همزمان شدن تصادف منجر به مرگ چند تن از جوانان تهرانی با خودروی لوکس در نیمه‌های صبح یکی از روزهای بهاری باعث شد تا مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت‌کنندگان در همایش فرماندهان و مدیران و روسای عقیدتی و سیاسی نیروی انتظامی‌دستوری جدید صادرکنند «جولان دادن برخی جوان‌های سرمست غرور ثروت با خودروهای گران‌قیمت درخیابان‌ها از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه است؛ نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و مقابله کند.»

سلامت نیوز: همزمان شدن تصادف منجر به مرگ چند تن از جوانان تهرانی با خودروی لوکس در نیمه‌های صبح یکی از روزهای بهاری باعث شد تا مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت‌کنندگان در همایش فرماندهان و مدیران و روسای عقیدتی و سیاسی نیروی انتظامی‌دستوری جدید صادرکنند «جولان دادن برخی جوان‌های سرمست غرور ثروت با خودروهای گران‌قیمت درخیابان‌ها از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه است؛ نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و مقابله کند.»

به گزارش سلامت نیوز، ماهنامه تصمیم در نخستین شماره خود که نیمه اردیبهشت ۹۴ منتشر شده است، به بررسی بنزینی که دوردورهای شبانه بچه پولدارهای تهران مصرف می کند،‌ پرداخته است.
 
همزمان شدن تصادف منجر به مرگ چند تن از جوانان تهرانی با خودروی لوکس در نیمه‌های صبح یکی از روزهای بهاری باعث شد تا مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت‌کنندگان در همایش فرماندهان و مدیران و روسای عقیدتی و سیاسی نیروی انتظامی‌دستوری جدید صادرکنند «جولان دادن برخی جوان‌های سرمست غرور ثروت با خودروهای گران‌قیمت درخیابان‌ها از مظاهر ایجاد ناامنی روانی در جامعه است؛ نیروی انتظامی باید برای ابعاد مختلف ناامنی برنامه داشته باشد و مقابله کند.»
 
این درحالی است که طی سال‌های گذشته یکی از مشکلات اجتماعی که بسیاری از خانواده‌های تهرانی را آزار داده است ترافیک 6 خیابان مناطق شمالی شهر در روزهای پنجشنبه و جمعه است. کافی است در روزهای مذکور بین ساعت 20 تا 24 سری به این خیابان‌ها بزنید تا از نزدیک شاهد ترافیک سنگین خودروهای لوکسی باشید که رانندگان اغلب آنان را جوانان زیر 25 سال تشکیل داده‌اند. جوانانی که از ساعت 20 چرخ زدن در این خیابان‌ها را آغاز می‌کنند و در خوشبینانه‌ترین حالت ساعت 24 به خانه‌های خود باز می‌گردند. هر چند که ترافیک این خیابان‌ها تا ساعت 4 صبح روز بعد بالاخص در جمعه شب‌ها ادامه دارد.
 
این درحالی است که برآوردهای «تصمیم» نشان می‌دهد که چرخ‌زدن خودروهای لوکس تنها در شش خیابان تهران در دو روز پایانی هفته بین ساعت 20 تا 24 باعث سوزانده شدن حدود یک میلیون لیتر بنزین تنها در این مناطق می‌شود. که در این صورت با احتساب آمار معاونت امور بین الملل شرکت ملی نفت مبنی بر عرضه هر لیتر بنزین فوب خلیج‌فارس در یک هفته گذشته در حدود 51 سنت، جوانان تهرانی برای چرخ‌زدن در خیابان‌های این شهر در دو روز پایانی هفته، زمینه هدر رفت 1.5 میلیارد تومان ثروت ملی را فقط برای تردد در 6 خیابان که کل مسافت آن شاید کمتر از یک دهم درصد مسافت خیابان‌ها و بزرگراه‌های کل شهر تهران، باشد را فراهم می‌کنند.
 
این درحالی است که این میزان مصرف در روز پایانی هفته در تهران بیش از مصرف بنزین یک روز یک استان مانند ایلام است.

براساس آمارهای موجود به‌طور میانگین روزانه 764هزار لیتر بنزین در استان ایلام مصرف می‌شود در حالیکه تنها به دلیل چرخ زدن جوانان در 6 خیابان تهران در دو روز هفته و در 8 ساعت یک میلیون لیتر بنزین هدر می‌رود.
 
مبنای این گزارش 6 خیابان محبوب جوانان تهرانی چون سعادت آباد، پاسداران، ایران زمین، جردن، نیاوران و بلوار اندرزگو بوده است.
 
در این محاسبه خیابان سعادت‌آباد حد فاصل یادگار امام تا بلوار خوردین در رفت و برگشت حدود 6 کیلومتر،خیابان پاسداران حدفاصل سه راه ضرابخانه تا اتوبان صدر رفت و برگشت حدود 11 کیلومتر،خیابان ایران زمین در رفت و برگشت حدود 7 کیلومتر،خیابان جردن از تقاطع جهان کودک تا اتوبان مدرس در رفت و برگشت حدود 7 کیلومتر،بلوار اندرزگو از قیطریه تا ارتش در رفت و برگشت حدود 4 کیلومتر و در انتها خیابان نیاوران از میدان قدس تا میدان باهنر در رفت و برگشت حدود 8 کیلومتر در نظر گرفته شده است.( این ارقام براساس محاسبه نقشه تهران به دست آمده است)
 
براساس این محاسبه و در نظر گرفتن طول 3 متری هر خودرو و فضای متعادل برای تردد و چهار بانده بودن مجموع مسیر رفت و برگشت، همزمان در ساعت مذکور در روزهای پایانی هفته 28 هزار و 600 دستگاه ماشین که اغلب آنها در لیست خودروهای لوکس قرار می‌گیرند در این خیابان‌ها تردد می‌کنند.
 
این درحالی است که اگر در حالت ترافیک سوزاندن سوخت در هر 100 کیلومتر را 10 لیتر محاسبه کنیم که البته این رقم بسیار خوشبینانه خواهد بود چرا که کارشناسان بر سوزاندن سوخت بیش از 12 لیتر در این شرایط تاکید دارند از ساعت 20 تا 24 یک روز پنجشنبه از محل چرخ زدن جوانان تهرانی در 6 خیابان تهران 493 هزار لیتر سوخت هدر می‌رود.
 
برآوردها نشان می‌دهد هر خودرو اگر تنها یک بار خیابان پاسداران از سه راه ضرابخانه تا اتوبان صدر را در این ساعت‌ها طی کند 4.3 لیتر بنزین می‌سوزاند.
 
جوانان تهرانی تنها برای ساعاتی تفریح در سطح شهر و در روزهای پایانی هفته بدون آنکه بدانند 1.5 میلیارد تومان ثروت ملی را هدر می‌دهند و در این میان اگر از هنجارهای اجتماعی و آمارتصادفات مرگ‌و‌میر ناشی از این تفریحات بگذریم باید به نبود برنامه‌ای دقیق و اساسی برای مقابله با این ناهنجاری اجتماعی اشاره کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha