یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۵
کد خبر: 147380

عضو هیات علمی موسسه گیاه پزشکی کشور گفت : شست و شوی میوه ها 22 تا 60 درصد سموم باقیمانده روی سطح میوه را کاهش می دهد.

سلامت نیوز:  عضو هیات علمی موسسه گیاه پزشکی کشور گفت : شست و شوی میوه ها 22 تا 60 درصد سموم باقیمانده روی سطح میوه را کاهش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر کاظم رمضانی در همایش تغذیه در سنین مدرسه در دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: پوست گیری میوه نیز می تواند تا 10 درصد سموم سطح میوه را کاهش دهد.

وی خاطر نشان کرد: خشکاندن میوه ها می تواند باقیمانده سموم را افزایش دهد که به طور مثال باقیمانده سموم در کشمش بیشتر از انگور است.

این عضو هیات علمی موسسه گیاه پزشکی کشور ادامه داد: غیر از سموم نیز چندترکیب خطرناک مانند فتالات و مواد نرم کننده موجود در اسباب بازی ها، بطری های آب و ظروف پلاستیکی می تواند روی سلامت تاثیر منفی داشته باشد.

رمضانی گفت: باقیمانده سموم و آفت کش حتی با غلظت های کم می تواند در بروز عقیمی ، سرطان ها و غدد درون ریز اختلالاتی ایجاد کند.

وی با اشاره به این که 91 نوع آفت کش وجود دارد که می تواند در غدد درون ریز بدن اختلال ایجاد کند، تغییر نسبت های جنسی در فرزندان، کاهش باروری و سقط جنین را از جمله پیامدهای استفاده بی رویه از آفت کش ها و مصرف باقیمانده سموم طبق مطالعات بین المللی عنوان کرد.

نامبرده اضافه کرد: بیش از 99 درصد سموم و آفت کش ها از طریق آب و هوا می تواند مسیر خود را به زنجیره غذایی باز کند .

عضو هیات علمی موسسه گیاه پزشکی کشور گفت: آلاینده های محیطی ، سموم طبیعی ، آفت کش ها و مواد افزودنی از جمله سموم به شمار می روند.

رمضانی با بیان اینکه یکصد هزار ماده شیمیایی مختلف در بازار موجود است، افزود: حدود 30 درصد سرطان ها از غلظت های کم سموم به انسان منتقل می شود.

وی اضافه کرد: به طور مثال دیوکسین (نوعی سم) از پسماندهای صنعتی وارد محیط کشت میوه و سبزی و خاک و در نهایت وارد زنجیره غذایی انسان می شود ؛ این ماده سمی در بافت چربی بدن باقی مانده و 100 درصد سرطان زا است و به سیستم تولیدمثل نیز آسیب می زند.

عضو هیات علمی موسسه گیاه پزشکی کشور با اشاره به اینکه کودکان بیشتر در معرض خطر سموم مختلف قرار دارند ، گفت: سموم حتی می تواند از شیر مادر به کودک منتقل شود.

رمضانی یادآور شد: با استفاده از ترکیبات کم خطر و آفت کش هایی با پایداری کم می توان خطرات ناشی از سموم را به حداقل ممکن کاهش داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha