سالانه 4 میلیون کودک زیر 5 سال جان خود را در اثر عفونت‌های تنفسی از دست می‌دهند.

دکتر رضا میرنژاد میکروب شناس در گفت وگو با ایسنا، ضمن بیان مطلب فوق افزود: طبق تحقیقات سازمان جهانی بهداشت20 تا 40 درصد موارد بستری کودکان در بیمارستان‌ها نیز ناشی از همین عفونت‌ها است.

وی در ادامه گفت: از عوامل ایجاد کننده بیماری‌های تنفسی عوامل ویروسی (آنفلوانزا، پاراآنفلوانزا، اوریون، سرخک، آدنو ویروس‌ها، سرماخوردگی و غیره) و عوامل باکتریال (عامل گلودرد چرکی، پنوموئی و غیره) می‌باشد که در بعضی موارد ویروس‌های کمتر شناخته شده می‌توانند عفونت تنفسی ایجاد كنند.

دکتر میرنژاد با تاكید بر این كه عفونت‌های تنفسی که علامت شاخص آن، سرفه (همراه با خلط یا خشک)، آبریزش بینی و چشم، تب یا بدون تب است، افزود: این مشکل در فصول پائیز و زمستان و اغلب به علت تنفس در محیط‌های بسته مانند محیط‌های آموزشی، محیط های شغلی، اماکن و وسایل عمومی (اتوبوس و مترو) رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: باید به این نکته توجه کرد که سرفه‌های طولانی مدت به خودی خود یک بیماری تلقی نمی‌شود بلکه یکی از نشانه‌های سایر اختلالات و بیماری‌ها نظیر آسم، رنیت آلرژیک، مشکلات سینوس به طور مثال عفونت سینوس و ریفلاکس محتویات معده است.

این استاد دانشگاه در رابطه با درمان این بیماری گفت: در درمان این عفونت‌ها باید توجه شود که ابتدا توسط پزشک، ویروس یا باکتریال بودن علت بیماری تشخیص داده شود؛ چرا که افراد بیمار به عفونت‌های ناشی از ویروس‌ها برخلاف عفونت‌های ناشی از باکتریال نیاز به درمان آنتی بیوتیکی نداشته و درمان این افراد فقط حمایتی است یعنی باید استراحت کافی و مصرف آب و مواد غذایی و انرژی زا داشته باشند.

این میكروب شناس در ادمه اظهار کرد: چنانچه همراه با سرفه‌های شدید خلط وجود داشته باشد باید طبق نظر متخصصان، درمان آنتی بیوتیکی صورت پذیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: به هر حال در این روزها که عفونت‌های تنفسی با علایم و سرفه‌های خشک و طولانی مدت شایع شده بهترین راه جلوگیری از ابتلا به این بیماری‌ها، مصرف میوه جات تازه به خصوص مرکبات و شست وشوی دست‌ها قبل از غذا و رعایت بهداشت فردی است.

وی در پایان گفت: به گفته محققان، رژیم سرشار از میوه به دلیل وجود فیبروفلاونوئیدهای موجود در آن ممکن است از بروز سرفه‌های مزمن و طولانی مدت جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha