دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
کد خبر: 147453

«مسعود سلطانی‌فر» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری از اقدام این سازمان برای حرکت در مسیر ثبت جهانی جنگل‌های «ارسباران» خبر داده و از پیگیری الزاماتی گفته است که پرونده این جنگل‌ها به آن نیاز دارد. ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران، مطالبه‌ای است که گروه‌های بسیاری در این سال‌ها خواهان جدی آن بوده‌اند، هرچند تخریب گسترده و جاده سازی‌‌ها زخم بزرگی بر تن جنگل‌های ارسباران زده و معدن مس سونگون نیز در همان منطقه به یک کابوس تبدیل شده است.

سلامت نیوز:«مسعود سلطانی‌فر» رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری از اقدام این سازمان برای حرکت در مسیر ثبت جهانی جنگل‌های «ارسباران» خبر داده و از پیگیری الزاماتی گفته است که پرونده این جنگل‌ها به آن نیاز دارد. ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران، مطالبه‌ای است که گروه‌های بسیاری در این سال‌ها خواهان جدی آن بوده‌اند، هرچند تخریب گسترده و جاده سازی‌‌ها زخم بزرگی بر تن جنگل‌های ارسباران زده و معدن مس سونگون نیز در همان منطقه به یک کابوس تبدیل شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،البته کارشناسان اعتقاد دارند که وضعیت جنگل‌های ارسباران که بخشی از جنگل‌های هیرکانی است نسبت به بخش‌های دیگر این جنگل‌ها بهتر است و به احتمال زیاد می‌تواند نگاه یونسکو را به سمت خود جلب کند.

البته آنها این مسأله را هم در ذهن دارند که ثبت جهانی جنگل‌های ارسباران می‌تواند راه را بر تخریب بیشتر این جنگل‌های بکر و سحرانگیز که هر روز بیشتر از روز قبل زخم برمی‌دارد، ببندد.

از سوی دیگر، خشک شدن دریاچه ارومیه یک مسأله دیگر را پیش روی همه گذاشته است که ثبت جهانی ارسباران را از نان شب اهالی منطقه واجب‌تر می‌کند. آن‌طور که «وهاب زاده» مدیر اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی می‌گوید و البته از سوی کارشناسان و برخی دیگر از مسئولان هم تأیید می‌شود، این است که گستردگی نگران‌کننده ریزگردهای نمکی دریاچه ارومیه کل منطقه شمال غربی کشور را درمی‌نوردد و به سمت ترکیه، نخجوان و ارمنستان سرازیر می‌شود.

از این رو، جنگل‌های هیرکانی مثل سدی می‌تواند جلوی پیشروی ریزگردهای این دریاچه را بگیرد؛ ریزگردهایی که فقط نمکی نیستند و پس از خشک شدن دریاچه ارومیه، گرد وغبارهای ماسه‌ای - شنی هم به آنها اضافه شده است. همین مسأله افکارعمومی را به این نتیجه می‌رساند تا از رئیس سازمان میراث فرهنگی بخواهد تا الزامات ثبت جهانی ارسباران را به طور اورژانسی، اجرایی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha