دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۷

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به در دسترس قرارگرفتن امواج شبکه‌های ماهواره‌ای روی موبایل در آینده نزدیک، از بی‌اثربودن اقدامات انجام‌شده درخصوص بی‌نتیجه‌بودن جمع‌آوری دیش‌های ماهواره انتقاد کرد.

سلامت نیوز: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به در دسترس قرارگرفتن امواج شبکه‌های ماهواره‌ای روی موبایل در آینده نزدیک، از بی‌اثربودن اقدامات انجام‌شده درخصوص بی‌نتیجه‌بودن جمع‌آوری دیش‌های ماهواره انتقاد کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، علی جنتی در هجدهمین گردهمایی معاونان اجتماعی ناجا، با اشاره به برنامه جدید غربی‌ها برای در دسترس‌تر قراردادن دریافت امواج شبکه‌های ماهواره‌ای برای تمامی افراد دنیا گفت: پیش‌بینی‌های ما نشان می‌دهد ظرف یکی، دو سال آینده با توجه به برنامه غربی‌ها برای انتقال ماهواره‌های خود از مدار ٣٦ هزار کیلومتری زمین به مدار هزار کیلومتری، هر فردی می‌تواند با موبایل‌های موجود در بازار، بیش از دو هزار شبکه ماهواره‌ای را بدون هرگونه مشکلی دریافت کند.


جنتی با بیان اینکه باید امروز به فکر برخورد با چنین پدیده‌ای در آینده نزدیک بود، افزود: با توجه به این برنامه، دیگر دریافت امواج شبکه‌های ماهواره‌ای نیاز به دیش‌های ماهواره ندارد. بنابراین باید به فکر باشیم که چگونه می‌خواهیم با این شبکه‌ها مقابله کنیم، چراکه دیگر دیشی وجود ندارد که بخواهیم آن را جمع کنیم.


وی ادامه داد: من بارها با دوستان صحبت و عنوان کرده‌ام گرچه وظیفه نیروی انتظامی اجرای قانون است و قانون نیز استفاده از دیش‌های ماهواره‌ای را ممنوع کرده، ولی باید با نگاهی به عملکرد چندساله اخیر، نتیجه جمع‌آوری دیش‌های ماهواره را مشخص کرد و به این سؤالات پاسخ داد که آیا جمع‌آوری این دیش‌ها مفید فایده بوده؟ آیا این اقدامات باعث محدودترشدن استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای شده؟ این در حالی است که پژوهش‌های ما نشان از نتیجه عکس این اقدامات می‌دهد و هرروز شاهد استفاده بیشتر مردم از این شبکه‌های ماهواره‌ای هستیم.


وی ادامه داد: اگر در گذشته می‌توانستیم از طریق اعمال فشار بر اصحاب رسانه یا هدایت اخبار و اطلاعات از طریق در اختیارگرفتن دروازه‌های خبری، افکارعمومی را هدایت و در اختیار حاکمیت قرار دهیم، ولی امروز، صحنه کاملا عوض شده، چراکه از یک‌سو کنترل رسانه‌ها از نظر فنی امکان‌پذیر نیست و از سوی دیگر، مرزهای جغرافیایی این اجازه را به ما نمی‌دهد؛ این درحالی است که الزامات حقوقی داخل کشورمان نیز نمی‌تواند مانع ورود اخبار و اطلاعات از خارج کشور به داخل شود.


وزیر ارشاد افزود: تعدد رسانه‌ها و خصوصا رسانه‌های آنلاینی که ارتباط دو یا چند سویه برقرار می‌کنند، باعث نوعی پیچیدگی شده‌اند که عملا کنترل رسانه برای حاکمیت را غیرممکن کرده‌اند چراکه به عنوان مثال در شبکه‌های اجتماعی همچون وایبر و واتس‌اپ، شاهد تعامل افراد در گروه چندنفره و تبادل اطلاعات اخبار بین آنها هستیم که به هیچ‌وجه نمی‌توان مانع ردوبدل‌شدن این اطلاعات شد.


وی افزود: درحال‌حاضر حدود ٩ هزار کانال تلویزیونی و شبکه ماهواره‌ای در تولید محتوا در سطح جهانی فعالیت دارند و امروز شاهد آن هستیم که بیش از نیمی از این تعداد در داخل کشور قابل‌دریافت هستند؛ علاوه بر آن، حدود ١٧٠ شبکه ماهواره‌ای فارسی‌زبان در حال فعالیت هستند و بیش از ٨٧٠ میلیون سایت که آمارشان روزبه‌روز و ساعت‌به‌ساعت در حال افزایش هستند، اقدام به تولید محتوا می‌کنند؛ این به آن معناست که به‌نوعی همه مردم با در اختیارگرفتن یک دامین، می‌توانند تولید‌کننده اطلاعات، خبر و شایعه در سطح جهانی شوند.


وزیر ارشاد گفت: به عنوان مثال در سایت یوتیوب که اطلاعات را به صورت تصویری منتقل می‌کند، در هر دقیقه، ٣٠٠ ساعت فیلم بر آن آپلوت می‌شود.
جنتی با طرح این سؤال که در صحنه اطلاع‌رسانی و ساخت افکارعمومی فعلی باید چگونه برخورد کرد، مهم‌ترین بخش از شکل‌دهی افکارعمومی را در انحصار تولید محتوا دانست و افزود: در چنین وضعی در صحنه اطلاع‌رسانی و ساخت افکارعمومی، مهم‌ترین اقدام ما تولید محتواست و باید ما نیز به سهم خودمان، بتوانیم در تولید محتوای مناسب نقش داشته باشیم، چراکه هر اندازه حجم اطلاعات ما در این شبکه‌ها بیشتر باشد، به همان اندازه تأثیرگذاری ما بر افکارعمومی نیز بیشتر است.


وی با اشاره به فعالیت بسیار خوب شبکه‌های ماهواره‌ای شیعی و فعالیت سایت‌های ٤٠٠ مرکز تحقیقاتی در قم، عنوان کرد: زمانی نه‌چندان دور، ما برای انتقال یک کتاب با محتوای شیعی به کشور عربستان با مشکلات بسیاری روبه‌رو بودیم، اما امروز به واسطه شبکه‌های ماهواره‌ای شیعی و همچنین سایت‌های ٤٠٠ مرکز تحقیقاتی قم، می‌توانیم صدها کتاب حدیث شیعی را در سایت‌های این مراکز در اختیار عموم مردم دنیا قرار دهیم و مطالب مورد نیاز خود را از طریق این شبکه‌های ماهواره‌ای، در داخل منزل هر فرد سعودی، منتقل کنیم.


جنتی با تأکید بر لزوم استفاده از فضای مجازی و سایت‌هایی همچون یوتیوب برای انتشار محتوای مورد نظرمان، بر لزوم پیشروی همراه با تحولات نوین تصریح کرد و گفت: باید توجه داشت که به صورت مناسب از ابزارهای نوین استفاده کنیم و به عنوان مثال در مقابل شبکه‌هایی همچون وایبر و... نمی‌توان به ساخت یک وبلاگ دل‌خوش کرد، بلکه ما باید با همان ابزارها، با آنها مقابله کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha