یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۴
کد خبر: 147406

معاون وزیربهداشت با تشریح علت مهاجرت دانشجویان پزشکی ایران؛غفلت دانشگاههای بزرگ کشور در عرصه‌ بین المللی را پُرهزینه دانست و گفت:باید طوری عمل کنیم که دانشجویان در کشورمان به ادامه تحصیل بپردازند و احساس کنند با تمام دنیا ارتباط دارند.

علت مهاجرت دانشجویان پزشکی ایران

سلامت نیوز: معاون وزیربهداشت با تشریح علت مهاجرت دانشجویان پزشکی ایران؛غفلت دانشگاههای بزرگ کشور در عرصه‌ بین المللی را پُرهزینه دانست و گفت:باید طوری عمل کنیم که دانشجویان در کشورمان به ادامه تحصیل بپردازند و احساس کنند با تمام دنیا ارتباط دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، معاون آموزشی وزارت بهداشت در دهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه هم اکنون بستر مناسبی برای آموزش پزشکی در کشور فراهم شده است به حضور  بیش از 17 هزار عضو هیات علمی در 60 دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی و تحصیل 180 هزار دانشجو در مقاطع مختلف در آنها اشاره کرد.

وی در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره استاد شهید آیت‌ا... مطهری، این ایام را فرصت مناسبی برای تجلیل از مقام استاد و بررسی وضعیت آموزش پزشکی کشور دانست و تاکید کرد در این حرفه باید به دنبال الگوهایی همچون شهید مطهری و دکتر قریب باشیم.

لاریجانی با  اشاره به لزوم استفاده از اسناد بالادستی چون سند چشم انداز بیست ساله و سیاست های کلی سلامت اظهار داشت: نزدیک به 30 درصد از این اسناد مربوط به حوزه آموزش است بنابراین اگر بخواهیم این اسناد را به درستی اجرا کنیم باید به آموزش پزشکی توجه ویژه ای داشته باشیم. همچنین توجه مسوولان به نقشه جامع علمی کشور و نقشه جامع حوزه سلامت در این خصوص راهگشا است و باید در راستای تعیین چارچوب ها و استراتژی‌های مدیریتی آنها را مبنا قرار داد.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در علوم پزشکی و پژوهش‌های انجام شده در این خصوص؛ شبکه بهداشتی درمانی کشور را بستر وسیع و مناسبی برشمرد که اگر به خوبی در خدمت آموزش پزشکی قرار گیرد می‌تواند نیازهای اقصی نقاط کشور را فراهم کند.

لاریجانی عنوان کرد: با استفاده از این بستر باید پهنه‌ آموزش پزشکی در کشور را وسعت داده و رسالت دانشگاه‌های بزرگ را تعریف کنیم. بین وزن دانشگاه‌های مختلف باید تفاوت ایجاد شود؛ برخی باید مشکلات بومی را مرتفع سازند، برخی به مشکلات استانی فکر کنند و برخی نیز به چالش‌های کشوری بپردازند. البته دانشگاه‌هایی نیز باید در صحنه‌های بین المللی ورود پیدا کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت غفلت دانشگاه‌های بزرگ کشور در عرصه‌ بین المللی را پرهزینه دانست و تاکید کرد: باید طوری عمل کنیم که دانشجویان در کشور خودمان به ادامه تحصیل بپردازند و احساس کنند با تمام دنیا در ارتباط هستند، برای این منظور می‌توان از همه عرصه‌های بین المللی استفاده کرد.

لاریجانی ضمن تبیین اهداف خود در آموزش علوم پزشکی، هرگونه جداسازی و ادغام را پرهزینه برشمرد و گفت: در گذشته با ایجاد بیمارستانهای آموزشی متعدد و جذب تعداد زیاد اعضای هیات علمی؛ بستر وسیعی ایجاد شد که هم اکنون باید از این پتانسیل‌ها در راستای اجرای عدالت آموزشی بهره گرفت و آن را ارتقا دهیم. همچنین اعتبارسنجی‌ها را افزایش داد و سقف بندی ارائه خدمات در آموزش پزشکی را معقول تر کنیم.

وی با بیان اینکه کوریکولوم آموزش پزشکی مربوط به 36 سال قبل است، گفت: علیرغم اینکه تغییر کوریکولوم آموزشی جزو اولویت اکثر مسئولان آموزش پزشکی کشور بود؛ حدود سه دهه است که دست نخورده باقی مانده و تغییر در برخی قسمت‌ها به‌طور ناچیز اتفاق افتاده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه با بیان این نکته که دانش آموختگان با حضور در بالین و مناطق محروم و کمتر برخوردار، باید با مسایلی همچون بیمه، مشکلات بیمار و شبکه بهداشتی از نزدیک آشنا شوند تاکید کرد: آنها باید با مواجهه با این وضعیت و قرار گرفتن در عرصه بدانند چه تعاملی با بیمار باید داشته باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود مواردی نظیر لزوم تناسب تعداد دانش آموختگان با نیاز جامعه، تربیت تعداد لازم نیروی پرستار برای رفع کمبود نیرو، توسعه آموزش مجازی و الکترونیکی، توسعه رشته های میان رشته ای ، استعدادیابی دانشجویان برتر را مورد تاکید قرار داد.

لاریجانی درپایان خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی جایگاه ممتازی در آموزش و پژوهش دارد و در سال‌های اخیر رشد خوبی داشته است، با توجه به نگاه تحولی مدیریت دانشگاه امیدوارم این دانشگاه با وجود اساتید و دانشجویان برجسته خود، نقش آفرینی مناسبی در حوزه پزشکی به ویژه آموزش داشته باشد و با تلاش مضاعف و گسترش فعالیت های خود؛ در راستای ارتقا و اعتلای  آموزش، گفتمان علمی و توسعه کشور گام بردارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha