یکشنبه ۶ بهمن ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 14745

دانشمندان موفق به تولید نوعی مغز استخوان كاملا مصنوعی در آزمایشگاه شده‌اند.

به گزارش ساینس دیلی، این مغز استخوان مصنوعی توسط گروهی از محققان دانشگاه میشیگان تولید شده است. بنا به اعلام این گروه از پژوهشگران، این كشف بزرگ می‌تواند در انجام بررسی‌های دقیق‌تر نارسایی‌های سیستم ایمنی بدن بیماران و همچنین تولید ذخایر پایان ناپذیر از فراورده‌های خونی برای تزریق به بدن بیماران نیازمند به خون و فراورده‌های آن مورد استفاده قرار گیرد.

این ماده مصنوعی كه در آزمایشگاه تولید می‌شود، در یك ساختار سه بعدی رشد كرده و قادر است به راحتی به ساختاری همانند بافت مغز استخوان طبیعی در بدن تبدیل شود. این ماده مصنوعی به‌منظور انجام پیوندهای استخوانی ساخته نشده بلكه دانشمندان از آن تنها در لوله‌های آزمایشگاهی استفاده كرده و از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

دانشمندان در رابطه با این مغز استخوان مصنوعی اعلام كرده‌اند كه ماده تولید شده در آزمایشگاه، به‌طور كاملا مؤثر قادر است ۲ مورد از عملكردهای مغز استخوان طبیعی را به نمایش بگذارد؛ هم می‌تواند باعث تكثیر سلول‌های بنیادین شده و هم سلول‌های «بی» تولید كند.

سلول‌های «بی»، در حقیقت حیاتی‌ترین سلول‌های سیستم ایمنی بدن هستند كه مسئولیت تولید آنتی بادی‌ها را برعهده دارند و در مقابله با بیماری‌ها به كمك بدن می‌آیند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha