یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 147330

دانشگاه علوم پزشکی گلستان هیچ یک از 50 عطاری موجود در این استان را تأیید صلاحیت نمی‌کند.

سلامت نیوز: دانشگاه علوم پزشکی گلستان هیچ یک از 50 عطاری موجود در این استان را تأیید صلاحیت نمی‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،با اینکه دانشگاه علوم پزشکی و معاونت‌های زیرنظرش بهتر از هر کسی می‌دانند آنچه از طب سنتی که در گلستان ارائه می‌شود با حکمت این طب همخوانی ندارد، اما بازهم رسیدگی به امور عطاری‌ها و افرادی که ادعای طبابت دارند را از امروز به فردا می‌اندازد. از آن طرف مردم که به دنبال راه‌های جدید برای درمان خود هستند راه چاره را در طب سنتی می‌جویند و در بازاری چنین کم خطر و پرسود، پزشکانی که تخصص طب سنتی خود را از کشورهای ارمنستان، پاکستان و فیلیپین گرفته‌اند در کنار عطاری‌های غیر مجاز که مانند قارچ سر می‌زنند هر روز بیشتر و بیشتر می‌شوند.


«محمد محمدی» معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی گلستان، در داخل استان، پزشکی که مدرک معتبر دانشگاهی در رشته طب سنتی داشته باشد سراغ ندارد و هیچ پزشکی که با این عنوان فعالیت می‌کند را تأیید نمی‌کند.


وی درخصوص رسیدگی نشدن به این وضعیت توضیح می‌دهد: بیمارانی که به ما شکایت می‌آورند حاضر به مراجعه به دادگاه نمی‌شوند با این حال پرونده‌هایی از افرادی که ادعای طبابت سنتی دارند به دادگاه ارسال شده، اما مقابله با این افراد راه‌های قانونی می‌خواهد که امیدواریم با راه‌اندازی رشته طب سنتی در استان به سرانجام برسد. بسیاری از پزشکان و افراد غیرمتخصص که به طبابت در این رشته می‌پردازند با عطاری‌ها قرارداد همکاری دارند و پزشکانی که توانایی بیشتری دارند برای خود عطاری باز کرده‌اند. اما داروهایی که در این عطاری‌ها عرضه می‌شود نه تنها گران است بلکه مورد تأیید نیست و حتی بهداشت آنها بشدت جای سؤال دارد.


بررسی‌ها هم نشان می‌دهد، از 50 عطاری این استان فقط 7 عطاری مجوز دارد و 43عطاری دیگر متخلف محسوب می‌شوند. حتی در بازرسی‌های نیروی انتظامی، تعزیرات، مرکز بهداشت و سازمان غذا و دارو در بیشتر این عطاری‌ها موادمخدر با داروها مخلوط شده بود.
محمدی می‌گوید: عطاری جایی نیست که در اذهان عمومی شکل گرفته باشد؛ بلکه عطاری محل فروش عطر است و جای فروش دارو نیست. دارو باید در داروخانه‌ها به فروش برسد و داروخانه‌ها می‌توانند به این منظور 2 قسمت شوند که یک قسمت به فروش داروهای گیاهی اختصاص یابد.


«حمیدرضا جوشقانی» معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان نیز تأکید کرد: شکایت‌های زیادی از ارائه گیاهان دارویی که بدون هیچ نسخه‌ای تجویز می‌شود وجود دارد. عطاری‌هایی که در استان فعالیت می‌کنند هیچ یک صلاحیت لازم را ندارند و مجوزی از معاونت غذا و داروی استان دریافت نکرده‌اند.
جوشقانی با بیان اینکه بین گیاه دارویی و داروی گیاهی تفاوت وجود دارد، توضیح داد: عطاری‌ها مجاز به فروش داروی گیاهی نیستند از این رو امسال طرحی به شورای سلامت استان ارائه می‌شود که بعد از تصویب آن، همه عطاری‌های استان زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی ساماندهی می‌شوند. در این طرح عطاری‌ها مجاز به ارائه هر داروی گیاهی نیستند و از همان ابتدا داروهایی که عرضه می‌شود مشخص خواهد بود. سال گذشته وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با راه‌اندازی رشته طب سنتی در مقطع دکتری تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان با ظرفیت 5 دانشجو موافقت کرد، اما با گذشت یک سال از این وعده هنوز خبری نیست.


مشاهدات میدانی نیز حاکی است، گیاهان دارویی که این روزها برخی پزشکان و افراد غیرمتخصص برای مردم تجویز می‌کنند اغلب در بسته‌بندی‌های غیربهداشتی مخلوط با انواع آلودگی‌ها و خاک با قیمت‌های گران به فروش می‌رسد که به صورت دستی توسط خود عطاری‌ها که متعلق به همان پزشکان است تهیه و درون کپسول قرص‌ها ریخته می‌شود. به نظر می‌رسد مسئولان بهداشتی استان نظارت برعطاری‌ها و طب سنتی را موکول به راه‌اندازی رشته طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی کرده‌اند، اما سلامت مردم موضوعی است که درنگ برای آن جایز نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha