یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
کد خبر: 147403

حدود یک سوم جنگل های دست کاشت ورامین به علت برداشت بی رویه آب و کاهش سطح منابع آبی ، خشک شده اند.

سلامت نیوزحدود یک سوم جنگل های دست کاشت ورامین به علت برداشت بی رویه آب و کاهش سطح منابع آبی ، خشک شده اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ، رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ورامین گفت : برداشت های بی رویه ، توسعه کشت غیر اصولی و استفاده غیرعلمی ازمنابع زیر زمینی باعث خشکسالی تاغ زارهای دشت ورامین شده است.

ضیاء نصرتی بابیان اینکه هرسال در فصل بهار شاهد سرسبزی جنگلهای دست کاشت در بیش از10 هزار هکتار بودیم افزود:این روزها دیگر به سختی میتوان سبزی درختان دست کاشت را دید و بیشتر خاک زیر این تاغ ها نمایان شده است.

وی گفت: هرسال به تدریج سرسبزی و طراوت جنگل های منطقه کمتر شده و خشکی درختان بی جان درسراسر دشت روز به روز در حال افزایش است.رییس منابع طبیعی و آبخیزداری ورامین به قاچاق چوب درختان تاغ تا چهار سال پیش اشاره کرد وافزود: قاچاق چوب با تمهیدات کنترلی و نظارتی و گشت های شبانه روزی تقریبا به صفررسیده است.

وی گفت: اکنون خشکسالی ، پدیده ای خطرناک ترازقاچاقچیان چوب شده است که اگر راهکاری برای حل آن نیابیم باید شاهد مرگ جنگل ها باشیم.نصرتی علت کشت تاغ ها دردشت ورامین را جلوگیری از حرکت شن های روان وبروز گردوغبار اعلام کرد و افزود:این درختان از حدود 50 سال پیش برای جلوگیری از بروز این پدیده ها کاشت شده بودند .

وی گفت: تا نیم قرن پیش شن های روان بر روی راههای مواصلاتی ، زمین های کشاورزی ، منازل مسکونی و ریل قطار تهران مشهد خیمه می زد و مانع زندگی مردم می شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری ورامین افزود: با کاشت درختان تاغ و ایجاد جنگل های دست کاشت بیش از 15 سال است که دیگر شن های روان و خاک دشت تثبیت شده و مزاحمتی برای مردم و مسافران راه آهن ایجاد نکرده است.

نصرتی هشدارداد اگر روند خشکی جنگل ها ادامه یابد ، وضع طبیعی منطقه به مانند 50 سال پیش مشکل زا می شود و این بارگرد وغبار در زیرگوش پایتخت به آسمان برمی خیزد.

تاغ نوعی درخت ویژه مناطق خشک است که ریشه آن برای رسیدن به آب گاه تا 40 متر به زیر زمین می رود. اکنون ریشه های طولانی برخی درختان نمایان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha