یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 147379

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز با استفاده از نانوذرات مغناطیسی موفق به ساخت نانوحامل های داروی ضد سرطان ریه شدند.

سلامت نیوز: پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تبریز با استفاده از نانوذرات مغناطیسی موفق به ساخت نانوحامل های داروی ضد سرطان ریه شدند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر ابوالفضل اکبرزاده از پژوهشگران این طرح گفت:این نانوحامل می تواند به کمک یک میدان مغناطیسی خارجی دارو را به بافت تومور انتقال دهد، این تحقیقات در مقیاس آزمایشگاهی صورت گرفته است.

وی بیان کرد:نانوذرات مغناطیسی اصلاح شده با کوپلیمرهای زیست تخریب پذیر، راهکاری امیدوارکننده جهت انتقال هوشمند و کنترل شده داروها به بافت هدف، در راستای درمان سرطان ها، شناخته شده اند.

اکبرزاده اظهارکرد: در این طرح نیز محققان به بررسی استفاده از این نانوذرات در نقش نانوحامل داروی آبدوست سیس پلاتین و تأثیر آن بر اثرات ضد سرطانی این دارو در مقایسه با حالت آزاد آن پرداخته اند.

به گفته اکبرزاده، اگرچه داروهای دیگری نیز برای درمان سرطان ریه معرفی شده است، اما همچنان سیس پلاتین، با وجود داشتن عوارض جانبی فراوان، به عنوان اصلی ترین داروی شیمی درمانی این سرطان استفاده می شود.

وی ادامه داد:استفاده از نانو داروها به ویژه نانوذرات مغناطیسی پوشش داده شده با پلیمرهای زیست سازگار و زیست تخریب پذیر، به جای درمان سنتی و مرسوم شیمی درمانی، می تواند روشی مطمئن، مناسب و کم هزینه برای بیماران سرطانی باشد، با استفاده از سیستم های دارورسانی هدفمند می توان عوارض جانبی داروها را به حداقل رساند.

اکبرزاده در رابطه با مزیت استفاده از نانوذرات مغناطیسی اکسید آهن گفت: این نانوذرات غیرسمی، سازش پذیر و قابل انتقال به محل های هدف یابی شده هستند، بنابراین نانوحامل مغناطیسی پلیمریزه شده به راحتی و با استفاده از میدان مغناطیسی خارجی، به طور هدفمند در محل بافت های سرطانی تجمع پیدا می کند.

وی افزود: با توجه به اینکه نانوحامل سنتز شده به pH محیط حساس است، نانو داروی ضد سرطان با تغییر محیطی این شرایط در بافت های سرطانی، به آسانی در سلول سرطانی رها می شود.

اکبرزاده یادآور شد: کمک این نانوحامل می توان دوز مصرف سیس پلاتین را بدون کاهش اثرات درمانی آن کم کرده و سمیت دارو را نیز کاهش داد، بدین ترتیب اثرات مضر سیس پلاتین بر بدن نیز کاهش خواهد یافت.

نتایج این تحقیقات با کمک دکتر ابوالفضل اکبرزاده، دکتر سودابه داوران، دکتر مرتضی میلانی، اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، کاظم نجاتی انجام شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha