برای آشنایی با مشکلات حاشیه نشینی شهر اصفهان کافی است سری به منطقه حصه بزنیم؛ اهالی حصه خیلی خونگرم و با محبت با ما همراه شدند اما در پایان تصویری که در ذهن ماباقی ماند تصویر زن معتاد در کنار برج کبوترخانه بود و التماس های مداوم اهالی محل برای اینکه با انعکاس اخبار این منطقه محروم و در محاصره اعتیاد و فقر به داد آنها برسیم.

سلامت نیوز: برای آشنایی با مشکلات حاشیه نشینی شهر اصفهان کافی است سری به منطقه حصه بزنیم؛ اهالی حصه خیلی خونگرم و با محبت با ما همراه شدند اما در پایان تصویری که در ذهن ماباقی ماند تصویر زن معتاد در کنار برج کبوترخانه بود و التماس های مداوم اهالی محل برای اینکه با انعکاس اخبار این منطقه محروم و در محاصره اعتیاد و فقر به داد آنها برسیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، برای آشنایی با مشکلات حاشیه نشینی شهر اصفهان کافی است سری به منطقه حصه بزنیم؛ جدای از فقری که در کوچه پس کوچه های این بخش از شهر جولان می دهد، تصویری از کودکانی با لباس های خاکی که در پارک کوچک یکی از محلات این منطقه به بازی با سرنوشت آینده خود مشغول هستند جلب توجه می کند.
با دو نفر  از خبرنگاران و یک عکاس  راهی این منطقه از شهر شدیم تا از نزدیک در جریان مشکلات این بخش قرار بگیریم.از یکی از کودکانی که در حال بازی در پارک 10 متری حصه است، می خواهیم ما را به منزلشان ببرد، اول استقبال کرد و با یکی دیگر از دوستانش دست ما را گرفت تا به خانه شان ببرد اما هنوز لحظاتی نگذشته بود که یکی از نوجوانان پارک که گویی سرپرست بقیه بود دست وی را کشید و در گوشش مطالبی گفت.
وقتی دوباره از دخترک پرسیدیم که آیا می خواهد با ما همراه شود خیلی صریح گفت که شما می خواهید ما را به بهزیستی ببرید؛ ما با شما نمی آییم؛ خاله های قبلی هم که آمدند شبیه شما بودند و دوستانمان را به بهزیستی بردند؛ خاله رویا را میشناسی؟!اصرار بیشتری نمی کنیم و از آنها می خواهیم عکس بگیرند؛ دخترک ابتدا برای گرفتن عکس اشتیاقی نشان نداد و می گفت عکس ما را در تلویزیون و روزنامه می اندازید و می آیند ما را می برند، اما وقتی دید که دوستانش بی پروا در قاب دوربین قرار گرفتند وی نیز سریع دوید و در کنار دوستانش ایستاد.
برای پرس و جوی بیشتر به یکی از محلات حصه می رویم؛ درب یکی از خانه ها دختری چادری در کنار مادر و نامزدش ایستاده است؛ همینکه می فهمند خبرنگار هستیم بلافاصله سر صحبت را با ما باز می کنند و از مشکلات این منطقه می گویند: مهم ترین مشکل ما در حصه مهاجران سوری هستند؛ شبها تا دیروقت بیدارند وصدای خنده ها و تفریحشان به ما اجازه نمی دهد تا بخوابیم و در عضو روزها تا ظهر می خوابند و همه اینها جدای از شرایط نا امنی است که این افراد برای فرزندان ما درست کرده اند.
وقتی به معاملات ملکی که در این منطقه فروش و اجاره خانه ها را برعهده دارد برای اجاره خانه به این افراد اعتراض کردیم بلافاصله گفت" من فقط پول را می شناسم و نه چیز دیگر را"
مادر دختر در حالیکه آه می کشد می گوید در این منطقه آسایش و امنیت نداریم، مردم از شهرهای مختلف کشور به دلایل مختلف به این منطقه آمده اند و ساکن شده اند؛ پولی برای عوض کردن خانه هایمان و خرید خانه در شهر نداریم، مجبوریم با این شرایط بسازیم.
وی ادامه می دهد: روزها خودم برای پیگیری کارهای مختلف از خانه خارج می شوم و ترس دارم که فرزندانم به ویژه دخترم از خانه بیرون بیاید؛ نامزد دخترم شب ها حتی میترسد با موتور به درب منزل ما بیاید.
شاید بسیاری از کیف قاپ های درون اتوبوس را بتوانید در این محل بیابید؛ از دور یک نفر را نشانمان می دهد و می گوید زمانی که با استادم درون اتوبوس ایستاده بودم این فرد در کنار من بود که به وی گفتم این فرد آشنای من است به وی کاری نداشته باش! همین شخص بعدا به مادرم گفته بود که به دخترت بگو کاری به کار من نداشته باشد مگرنه بد می بینید.
یکی دیگر از همسایه ها نیز با شکایت از عملکرد سوری‌ها می‌گوید: در ایام زیارت کربلا همین فرد در حالی به حصه بازگشت که یک ماشین و مقدار زیادی پول داشت و گفت که همه را از دزدی زائران به دست آورده است.روزی نیست که خبر قتل از یک منطقه به گوش ما نرسد، همین چندی پیش دیوارهای خرابه روبروی منزل ما را به دلیل اینکه پاتوق معتادان شده بود تخریب کردند.اینجا بخشی دارد به نام برج کبوترخانه که محل معتادان است و در کنار آن هم کارگاه قالی بافی داریم.
به همراه خانمی که همچون یک شیرزن در این محله زندگی و از فرزندانش محافظت می کند به کارگاه قالی بافی می رویم که حدود 10 خانم به استقبال ما می آیند درحالیکه فرزندان کوچکی را به همراه دارند.
یکی از بانوان با اشاره به اینکه امنیت این منطقه بسیار کم است، اظهار داشت: محله ای که خانه من در آن قرار دارد پاتوق معتادان است، حتی یک لحظه نیز می ترسم کودکم را در خانه تنها بگذارم و اغلب همکاران و همسایگان من نیز چنین وضعی دارند و مجبورند با فرزندان خود بر سر کار بیایند.
همین برجی که روبروی ماست هر از چندگاهی معتادان وارد آن می شوند و شاید همین الان نیز فردی در آنجا باشد.
با توجه به بوی نامطبوعی که به مشام می رسد و با همراهی زنان و مردانی از اهالی محل به طرف برج کبوترخانه می رویم و با زنی مواجه می شویم که در بیرون برج در حال کشیدن مواد است؛ به محض دیدن ما چادرش را بر صورتش می کشد و زمانی که یکی از مردان محلی به سمتش می رود و از وی می پرسد چه می کنی هیچ نمی گوید؛ کارش که تمام می شود رویش را باز می کند و ما را فحش باران می کند.
اهالی محل از این وضعیت به تنگ آمده اند، از سویی تبعه های کشورهای دیگر مانند سوریه و غیره با رفتار خود، نگهداری از سگ های شکاری، پخش مشروبات الکلی و اعمال نامتعارف آنها را به ستوه آورده اند و از سوی دیگر دزدی و اعتیاد بیداد می کند.
یکی از ساکنان محل کمی گوید از زمان برداشتن کیوسک 110 در این منطقه مشکلات مردم بیشتر شده است.
زمانی که این مطالب رابا سردار آقاخانی فرمانده انتظامی اصفهان در میان گذاشتیم وی بیان داشت که وجود این کیوسک باعث شده بود که جرم در این منطقه مخفی شود.
وی افزود: از 15 اردیبهشت طرح ویژه حصه برای رفع مشکلات این منطقه اجرایی می شود.استاندار اصفهان نیز در جمع خبرنگاران در این ارتباط پس از شنیدن ماوقع ااظهار داشت که از  حضور مهاجران سوری در این منطقه خبر نداشتم؛ حتما این موضوع را پیگیری خواهم کرد.
اهالی حصه خیلی خونگرم و با محبت با ما همراه شدند و در پایان تصویری که در ذهن ماباقی ماند تصویر زن معتاد در کنار برج کبوترخانه بود و التماس های مداوم اهالی محل برای اینکه با انعکاس این اخبار به داد آنها برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha