یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 147287

طبق گفته محققان، چاقی و افسردگی از علل اصلی کسلی و خواب آلودگی مداوم هستند.

سلامت نیوز: طبق گفته محققان، چاقی و افسردگی از علل اصلی کسلی و خواب آلودگی مداوم هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، حس خستگی در طول روز می تواند باعث کاهش بهره وری شغلی شده و اشتباهات و غیبت از محل کار را افزایش دهد و همچنین ممکن است موجب بروز مسائل جدی تر نظیر تصادفات شود.

محققان با ارزیابی گزارش داوطلبانه ۱۳۹۵ مرد و زن در طول مدت میانگین ۷.۵ سال به این نتایج دست یافتند. شرکت کنندگان در این مطالعه، سابقه کامل خواب و معاینات فیزیکی را تکمیل کردند و یک شب در لابراتوار خواب مورد ارزیابی قرار گرفتند. محققان همچنین مشکلات مربوط به خواب، سلامت بدنی و روانی افراد را ثبت نمودند.

«جولیو فرناندز مندوزا»، استادیار روانپزشکی در کالج ایالتی پنسیلوانیا، در این باره می گوید: «چاقی و اضافه وزن بر خواب آلودگی روزانه تاثیر دارد. وانگهی کاهش وزن مانع از تجربه خواب آلودگی روزانه می شود. سلول های چربی، مخصوصا چربی ناحیه شکمی، ترکیبات آزادی موسوم به سیتوکین ها را تولید می کنند که موجب تحریک خواب آلودگی و کسلی در فرد می شود.»

وی در ادامه می افزاید: «افراد افسرده هم در این مطالعه دارای نشانه بالای کسلی مفرط در طول روز بودند. معمولا افراد مبتلا به افسردگی بسیار فکر می کنند، از اینرو ترشح هورمون های استرس در آنها افزایش می یابد. به بیان دیگر افراد افسرده احساس خستگی می کنند اما الزاماً در طول روز نمی خوابند.»

همچنین محققان در این مطالعه دریافتند اقلیت افراد مبتلا به خواب آلودگی مفرط روزانه دارای اختلال در سیستم عصب مرکزی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha