معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر ضمن بیان اینکه توانبخشی باید به سمت درمان‌ها و ایده‌های نوین حرکت کند، بر لزوم ورود بیمه‌ها جهت پوشش خدمات توانبخشی تاکید کرد.

سلامت نیوزمعاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر ضمن بیان اینکه توانبخشی باید به سمت درمان‌ها و ایده‌های نوین حرکت کند، بر لزوم ورود بیمه‌ها جهت پوشش خدمات توانبخشی تاکید کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر سیدرضا رئیس‌کرمی در حاشیه مراسم افتتاح بخش‌های جدید بیمارستان توانبخشی نورافشار گفت: بحث توانبخشی در جمعیت هلال‌احمر از قدمت زیادی برخوردار است. هلال‌احمر به ویژه درباره توانبخشی مکانیکی و ارتوپدی فنی یعنی همان ساخت دست و پای مصنوعی، از قدمتی حدود 40 ساله برخوردار است و آغازکننده این بحث در کشور بوده است. اکنون نیز به جز چند مرکز محدود در بخش خصوصی، در سایر نقاط کشور ارائه این خدمات از سوی جمعیت هلال‌احمر انجام می‌شود.
وی افزود: طی یکی، دو سال گذشته رویکرد ما توجه به بحث توانبخشی نوین و ارائه خدمات در این قالب به مردم و افراد دچار معلولیت بوده است، چراکه اگر فردی به ضایعه نخاعی، فلج مغزی و... مبتلا شود تقریبا به نوعی از زندگی طبیعی و عادی کنارگذاشته می‌شود، این درحالی است که اکنون با امکانات توابنخشی می‌توان اغلب این موارد را به زندگی طبیعی بازگرداند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اقدامات بیمارستان نورافشار در زمینه ارائه خدمات توانبخشی به بیماران گفت: در این بیمارستان تلاش می‌شود تا بسته کاملی از خدمات توانبخشی شامل کاردرمانی، فیزیوتراپی، آب درمانی و... حتی در زمان‌هایی که فرد معلول نیازمند جراحی، ارائه شود تا به این ترتیب افراد بتوانند توانایی حرکت خود را بازیابند.

رییس‌کرمی بر اهمیت ورود به بحث توانبخشی اعصاب و مغز اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، جرقه آن زده شد و امروز با افتتاح رسمی بخش مربوطه در این بیمارستان، فعالیت‌هایمان در این زمینه گسترده‌تر می‌شود. در کنار آن، فعالیت‌های پژوهشی جهت تدوین پروتکل‌های نوین درمانی نیز در دستور کار است و این امر در مرکز تحقیقات مهندسی اعصاب صورت می‌گیرد.

وی نسبت به راه‌اندازی مراکز جامع توانبخشی حداقل در استان‌های قطب کشور ابراز امیدواری کرد و گفت: لازم است که این مراکز جامع را در تمام استان‌های کشور داشته باشیم. امیدواریم به زمانی دست یابیم که در تمام کشور شعب بیمارستان نورافشار با همین امکانات تهران برای مردم فراهم باشد. این قضیه باید در آینده درمانی کشور لحاظ شود.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در عین حال بر لزوم حرکت مبحث توانبخشی به سوی درمان‌ها و ایده‌های نوین تاکید کرد و گفت: این امر دور از انتظار نیست و با همت دانشگاه‌ها و همچنین همکاران ما به آن نقطه خواهیم رسید.

رییس کرمی در بخش دیگری از صحبت‌هایش بر لزوم ورود بیمه‌ها جهت پوشش خدمات توانبخشی تاکید کرد و گفت: بیمه بحث مهمی است در خدمات توانبخشی، این در حالی است که بیمه‌ها در این حوزه نسبت به درمان عقب هستند و بسیاری از خدمات توانبخشی مکانیکی و فیزیکی پوشش مناسبی ندارند. بنابراین لازم است متولیان امر به این حوزه ورود کرده و بحث توانبخشی به مبحث اصلی بیمه‌ها تبدیل شود.

وی در ادامه درباره نگاه وزارت بهداشت به مبحث توانبخشی و لزوم ورود بیش از پیش جمعیت هلال‌احمر به این مبحث گفت: متاسفانه در کشور ما تولی‌گری توابنخشی مغفول مانده و به خوبی انجام نشده است، پس از بازدید وزیر بهداشت از بیمارستان نورافشار در آذرماه سال گذشته، وزیر بهداشت عنوان کردند که خوب است در کشور سازمان واحدی متولی امر توانبخشی شود و بهتر است که هلال‌احمرعهده‌دار این مسوولیت باشد؛ البته دکتر ضیایی رییس جمعیت هلال‌احمر نیز از این موضوع استقبال کردند.

معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: در این راستا یکی، دو جلسه با معاونت درمان وزارت بهداشت برگزار کرده‌ایم و کلیات امر مطرح شده است.تدوین شرح وظایف، تشکیلات و ساختار این موضوع نیازمند زمان است و باید تیم‌های کارشناسی جلسات مربوطه را برگزار کرده و به نتیجه واحدی در این امر برسیم. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha