یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲

یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: استفاده مرتب و منظم داروها منجر به کاهش میزان حملات صرع میشود.

سلامت نیوزیک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان گفت: استفاده مرتب و منظم داروها منجر به کاهش میزان حملات صرع میشود.

دکتر ساسان ساکت در گفتوگو با ایسنا، افزود: تشنج کودکان شاید به عنوان یک بیماری مطرح نباشد، اما میتواند یک علامت در جریان بیماریهای مختلف باشد.

وی با بیان اینکه متاسفانه با وجود تمهیدات به کار رفته هنوز علت تشنج یافت نشده است، بیان کرد: چنانچه یک فرد دو مرتبه یا بیشتر به حمله تشنجی مبتلا شود به صرع یا اپیلپسی مبتلاست.

ساکت با اشاره به اینکه باید اهمیت این مهم برای والدین نهادینه شود، اضافه کرد: چنانچه فردی مبتلا به صرع است طی مدت 2 سال به صورت مرتب و منظم داروهای تجویز شده از سوی پزشک را مصرف کند. در این صورت اثر این بیماری و همچنین میزان حملات صرعی کاهش مییابد.

یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان ادامه داد: حمله صرع نتیجه فعالیت سلولی بیش از حد و غیرعادی عصب کورتیکال یا غشایی در مغز است.

وی اضافه کرد: یکی از علائم بیماری صرع این است که فرد هنگام تشنج دچار اختلال سطح هوشیاری میشود و اطرافیان و زمان و مکان را نمیشناسد یا در هنگام شب در کف اتاق افتاده یا بدنش خشک و دست و پایش کاملا شل می‌شود.

این متخصص اطفال، کودکان و نوزادان اظهار کرد: یکی دیگر از علائم بیماری صرع این است که صورت فرد کاملا سیاه و کبود و دور لبها و چشم‌هایش سیاه میشود و در اصطلاح اکسیژنرسانی کافی به فرد انجام نمیشود.

ساکت گفت: دست و پا زدن کودک در زمین به گونهای که چهار دست و پای وی حرکت و فرد متوجه اطراف نشود، تکان خوردن یک سمت بدن با شدت و... از جمله علائم بیماری صرع است.

وی افزود: فردی که دچار حمله شده چنانچه بیش از 2 دقیقه این حمله به طول انجامد، باید سریع به مرکز تخصصی کودکان مراجعه شود. اگر این تشنج پنج دقیقه طول بکشد به عنوان تشنج پایدار محسوب می‌شود و باید فرد تحت نظر یک فوق تخصص مغز و اعصاب قرار گرفته و به سرعت درمان شود؛ چراکه احتمال آسیب جدی مغزی در این حالت وجود دارد.
این مدرس دانشگاه اظهار کرد: در حین تشنج کودک ممکن است کنترل ادرار و مدفوع خود را از دست بدهد یا شروع به دویدن و حرکت دایرهای بیهدف دور خودش در اتاق کند و یا در برخی موارد خیره شدن کودک به معلم برای چند ثانیه و قطع ارتباط او با محیط از دیگر علائم بیماری صرع است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • احمدی ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
    3 0
    سلام ممکنه اگر تلفنی از مطب دکتر ساکت دارید در اختیار بگذارید آدرس و تلفن موجود در اینتر نت صحت ندارد .ممنون از همکاری شما