معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو در خصوص عوارض مکمل‌ها و داروهای غیر مجاز توضیحاتی ارائه نمود.

سلامت نیوزمعاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو در خصوص عوارض مکمل‌ها و داروهای غیر مجاز توضیحاتی ارائه نمود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  ایسنا ، دکتر اکبر عبدالهی‌اصل در خصوص عوارض استفاده از مکمل‌ها و داروهای غیرمجاز گفت: اگر مبنا را بر این بگذاریم که یک انسان سالم تمامی نیازهایش را از سبک زندگی طبیعی‌اش می‌گیرد یعنی با مصرف مواد غذایی طبیعی و کامل و سالم انرژی لازم را به بدن می‌رساند، در صورتی به استفاده از مکمل نیاز پیدا می‌کند که بدلیل بیماری‌ای خاص یا هر دلیل دیگری سیستم بدنش توانایی دریافت یا ساخت ویتامین یا املاح مورد نیاز را نداشته باشد و آن فقدان‌ها باید توسط مکمل‌های غذایی به فرد رسانده شود.

وی افزود: اگر کسی خارج از رژیم معمولی، خود را به استفاده از مکمل‌ها عادت دهد بدنش بجای جذب نیازها از مواد طبیعی به روش‌های مصنوعی روی می‌آورد. اگر آن فرد زمانی و به هر دلیلی نتواند مکملش را دریافت کند، دچار عارضه می‌شود.

عبدالهی با اشاره به تداخلات مکمل‌ها با یکدیگر افزود: مثلا آهن و کلسیم در رقابت با یکدیگر به سر می‌برند و رقیب جذب در بدن هستند؛ به این معنا که اگر در مواد غذایی یکی مصرف شود دیگری جذب نمی‌شود و این موضوعی آسیب‌رسان به سلامت است که سیستم‌های غیر کلینیکی به آن واقف نیستند. اگر عمده مشکلات تغذیه‌ای را کنار بگذاریم از مشکلاتی که هورمون‌ها مصرف کننده هایشان را گرفتار می‌کنند، نمی‌توان عبور کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو انواع سرطان‌ها و بحث عقیم شدن را از جمله آسیب‌های دارو و مکمل‌های تقلبی برشمرد و اذعان داشت: اینها عموما هم در زیر پله‌های هند، پاکستان و چین تولید شده و وارد عطاری‌ها، باشگاه‌های بدنسازی و آرایشگاه‌های زنانه و ... می‌شوند. بنابراین لازم است مردم هشدارهای سازمان غذا و دارو را جدی بگیرند و آگاه باشند که ناخالصی‌های این فراورده‌های قاچاق و تقلبی می‌تواند به بدن آسیب‌های جدی وارد کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha