دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 147513

کره زمین خانه همه ما انسان‌هاست و باید برای محافظت از آن مهربان بود و با احتیاط با آن رفتار کرد. اما این سال‌ها حال زمین خیلی خوب نیست. آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای از یک سو و سایر آلاینده‌ها از سوی دیگر، حال و روز خوشی برای آن باقی نگذاشته‌ است. اما محققان بر این باورند که برخی مواد غذایی نیز می‌توانند حیات زمین را به مخاطره بیندازند.

غذاهایی که بلای جان زمین می‌شوند

سلامت نیوز: کره زمین خانه همه ما انسان‌هاست و باید برای محافظت از آن مهربان بود و با احتیاط با آن رفتار کرد. اما این سال‌ها حال زمین خیلی خوب نیست. آلودگی هوا و انتشار گازهای گلخانه‌ای از یک سو و سایر آلاینده‌ها از سوی دیگر، حال و روز خوشی برای آن باقی نگذاشته‌ است. اما محققان بر این باورند که برخی مواد غذایی نیز می‌توانند حیات زمین را به مخاطره بیندازند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان،مردم جهان روزانه حجم بالایی از انواع مواد غذایی را مصرف می‌کنند که انرژی لازم برای فعالیت بدنی را تامین می‌کنند ولی شواهد حاکی از آن است که برخی انواع مواد غذایی انتشار کربن را افزایش می‌دهند.


قند و شکر و به‌طور کلی مواد قندی که اغلب در انواع شیرینی‌ها و شکلات‌ها به وفور یافت می‌شود جزء موادی به شمار می‌رود که سلامت زمین را به خطر می‌اندازد. دستگاه‌های خرد کن مواد قندی باعث تولید آب‌های زائد، انتشار گازهای گلخانه‌ای و مواد زائد جامد می‌شود که اثرات منفی و مخربی را روی کره زمین به جا می‌گذارد. مقدار زیادی از لجن‌ و مواد یافت شده روی کره زمین در آب‌های شیرین و آشامیدنی یافت می‌شود. با این اتفاق، مواد زائد تمام اکسیژن موجود را جذب کرده و در نتیجه باعث مرگ‌ومیر گسترده ماهی‌ها می‌شود.


بادام از جمله مواد مغذی محسوب می‌شود که محققان مصرف روزانه آن را توصیه می‌کنند، ولی یافته‌ها حاکی از آن است که بادام اثر سوئی در خشکسالی کالیفرنیا داشته است. این منطقه 80 درصد منابع بادام دنیا را تامین می‌کند و تولید سالانه بادام در این ناحیه به یک میلیون تن می‌رسد. برای تولید یک بادام حدود 1/1 گالن آب مورد استفاده قرار می‌گیرد و طبیعتا برای تولید این حجم از بادام، مقدار قابل توجهی آب مورد نیاز است.
قهوه در نقاط فاقد نور رشد می‌کند که زیستگاه مناسبی را برای حیوانات و حشرات فراهم می‌آورد.


سایه‌ ایجاد شده از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند و نیاز به کودهای شیمیایی را از بین می‌برد. ولی به دلیل افزایش حجم تقاضا، مقادیر بالایی از قهوه در معرض نور مستقیم آفتاب رشد می‌کنند که باعث تسریع رشد آن می‌شود ولی از سوی دیگر، برای رشد به کود شیمیایی نیاز دارد و فرسایش زمین‌ها را به دنبال دارد.  نان سفید، نانی فاقد ‌سبوس است و در نتیجه بسیاری از مواد مغذی لازم برای بدن در آن یافت نمی‌شود ولی در این میان، زحمت بیشتری برای تولید آن کشیده می‌شود.

در واقع، مواد تشکیل‌دهنده آن باید تصفیه شوند که معمولا به انرژی بالایی نیاز دارند و همین امر تاثیر بسزایی روی کره زمین به جا می‌گذارد.  برنج جزء موادی است که رشد و تولید آن به حجم بالایی از آب نیاز دارد و معمولا مناطق کم‌آب اقدام به کشت این ماده نمی‌کنند. در واقع، تولید برنج حدود یک سوم آب شرب سالانه کره زمین را استفاده می‌کند. ولی به تازگی روش جدیدی برای کشت برنج ابداع شده که به کشاورزان کمک می‌کند که تا بیش از 50 درصد برنج بیشتر با حجم آب کمتر تولید کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha