ماساژورهای غیرمتخصصی که دهان به دهان، کارشان را تبلیغ می‌کنند و با افزودن این ادعا که مثلا ماساژ تایلندی، سوئدی و حتی درمانی انجام می‌دهند، برای خودشان مشتری می‌تراشند؛ این موضوع به یکی از معضلات جدی سیستم درمانی کشور تبدیل شده است؛ چنان که پرونده‌های‌ شکایتی هم از این افراد به مسئولان امر ارجاع داده می‌شود.

سلامت نیوز:ماساژورهای غیرمتخصصی که دهان به دهان، کارشان را تبلیغ می‌کنند و با افزودن این ادعا که مثلا ماساژ تایلندی، سوئدی و حتی درمانی انجام می‌دهند، برای خودشان مشتری می‌تراشند؛ این موضوع به یکی از معضلات جدی سیستم درمانی کشور تبدیل شده است؛ چنان که پرونده‌های‌ شکایتی هم از این افراد به مسئولان امر ارجاع داده می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،دکتر حمیدرضا اسلامی مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این باره  می‌گوید: هرگونه ماساژ‌ درمانی فقط باید توسط متخصصان این حوزه انجام شود و فردی که دست به چنین مداخله‌ای‌ می‌زند باید پروانه انجام این کار را داشته باشد.

مردم به هر ادعایی اطمینان نکنند

این مقام مسئول همچنین می‌افزاید: پرونده‌های‌ تخلف و شکایت فراوانی در این حوزه داریم که اغلب به وارد آمدن صدمات جسمی به فرد منجر شده است. پُرشمار بودن این پرونده‌ها به این دلیل است که افراد دست به مداخلات درمانی می‌زنند، در حالی که حتی توان انجام ماساژ ریلکسی را هم ندارند.اسلامی با این توضیح که دو نوع ماساژ درمانی و ریلکسی وجود دارد، عنوان می‌کند: متاسفانه عده‌ای‌ از فضای سالن‌های‌ آرایشی و یا سالن‌های‌ ورزشی، استفاده می‌کنند و بدون آنکه تخصصی در امر ماساژ داشته باشند، دست به این کار می‌زنند.

وی هشدار می‌دهد: خسارت بعضی از این مداخلات لطمات جسمی دائمی است و این مردم هستند که نباید به کسی که تاییدیه این کار را ندارد، اعتماد کنند. در حقیقت آن‌ها باید این احترام را برای خود قائل شوند و با اطمینان از صلاحیت ها، جسم خود را به ماساژوری متخصص بسپارند.

تبلیغ غیرمجاز هم جرم است

مدیر نظارت و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین از وجود دلالان و کارچاق‌کن‌هایی می‌گوید که بازار کارِ گروهی از ماساژورهای فاقد صلاحیت را با تبلیغاتشان، پُررونق می‌کنند.اسلامی در این باره توضیح می‌دهد: در روند رسیدگی به شماری از این پرونده‌ها به افرادی برخورد می‌کردیم که نقش کارچاق کن و تبلیغات‌چی این افراد را بازی می‌کردند و با حضور در محافل مختلف، کسب و کار آن‌ها را تبلیغ و نهایتا به ازای هر مشتری مبلغی را دریافت می‌کردند.وی توضیح می‌دهد: حتی تبلیغات و چاپ کارت توسط این افراد هم تخلف است و اگر ما با موارد این چنینی مواجه شویم یا گزارش هایی از سوی مردم به دست ما برسد، با آن‌ها برخورد می‌کنیم.

ماساژ توسط جنس مخالف!!

این مقام مسئول یادآور می‌شود: عمده این افراد غیرمتخصص که به ماساژ درمانی اقدام می‌کنند، یا با حضور در منزل افراد خدمات ارائه می‌کنند یا در مراکز زیرزمینی و منازل شخصی خود دست به این کار می‌زنند و همین مسئله خود مخاطرات امنیتی دیگری نیز برای مشتری ایجاد می‌کند.

اما از این مقام مسئول درباره انجام ماساژ از سوی جنس مخالف حتی در بعضی مراکز تخصصی می‌پرسیم که وی در پاسخ عنوان می‌کند: این مسئله هم به لحاظ شرع و هم از نظر قانونی تخلف محسوب می‌شود و در صورت اطلاع، حتما با آن برخورد خواهیم کرد.

وی می‌افزاید: انجام ماساژ باید توسط متخصص هم جنس انجام گیرد و چنانچه در مطب پزشکان تغذیه، لیپوماساژ انجام می‌شود؛ حتما متخصصی که دوره لازم را گذرانده باید به این کار اقدام کند و نه اینکه عده‌ای‌ را استخدام کند تا به مشتریان مطب وی خدمات این چنینی ارائه دهند.

به خارجی‌ها مجوزی برای انجام ماساژ نداده‌ایم

اما بحث بعدی ما با اسلامی درباره تبلیغات درج شده، در آگهی بعضی از مراکز ماساژ است که حکایت از حضور ماساژورهای خارجی مسلط به انواع ماساژهای تایلندی، چینی، فیلیپینی، سوئدی و... دارد که این مقام مسئول در خصوص آن عنوان می‌کند: تاکنون در شهرستان‌های‌ زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مجوزی برای حضور هیچ متخصص خارجی در این حوزه صادر نشده است و هر فرد خارجی که به انجام ماساژ اقدام کند و یا کار او تبلیغ شود؛ تخلف است و با آن برخورد می‌شود. در حقیقت عمده تبلیغات برای انجام این چنین ماساژهایی دروغ است و مردم فریب آن را نخورند.وی تاکید می‌کند که مواردی از ادعاهای این چنینی در پرونده‌های‌ شکایتی که به مراجع ذی صلاح ارسال شده است، وجود دارد و به دفعات از این عناوین پُرطمطراق برای فریب مردم استفاده شده است.

191 را به خاطر بسپارید

اسلامی در عین حال تاکید می‌کند که شماره 191 پذیرای گزارش‌های‌ مردمی و شکایت‌های‌ احتمالی در خصوص فعالیت‌های‌ غیرقانونی چنین افراد و مراکزی است و بلافاصله بعد از اعلام، گروه بازرسی به این مراکز اعزام می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha