یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۹
کد خبر: 147288

مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، در خصوص موضوع استفاده از هورمون رشد در محصولات کشاورزی پر مصرف مثل گوجه فرنگی، توضیحاتی ارائه داد.

ماجرای استفاده از هورمون رشد در گوجه فرنگی

سلامت نیوز: مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، در خصوص موضوع استفاده از هورمون رشد در محصولات کشاورزی پر مصرف مثل گوجه فرنگی، توضیحاتی ارائه داد.

هدایت حسینی در گفتگو با مهر، اظهارداشت: در مورد گوجه فرنگی، هورمونی اضافه می کردند که در شهریور سال گذشته رسما به وزارت جهاد کشاورزی نامه ای نوشتیم و آن را ممنوع کردیم.

وی ادامه داد: البته این هورمون رنگ ایجاد نمی کرد بلکه سرعت رشد و رسیدن گوجه فرنگی را بالا می برد.

مدیرکل نظارت بر فرآورده های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو، تاکید کرد: با توجه به بررسی های اولیه ای که انجام دادیم، چون هنوز به این قطعیت نرسیده ایم که صد درصد سلامتی این ماده مورد تایید است، به همین خاطر از شهریور سال گذشته مصرف آن را منع کردیم. زیرا، بررسی های بیشتر ما نشان داد که فعلا اجازه استفاده از این هورمون گیاهی را در گوجه فرنگی ممنوع کنیم.
حسینی در پاسخ به این سئوال که در حال حاضر از این هورمون استفاده می شود یا خیر؟، گفت: پیگیری های ما از طریق وزارت جهاد کشاورزی نشان داد در مزارعی که گوجه فرنگی به عمل می آید، ناظرین جهاد کشاورزی این موضوع را در استان هایی که گوجه فرنگی کشت می شود، پیگیری کردند تا استفاده آن متوقف شود.

وی در خصوص مضرات استفاده از این هورمون نیز، اظهارداشت: بررسی های ما نشان داد که استفاده از این ماده، بیشتر نگرانی های زیست محیطی دارد و بر سلامت موجوداتی که در محیط زیست هستند، ممکن است بیشتر تاثیر بگذارد. ضمن اینکه ماهیتی دارد که از نظر ساختاری به عنوان سموم کشاورزی محسوب می شود، لذا، تصمیم بر این شد که استفاده از آن در محصولات تازه خوری و پرمصرف مثل گوجه فرنگی و خیار، ممنوع شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha