یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۲
کد خبر: 14743

در فصل زمستان كوهنوردی بسیار لذت بخش و البته پر خطر است. با رعایت نكات ایمنی و بهداشتی می‌توان در این فصل نیز از طبیعت خدادادی بهترین استفاده را به عمل آورد.

برف كوری:  فقدان موقت بینایی و التهاب قرنیه و ملتحمه در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا پرتو‌های ماورای‌بنفش ناشی از انعكاس نور از روی برف یا یخ است. پرتو‌های فرابنفش توسط DNA در سلول‌های اپتلیوم قرنیه جذب می‌شوند و 4 تا 6 ساعت پس از تابش از روی قرنیه كنده می‌شوند و قرنیــــه دردناك می‌شود.

فرد مبتلا شدیدا دچار درد،ریزش اشك و ترس از نور می‌شود. ترس از نور می‌تواند آنقدر شدید باشد كه بیمار موقتا دچار كوری و نابینایی شود. تشخیص با گرفتن شرح حال بالینی و معاینه دید فرد و با یك‌Slit‌ lamp انجام می‌شود. انفیلتراسیون در قرنیه و كدر شدن دید توسط پزشك به تشخیص كمك می‌كند.

 آسیب‌های چشمی دیگر ناشی از اشعه فرابنفش  : برخی از این آسیب‌ها عبارتند از: ناخنك كه رشد یك غده كوچك روی قرنیه است و می‌تواند تا روی مردمك بیاید و باعث نابینایی شود این آسیب در كشور‌های گرمسیری شایع‌تر است و احتمالا علت تابش u.v است.

آسیب‌های چشمی ناشی از ارتفاع: مشكلات بینایی ایجاد شده در اثر صعود به ارتفاعات عبارتنداز: ایجاد نقطه كور مركزی و تاری دید و نابینایی یكطرفه، كوری گذرا كه به این وضعیت كوری «هیپوكسیك» یا میگرن بدون سر درد نیز گفته می‌شود. خونریزی شبكیه از ارتفاع 2700 متر شروع می‌شود و در بالای 5000 متر معمولا بدون علامت است.

مشكلات ناشی از عبور برق و صاعقه : اختلالات چشم درصاعقه و رعدوبرق شایع هستند. آسیب‌های قرنیه ممكن است تا هفته‌ها پس از صاعقه طول بكشد. كاتاراكت شایع‌ترین عارضه است و ممكن است پس از یك تاخیر چند ماهه تا چند ساله اتفاق بیفتد. كدورت عدسی می‌تواند در هر دو سطح قدامی و خلفی ایجاد شود.

برای پیشگیری و درمان باید به این نكات توجه داشت:
1- از مالش چشم‌ها خودداری كنید و لنز‌های تماسی را بردارید. 2- از مسكن‌های خوراكی مثل بروفن استفاده كنید.3- روی چشم را با گاز یا Pad چشم بپوشانید. 4- درصورت امكان نصف روز را در اتاق تاریكی بگذرانید و زمانی پوشش را بردارید كه بتوانید بدون اذیت شدن چشم را باز نگه دارید. 5- از مصرف بی‌حس كننده‌ها‌یی مثل متل تترا كایین به دفعات خودداری كنید. 6- از كمپرس سرد استفاده كنید. 7- درصورت عفونت چشم از قطره كلرامفنیكل چشمی یا تركیبات مشابه استفاده كنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha