رئیس کارگروه جامعه شنوایی‌شناسان ایران، گفت: ۴۰ درصد سالمندان به دلیل رفتار غیرحرفه‌ای ارائه‌دهندگان سمعک، از این وسیله استفاده نمی‌کنند در حالی که اگر سمعک توسط شنوایی‌شناس دارای مجوز تجویز و تنظیم شود فرد مشکلی نخواهد داشت.

سلامت نیوز: رئیس کارگروه جامعه شنوایی‌شناسان ایران، گفت: ۴۰ درصد سالمندان به دلیل رفتار غیرحرفه‌ای ارائه‌دهندگان سمعک، از این وسیله استفاده نمی‌کنند در حالی که اگر سمعک توسط شنوایی‌شناس دارای مجوز تجویز و تنظیم شود فرد مشکلی نخواهد داشت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، فرزام جنابی در نشست خبری جامعه شنوایی‌شناسی ایران، گفت: با توجه به مسن شدن جمعیت، کاهش شنوایی یکی از مسائل مهم و رایج در سالمندان است. کاهش شنوایی موجب ابتلا فرد به افسردگی می‌شود بنابراین باید با توجه به زندگی ماشینی، بالا رفتن سن و آلودگی‌های صوتی که افراد در معرض آن قرار دارند به فکر راهی برای کاهش ابتلا به مشکلات شنوایی باشیم چرا که این مهم می‌تواند زمینه ابتلا به اختلالات روانی را فراهم کند و در صورت عدم ابتلا معضل جدی‌تری در آینده خواهیم داشت.

وی ادامه داد: 80 درصد افراد بالای 85 سال مشکل شنوایی دارند و حدود یک سوم از آنها دچار کاهش شنوایی می‌شوند.

جنابی افزود: باید پروتکلی برای سالمندان ایجاد کنیم و طی آن با غربالگری شنوایی به شناسایی افرادی که دچار مشکلات شنوایی هستند بپردازیم و نباید بگذاریم سالمند به مرحله‌ای برسد که افسرده شود. بهترین سن برای غربالگری 50 تا 60 سالگی است و بهتر سالمندان سالانه شنوایی خود را بررسی کنند.

رئیس کارگروه جامعه شنوایی‌شناسان ایران گفت: انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران آمادگی خود را برای طرح غربالگری سالمندان اعلام می‌کند چرا که اگر این مهم به موقع انجام شود و به سالمند سمعک داده شود می‌تواند روال عادی زندگی خود را طی کند.

این شنوایی‌شناس با اذعان نسبت به ارائه سمعک توسط افراد غیرمتخصص اظهار داشت: متأسفانه برخی افراد غیرمتخصص اقدام به ارائه سمعک می‌کنند و آمار نشان می‌دهد حدود 40 درصد سالمندان به دلیل این رفتار غیرحرفه‌ای ارائه دهندگان سمعک، از این وسیله استفاده نمی‌کنند این در حالی است که اگر سمعک توسط شنوایی‌شناسی که پرونده نظام پزشکی دارد تجویز و تنظیم شود فرد استفاده‌کننده مشکلی نخواهد داشت.

وی افزود: توصیه می‌شود مراجعان برای استفاده از سمعک استاندارد و تنظیم درست آن بهتر است به یکی از مراکز درمانی که شنوایی‌شناس دارد مراجعه و از ارائه خدمات در این زمینه بهره‌مند شوند.

جنابی گفت: با توجه به حضور بیش از 2500 شنوایی‌سنج در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و پراکندگی جامعه شنوایی‌شناس در کشور مشکلی بابت نیروی انسانی در این زمینه نداریم همچنین لازم است مراجعان بدانند که حداقل مدرک در شنوایی‌سنجی کارشناسی است.

رئیس کارگروه جامعه شنوایی‌شناسان ایران خاطرنشان کرد: امیدواریم شورای عالی بیمه در زمینه پوشش بیمه‌ای برای ارائه سمعک به مبتلایان به اختلالات شنوایی همکاری کند و هزینه پرداخت سمعک مناسب را تقبل کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha