یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: مسئولیت اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی را کم کرده و افراد سالم‌تری را وارد چرخه توسعه کشور می‌کند.

سلامت نیوز: رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران گفت: مسئولیت اجتماعی، آسیب‌های اجتماعی را کم کرده و افراد سالم‌تری را وارد چرخه توسعه کشور می‌کند. 

حسن موسوی‌چلک در گفت‌وگو با  ایلنا، درباره تاثیر مسئولیت اجتماعی بر آسیب‌های اجتماعی گفت: کاهش مسئولیت اجتماعی بر افزایش آسیب‌های اجتماعی تاثیرگذار است، چرا که در نبود مسئولیت اجتماعی، نظارت اجتماعی، کنترل اجتماعی و همکاری اجتماعی کاهش می‌یابد.

وی درباره مسئولیت اجتماعی توضیح داد: مسئولیت اجتماعی در معنای ساده یعنی فرد علاوهبراینکه به خود فکر می‌کند، به فکر دیگران هم باشد.

موسوی چلک خاطرنشان کرد: بخش دیگر مسئولیت اجتماعی الزاما مربوط به سازمان‌ها و نهاد‌ها نیست بلکه افراد باید در قبال افرادی که در کنارشان هستند، همچون هم‌محله‌ای‌ها، اعضای خانواده، فامیل و... احساس مسئولیت کنند.

رواج فردگرایی در جامعه امروز

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با بیان اینکه در گذشته حس مسئولیت‌پذیری و به فکر دیگران بودن بیشتر بود، اظهار کرد: امروزه ما فردگرا‌تر شده‌ایم. اما اگر مسئولیت اجتماعی در جامعه نهادینه شود مردم وجود تکیه‌گاه و پشتوانه‌ای را احساس خواهند کرد که این موضوع به افراد کمک می‌کند که درگیر مشکلات جدی نشوند.

وی تاکید کرد: در جامعه‌ای که مسئولیت اجتماعی رواج می‌یابد؛ سرمایه اجتماعی، اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و نشاط اجتماعی بیشتر می‌شود. طبیعی است که در چنین جامعه‌ای عوارض و پیامدهای منفی اجتماعی کمتر می‌شود.

موسوی چلک اظهار کرد: امروزه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به دلیل سبک زندگی، ‌گسترش تکنولوژی و مشغله‌های موجود احساس تنهایی می‌کنیم؛ به عنوان مثال اگر من نوعی روزی در خانه نباشم و اتفاقی برای فرزندم رخ دهد، همسرم نمی‌تواند از همسایه کمک بخواهد. در حالی که در گذشته مشکلات را با همسایه در میان می‌گذاشتیم و از آنها کمک می‌گرفتیم.

این مددکار اجتماعی با بیان اینکه تکافل اجتماعی در دین ما نیز مورد تاکید قرار گرفته است بیان کرد: اگر در مواقع رخداد حوادث طبیعی به حادثه‌دیدگان کمک می‌کنیم، مسئولیت اجتماعی مدنظر ما اتفاق نیفتاده است، بلکه موضوعی لحظه‌ای است. در حالی که مسئولیت اجتماعی یعنی همیشه به فکر دیگران باشیم.

وی با تاکید براینکه نمی‌توان در محیط اجتماعی، زندگی فردی داشته و نسبت به دیگران بی‌تفاوت بود، عنوان کرد: در این نوع زندگی خود فرد نیز احساس خلاء می‌کند، یعنی اگر فرد در جامعه مشارکت نکرده و احساس مسئولیت در او نهادینه‌ نشده باشد، نباید توقع داشته باشد که دیگران در زمان نیاز به او کمک کنند.

مسئولیت اجتماعی، آسیب‌ها را کاهش می‌دهد

موسوی‌چلک با اشاره به تلاش یکساله انجمن مددکاری اجتماعی بر موضوع افزایش مسئولیت اجتماعی در جامعه گفت: تا به امروز در ۱۲ استان کشور همایش‌هایی در ارتباط با این موضوع برگزار شده است، چرا که با رصد کردن جامعه این موضوع را به عنوان نیاز جامعه شناخته‌ایم و سعی ما براین است که مسئولیت جامعه بهتر، بیشتر و مستمر‌تر از قبل رواج یابد.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی افزود: در حال حاضر برخی از دستگاه‌ها به انجام فعالیت‌هایی همچون ساخت مدرسه از محل درآمدهای خود دست می‌زنند، اما این موارد محدود بوده و کافی نیست، چرا که این موارد بیشتر نمادین است تا موضوعی نهادینه.

وی خاطرنشان کرد: بی‌تردید وقتی جامعه‌ای قصد دارد؛ مسیر پیشرفت را طی کند باید بتواند از همه منابع خود استفاده کند و این منابع نیز باید سالم، ‌موثر و کارآمد باشد.
موسوی چلک ادامه داد: مسئولیت اجتماعی آسیب‌های اجتماعی را کم کرده و طبیعتا افراد سالم‌تری را به عنوان منبع اصلی توسعه وارد چرخه توسعه کشور می‌کند که وجود چنین افرادی سرمایه کشور است.

این مددکار اجتماعی با بیان اینکه تقویت مسئولیت اجتماعی تنها با حرف‌زدن و در کوتاه مدت امکان‌پذیر نیست، گفت: باید در این حوزه کار شده و حتی در مواقعی مطالبه‌گر مسئولیت اجتماعی باشیم.

وی با اعلام اینکه سال آینده همایشی در رابطه با مطالبه‌گری اجتماعی خواهیم داشت، توضیح داد: برگزاری این همایش به منظور مطالبه حقوق اجتماعی مردم است، چرا که مطالبه‌گری اجتماعی برای داشتن مدیریتی سالم، پویا و کارآمد ضروری است.

مردم حقوق اجتماعی خود را نمی‌شناسند

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با تاکید براینکه همانطور که مطالبه‌گر حقوق مادی خود هستیم باید مطالبه‌گر حقوق اجتماعی خود نیز باشیم، ادامه داد: متاسفانه افراد در جامعه چندان دغدغه حوزه اجتماعی را ندارند، حقوق اجتماعی خود را نمی‌شناسند و مطالبه‌گر آن نیز نیستند.

موسوی چلک تصریح کرد: مطالبه‌گری به معنای تقابل با دولت نیست، بلکه به این معناست که همانگونه که برای دریافت یارانه، سوخت و... تلاش می‌کنیم، باید برای دریافت حقوق اجتماعی خود نیز تلاش کرده و آن را مطالبه کنیم.

وی با بیان اینکه مددکاری اجتماعی و مسئولیت اجتماعی همواره با یکدیگر عجین بوده‌اند، ادامه داد: در تعریف جدید مددکاری اجتماعی که چند ماه قبل توسط فدراسیون جهانی مددکاری اجتماعی به تصویب رسید، مددکاران موظف شدند که در خصوص موضوع مسئولیت اجتماعی در سطح جامعه جهانی کار کنند.

ضرورت همراهی همه دستگاه‌ها برای رواج مسئولیت اجتماعی

موسوی‌چلک خاطرنشان کرد: برای رواج مسئولیت اجتماعی اقدامات جامعه مددکاری به تنهایی کافی نیست، بلکه باید همه دستگاه‌ها در این خصوص فعالیت کنند، چرا که ما به عنوان مددکاران اجتماعی می‌توانیم در خصوص چگونگی استفاده بهینه از ظرفیت مسئولیت اجتماعی برای ارتقا شاخص‌های سلامت اجتماعی نقش داشته باشیم، اما ضروری است؛ دستگاه‌های مختلف نیز موضوع مسئولیت اجتماعی را به عنوان یک رویکرد جدی در برنامه‌ریزی‌های خود داشته باشند.

 رئیس انجمن مددکاری اجتماعی عنوان کرد: اگرچه برخی دستگاه‌ها در خصوص این موضوع کار می‌کنند، اما اقدامات بسیار کمرنگ است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: افزایش مسئولیت‌اجتماعی به افزایش سلامت اجتماعی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و جرائم می‌انجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha