مدیر عامل انجمن آلزایمر ایران با اشاره به قول رئیس جمهور، بر شناخته شدن آلزایمر به عنوان بیماری خاص تاکید کرد.

آلزایمر را جزوء بیماری های خاص قرار دهید

معصومه صالحی در گفتگو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت: قرار گرفتن آلزایمر در لیست بیماری های خاص آنرا از حمایت های دولتی برخوردار می کند . خانواده های این بیماران هم به دلیل گرانی داروهای آلزایمر و هم سختی مراقبت های ویژه این بیماری نیازمند حمایت های دولت هستند.

وی گفت : آخرین آمار منتشره شده نشان می دهد که حدود 30میلیون نفر در دنیا به آلزایمر مبتلا هستند و در ایران بین 300 تا 400 هزار نفر با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند. این بیماری از بیماری‌های سنین بالا به‌حساب می آید كه در دنیا شیوع این سن از 50 تا 65 سالگی است و هر چه سن افراد بالاتر می رود درصد مبتلایان به آلزایمر نیز بیشتر می شود.

مدیر عامل انجمن آلزایمر اضافه کرد : نزدیک به 2هزار نفر از مبتلایان به آلزایمر تحت پوشش این مرکز قرار دارند که از خدمات درمانی و حمایتی آن بهره مند می شوند. این انجمن با پیشگیری، آموزش، خدمات درمانی،مشاوره روانشناسی و تغذیه در سنین بالا، انجام تست حافظه و تشخیص پزشك متخصص، درشناخت و درمان این بیماری به سالمندان کمک می کند.

وی افزود: بروز عوامل متفاوتی  از جمله افسردگی شدید درصورت عدم درمان، استفاده از مشروبات الكلی وكشیدن سیگار، عوامل ژنتیکی ، تغذیه نامناسب و عدم فعالیت های مغزی ازمهم‌ترین علت های این بیماری محسوب می‌شود. به گفته وی مراکز تحقیقاتی درباره آلزایمر بسیار کم است و پژوهش در این زمینه  صرفا در سطح پایان نامه های دانشجوی قراردارد.

این کارشناس ارشد پرستاری خاطر نشان کرد: آلزایمر درمان قطعی ندارد اما می توان با اقدامات پیشگیرانه و درمانی آنرا کنترل کرد . مبتلایان به آلزایمر معمولا 3تا 10 سال بعد از ابتلای به این بیماری زنده می مانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha