عضو شورای عالی نظام پرستاری، تنها راه برون رفت از بن بست کمبود پرستار در کشور را، افزایش جذابیت های حرفه پرستاری دانست.

تنها راه برون رفت از بن بست کمبود پرستار

سلامت نیوز: مهر نوشت: عضو شورای عالی نظام پرستاری، تنها راه برون رفت از بن بست کمبود پرستار در کشور را، افزایش جذابیت های حرفه پرستاری دانست.


محمد شریفی مقدم اظهارداشت: شاخص های پرستاری در کشور نسبت به 40سال قبل تغییری نکرده و از این جهت نه تنها با کشورهای توسعه یافته قابل مقایسه نیستیم، بلکه نسبت به کشورهای منطقه و همسایه نیز عقب هستیم.


وی با اشاره به اظهارات صریح وزیر بهداشت مبنی بر کمبود نیروی پرستاری، گفت: عنوان می کنند که دولت قصد استخدام رسمی نیروی پرستاری را ندارد، اما نمی گویند که چرا سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با استخدام پرستار مخالفت می کند.


دبیرکل خانه پرستار به موضوع نسبت تخت به پرستار در بیمارستان ها به عنوان یک معیار برای جذب نیروی جدید اشاره کرد و افزود: بر اساس استانداردی که از قبل از انقلاب تعریف شده است، هر تخت بیمارستانی 2 نیرو لازم دارد که اگر تعداد تخت هی بیمارستانی را 110هزار تخت برآورد کنیم، می بایست در حدود 250 هزار نیرو داشته باشیم که این تعداد در حال حاضر به 340 هزار نفر رسیده است.


شریفی مقدم ادامه داد: استدلال سازمان مدیریت و برنامه ریزی این است که در حدود 80هزار نیروی مازاد وجود دارد که می بایست تبدیل وضعیت شوند تا بتوان پرستار جدید جذب کرد.


وی با اشاره به رشد نیروی وزارت بهداشت در حوزه ستادی، گفت: متاسفانه این رشد نیرو در حوزه پرستاری متوازن نبوده است، بطوریکه در سال 1350برای هر تخت بیمارستانی 1.8نیرو تعریف شد که 8دهم تا یک نیرو برای پرستاری بود. حالا پس از گذشت بیش از 40سال، وضعیت پرستاری هیچ تغییری نکرده است. این در حالی است که مراقبت از بیماران در سال های دور، 4تا 5 ساعت در هر شبانه روز بود اما در حال حاضر و با توجه به پیشرفت علم پزشکی و درمان های جدید، این نیاز 3 برابر شده است. بطوریکه یک بیمار آی سی یو نیاز به 20 ساعت مراقبت در 24 ساعت دارد و بیمار پیوند کبد 36ساعت مراقبت در شبانه روز دارد.


عضو شورای عالی نظام پرستاری معتقد است که در این شرایط تعداد نیروی پرستاری کشور باید به ? برابر افزایش یابد تا بتوان حداقل مراقبت های درمانی را به بیماران ارائه داد.


وی در ارتباط با اینکه چرا پرستاران جذب کار نمی شوند، گفت: پرستاری یک شغل سخت و طاقت فرساست که اگر با عدم امنیت شغلی همراه باشد، قطعا انگیزه ها را از بین می برد.


شریفی مقدم، یکی از دلایل عدم استقبال پرستاران از همکاری با شرکت های پیمانکار پرستاری را، نبود امنیت شغلی عنوان کرد و افزود: تنها راه برون رفت از بن بست کمبود پرستار در کشور، افزایش جذابیت های حرفه پرستاری است. یعنی، باید از طریق استخدام رسمی، افزایش شان و منزلت پرستاری، رفع تبعیض در پرداختی ها و...، بتوان احساس رضایت شغلی را برای پرستاران فراهم آورد.


دبیرکل خانه پرستار با اشاره به تصمیم اتخاذ شده برای تربیت بهیار یک ساله، تاکید کرد: مشکل پرستاری با آمدن گروه های بهیاری حل نمی شود. بلکه باید علت کمبود کادر پرستاری بررسی شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha