندگی‌هایی هستیم؛ من به عنوان یک ایرانی بهم برمی‌خورد که یک جنس زنگ‌زده چینی یا هندی بازار داخل را از آن خود کرده است».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha