یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۲
کد خبر: 147359

هر سال حدود یک سوم از کل غذا برای مصرف انسانی که تقریبا بر 1.3 میلیارد تن بالغ می‌شود و بیش از 750 میلیارد دلار ارزش دارد، به هدر می‌رود که مشکل اقتصادی بزرگی است و ایجاب می‌کند دولتها تلاش کنند غذای اضافی به جای هدر رفتن به دست نیازمندان برسد.

سلامت نیوزهر سال حدود یک سوم از کل غذا برای مصرف انسانی که تقریبا بر 1.3 میلیارد تن بالغ می‌شود و بیش از 750 میلیارد دلار ارزش دارد، به هدر می‌رود که مشکل اقتصادی بزرگی است و ایجاب می‌کند دولتها تلاش کنند غذای اضافی به جای هدر رفتن به دست نیازمندان برسد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نشست دو روزه اخیر کشورهای گروه 20 که در استانبول برگزار شد، به مشکلات امنیت غذایی و تغذیه از جمله تاثیر تغییرات جوی متمرکز شد و در بیانیه نهایی که از سوی وزرای شرکت کننده در این نشست منتشر شد، بر بهبود امنیت غذایی در گروی کاهش میزان ضایعات غذایی تاکید شده است.

وزرای شرکت کننده در این نشست ضایعات غذایی را به عنوان یک مشکل جهانی با پیامدهای عظیم اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی توصیف کردند.

بر پایه گزارش سال گذشته سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، هر سال حدود یک سوم از کل غذا برای مصرف انسانی که تقریبا بر 1.3 میلیارد تن بالغ می‌شود، به هدر می‌رود و در نتیجه انرژی، آب و مواد شیمیایی مورد نیاز برای تولید و پاکسازی آن نیز بیهوده مصرف می‌شود.

به گفته نهادهای سازمان ملل، این میزان مواد غذایی برای سیر کردن 800 میلیون گرسنه در جهان کافی است.

میزان کربن تولید شده از غذای اتلاف شده برابر با 3.3 میلیارد تن دی اکسید کربن در سال است. اگر این میزان کربن توسط یک کشور تولید می‌شد، در این صورت در رتبه سومین منتشر کننده بزرگ گازهای گلخانه‌ای در جهان پس از چین و آمریکا قرار می‌گرفت که نشان می‌دهد استفاده بهینه از غذا تاثیر قابل توجهی در تلاش‌های جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و محدود کردن روند افزایش گرمای زمین خواهد داشت.

در جهان صنعتی عامل اصلی اتلاف غذا، مصرف کنندگانی هستند که بیش از اندازه خرید می‌کنند و غذایی که مصرف نمی‌کنند را دور می‌ریزند اما در کشورهای در حال توسعه، اتلاف غذا نتیجه زراعت ناکارآمد و فقدان تسهیلات ذخیره‌سازی مناسب است.

فائو هزینه غذای اتلاف شده به جز ماهی و غذای دریایی را بر مبنای قیمت‌های تولیدکننده 750 میلیارد دلار در سال برآورد کرده است.

نهادهای غذایی سازمان ملل توصیه کرده‌اند مصرف‌کنندگان با رعایت کردن توصیه‌های ساده مانند برنامه‌ریزی تهیه غذا و لیست خرید، در این تلاش جهانی مشارکت داشته باشند.
خرده‌فروشان نیز می‌توانند با ارائه تخفیف برای غذاهایی که مهلت انقضای آن‌ها نزدیک شده و ارائه برچسب‌های استاندارد شده یا بخشیدن میزان بیشتری غذا در این زمینه کمک کنند در حالی که رستوران‌ها می‌توانند انتخاب‌های منوی خود را محدودتر کرده و برآوردی از میزان غذای اتلاف شده داشته باشند.

طبق جدیدترین آمار فائو، قیمت جهانی غذا در آوریل به پایین‌ترین سطح از ژوئن سال 2010 به این سو رسیده است. تولید جهانی بالاتر، قوی شدن ارزش دلار آمریکا و قیمت پایین نفت خام به محدود شدن صعود قیمت مواد غذایی در سال گذشته کمک کرد و موجب شد شاخص قیمت فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، لبنیات، گوشت و شکر را پیگیری می‌کند، از آوریل سال 2014 کاهش داشته باشد.

بر اساس گزارش رویترز، فائو پیش بینی می‌کند تولید جهانی غلات در سال 2015 به میزان 1.5 درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند و مجموع تولید به 2.509 میلیارد تن بالغ شود.

میزان ذخایر غلات در پایان فصل زراعی 2016-2015 به 626.6 میلیون تن می‌رسد و تولید گندم جهان به بیش از 719 میلیون تن خواهد رسید. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha