دبیر اجرایی پنجاه و پنجمین كنگره انجمن دندانپزشکی ایران گفت: پوشش‌های بیمه‌ای در بخش دندانپزشكی در واقع وجود ندارد و 90 درصد تعرفه را بیماران پرداخت می‌كنند نه بیمه‌ها.

سلامت نیوزدبیر اجرایی پنجاه و پنجمین كنگره انجمن دندانپزشکی ایران گفت: پوشش‌های بیمه‌ای در بخش دندانپزشكی در واقع وجود ندارد و 90 درصد تعرفه را بیماران پرداخت می‌كنند نه بیمه‌ها.

به گزارش سلامت نیوز، دكتر بهزاد فرخزاد با بیان این مطلب اظهار داشت: روند افزایش بیماری‌ها و كسری بودجه در بخش بیمه، شركت‌های بیمه‌گر را به سمتی سوق داده است كه بیماری‌های حاد را در اولویت پوشش خود قرار دهند و به این ترتیب، بخش دندانپزشكی از خدمات بیمه‌ای محروم بوده و جزء اولویت‌ها قرار نگرفته است. 

وی با تاكید بر اینكه بیمه‌ها باید دریافتی شان را طوری برنامه‌ریزی كنند كه خدمات دندانپزشكی را هم در اولویت قرار دهند، افزود: البته در بیشتر كشورهای دنیا نظام‌های بیمه‌ای در مسیر پیشگیری از بروز بیماری‌های دندان حركت كرده‌اند. خوشبختانه وزارت بهداشت طرح پیشگیری را برای كودكان 6 تا 12 ساله در نظر گرفته كه این طرح باید كودكان در سنین پایین‌تر را هم تحت پوشش قرار دهد تا از پوسیدگی زودرس دندان‌ها جلوگیری كنیم. به این ترتیب هزینه‌های دندانپزشكی در سنین بالا كاهش پیدا می‌كند. 

دكتر فرخزاد ادامه داد: اگر در زمینه افزایش سلامت عمومی جامعه نگرشی مبتنی بر پیشگیری داشته باشیم، در 10 سال آینده نتایج مثبتی را شاهد خواهیم بود. 

دبیر اجرایی پنجاه و پنجمین كنگره دندانپزشكان در ادامه با بیان اینكه تا وقتی كه تعرفه‌ها واقعی نباشند، ارتباط بیمه‌ها با دندانپزشكان تحت اجبار است؛ افزود: تا وقتی كه بیمه‌ها پول مشخصی را برابر با واقعیت پرداخت نكنند و پزشك هم موظف نباشد كه در همین چارچوب كار كند، هم بیمه و هم پزشك و هم بیمار متضرر خواهند شد. متاسفانه چرخه نظام بیمه‌ای ما معیوب است و مسوولان به این موضوع نگاه كوتاه مدت دارند.

وی ادامه داد: بیمه‌ها باید در درازمدت در جهت نظارت دقیق، اصلاح پروسه درمان و پرداخت هزینه‌های واقعی گام بردارند تا بیمه شده خدمات مطلوب دریافت كند و به تبع آن، سطح سلامت اجتماع افزایش یابد. اجتماع سالم به طور طبیعی هزینه‌های درمانی را كاهش می‌دهد و در این زنجیره، پزشك به افزایش سطح سلامت كمك می‌كند و در آینده این نظام به سوددهی می‌رسد. 

فرخزاد گفت: در روند كنونی چون نگاه‌ها به سمت نظام دریافتی و پرداختی است، نوعی اجبار حاكم است و همه زیر سایه اجبار كار می‌كنند. به همین دلیل نتیجه مطلوب به دست نخواهد آمد و نتیجه درمان با سیستم اجباری، مطلوب نخواهد بود.

دبیر اجرایی پنجاه و پنجمین كنگره انجمن دندانپزشکی ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برگزاری این همایش بزرگ علمی در 23 اردیبهشت در سالن همایش‌های برج میلاد اشاره كرد و گفت: در این كنگره علاوه بر سخنرانان داخلی، سخنرانان خارجی نیز دعوت شده‌اند كه به ارائه آخرین تجربیات علمی خود خواهند پرداخت. همچنین یك فضای نمایشگاهی برای این كنگره در نظر گرفته شده كه آخرین دستاوردهای تجهیزات پزشكی در آن به معرض نمایش درخواهد آمد. 

وی یادآور شد: كنگره انجمن دندانپزشکی ایران در نوع خود بزرگترین همایش علمی در كشور به شمار می‌آید و برای برگزاری چنین همایشی از مدتها قبل برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شده است. اما نكته‌ای كه باید به آن اشاره كنم این است كه متاسفانه امكانات موجود برای برگزاری چنین كنگره‌هایی كافی نیست و باید با حداقل‌ها بهترین كار را ارائه دهیم. با این وجود تمام كارها به خوبی و بر اساس زمان بندی انجام شده اما  ضعف‌های موجود از نظر امكانات اجازه نمی‌دهد در حد استانداردهای بین المللی برنامه را برگزار كنیم. 

فرخزاد با بیان اینكه در كشور ما فضای مناسبی برای كنگره‌های بزرگ علمی وجود ندارد، افزود: با وجود رایزنی‌های فراوان با شهرداری تهران و وزارت بهداشت، به نظر می‌رسد رویكردی درباره ایجاد یك مركز علمی برای برگزاری كنگره‌ها وجود ندارد. با این وجود آماده‌سازی‌های اولیه را بسیار جلوتر از برنامه انجام دادیم و سعی كردیم مشكلات دوره‌های قبلی را هم بر طرف كنیم. امیدوارم با اطلاع‌رسانی‌های خوبی كه در سطح شهرستانها انجام شده، بتوانیم همایشی در خور شأن دندانپزشكان برگزار كنیم تا همه از نتایج و دستاوردهای علمی آن بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha