یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
کد خبر: 147345

آتش‌سوزی جنگل‌های کشور داستان تازه‌ای نیست، داستان تلخی که برگ برگ آن از این حکایت دارد که مسئولان طی چند سال گذشته نخواسته یا نتوانسته‌اند چاره‌ای برای آن بیندیشند، چاره‌ای که دست‌کم می‌توانست اندکی از وسعت آن بکاهد.

سلامت نیوز:آتش‌سوزی جنگل‌های کشور داستان تازه‌ای نیست، داستان تلخی که برگ برگ آن از این حکایت دارد که مسئولان طی چند سال گذشته نخواسته یا نتوانسته‌اند چاره‌ای برای آن بیندیشند، چاره‌ای که دست‌کم می‌توانست اندکی از وسعت آن بکاهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ،هر سال با رسیدن به فصل‌ بهار و تابستان آمار آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور به مساله‌ای ناگوار تبدیل می‌شود که مسئولان در قبال آن ابراز نگرانی کرده و با جلوگیری از انتشار آمار در این حوزه برای پاک کردن صورت مساله تلاش می‌کنند.

این در حالی است که سرانه پایین جنگل در کشور حکم می‌کند، مسئولان برای نگهداری از این ثروت ملی نهایت تلاش خود را به کار گیرند. در این بین دست‌کم می‌توان توقع داشت آنها مقدمات فراگیر شدن آتش‌نشانان تخصصی جنگل را در تمامی مناطق جنگلی فراهم کنند.

افزون بر این باید یادآور شد علت این‌که تاکنون نتوانسته‌ایم در برابر آتش‌سوزی‌ها بدرستی واکنش نشان دهیم این است که به موقع از حادثه مطلع نشده و هنگام مواجهه با آن نیز عملکرد کندی نیز داریم.

به این ترتیب وقتی مسئولان نیز همزمان با مردم عادی از آتش‌سوزی جنگل‌ها باخبر می‌شوند، نباید انتظار داشت، آتش خسارت زیادی به کشور تحمیل نکند.

مشکل دیگری که با آن رو‌به‌رو هستیم، زمانبر بودن جمع‌آوری نیرو و اعزام افراد به محل حادثه است. این در حالی است که دسترسی به مناطق جنگلی کشور نیز مشکل است. به همین دلیل مسئولان باید حداقل برای کشف زودتر آتش‌سوزی‌ها و تشکیل تیم‌های امداد، حساب‌شده‌تر عمل کنند، زیرا کشور‌های موفق از طریق سیستم‌های ماهواره‌ای و گشت‌های فعال در مناطق جنگلی خیلی زود از آتش‌سوزی باخبر شده و با عکس‌العمل بموقع می‌توانند مانع گسترش آتش‌سوزی شوند.

کمبود مرکز اطفای حریق در استان‌های جنگلی کشور نیز یکی دیگر از مشکلات این حوزه است و باید تاکید کرد با تجهیز چند خودرو و استفاده از افرادی که آموزش تخصصی ندیده‌اند نمی‌توان در مهار آتش‌سوزی‌های جنگل موفق عمل کرد. درواقع آتش‌نشانان جنگل باید آموزش‌های ویژه‌ای دیده و از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار باشند، افزون بر این تجهیزات پیشرفته نیز باید در اختیار آنها قرار گیرد.

این در حالی است که می‌توان با اعمال محدودیت‌های خاص در فصل‌های پرخطر، آمار آتش‌سوزی در جنگل‌های کشور را کاهش داد، زیرا جاده‌های زیادی در دل جنگل‌های کشور کشیده شده و متاسفانه در فصل تابستان بر آمار گردشگران کشور افزوده می‌شود، اغلب گردشگران نیز هنگام عبور از این مناطق نکات لازم را رعایت نمی‌کنند، به همین دلیل اگر در بهار و تابستان محدودیت‌هایی برای استفاده از این محل‌ها در نظر گرفته شود، می‌توان به کاهش آتش‌سوزی‌در جنگل‌های کشور امیدوار بود.

علاوه بر این باید به جمعیت بالای خانوارهای جنگل‌نشین در کشور نیز اشاره کرد، زیرا فقط در جنگل‌های شمال کشور حدود 78 هزار خانوار وجود دارد که مصرف سالانه هیزم آنها حدود 8‌/‌43 مترمکعب چوب است. از این گذشته فقر، وابستگی حاشیه‌نشینان به جنگل‌ها را تشدید کرده، زیرا برخی از آنها جنگل را آتش زده و تخریب می‌کنند تا بتوانند زمینی برای کشاورزی تهیه کنند.

بنابراین دولت باید برای تجمیع این خانوارها در محل‌های مناسب خارج از جنگل قدم بردارد و با ایجاد اشتغال و ارائه خدمات به آنها وابستگی این افراد را به جنگل قطع کند. نکته اینجاست که در سایه کمبود نیرو و تجهیزات، مسئولان باید به پیشگیری پرداخته و از طریق آموزش و فرهنگسازی از پتانسیل سازمان‌های مردم نهاد برای مقابله با چنین مشکلاتی استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha