گرچه مسئولان بهداشتی کشور از افزایش چهار برابری خدمات اورژانسی خبر می‌دهند، اما هنوز مشکلات فراوانی گریبانگیر بیماران و مردم است. فرسودگی و بعضا تجهیزات خراب خودروهای آمبولانس، وضعیت خدمات‌دهی به بیماران را سخت می‌کند. از سوی دیگر کمبود پرسنل اورژانس در سال‌های اخیر از دیگر مشکلاتی است که حتی مسئولان اورژانس نیز بدان اشاره دارند و آن را سبب پایین آمدن کیفیت ارائه خدمات می‌دانند.

نگاهی به کمبود تجهیزات و نیروی انسانی و قرار دادهای ناعادلانه خدمات اورژانسی

سلامت نیوز: گرچه مسئولان بهداشتی کشور از افزایش چهار برابری خدمات اورژانسی خبر می‌دهند، اما هنوز مشکلات فراوانی گریبانگیر بیماران و مردم است. فرسودگی و بعضا تجهیزات خراب خودروهای آمبولانس، وضعیت خدمات‌دهی به بیماران را سخت می‌کند. از سوی دیگر کمبود پرسنل اورژانس در سال‌های اخیر از دیگر مشکلاتی است که حتی مسئولان اورژانس نیز بدان اشاره دارند و آن را سبب پایین آمدن کیفیت ارائه خدمات می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان،چندی‌پیش امین صابری‌نیا، رئیس اورژانس کشور اعلام کرد که با کمبود هفت هزار نیروی انسانی در اورژانس مواجه هستند. در کنار کمبود شدید نیروی انسانی، می‌توان آمار هزار آمبولانسی که به مرز فرسودگی رسیده‌اند، نیز افزود تا نشان دهد که اورژانس کشور تا چه میزان خسته و نیازمند توجه جدی مسئولان بهداشتی است.


مهرداد یداللهی، تکنیسین اورژانس پزشکی کمبود نیروی انسانی را مهم‌ترین مشکل اورژانس می‌داند و می‌گوید: «به دلیل سختی کار زیاد در اورژانس پیش‌بیمارستانی و از سوی دیگر نبود امنیت شغلی، این کار را طاقت‌فرسا و ماندگاری در آن را کم می‌کند. همکاران ما اصولا با استرس زیادی مواجه هستند. این در حالی است که درآمد چندانی هم ندارند.» او به فعالیت بدنی زیاد این شغل اشاره می‌کند و آن را باعث فرسودگی روحی و روانی پرسنل می‌داند.
در همین باره احمد آریایی‌نژاد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز فرسودگی و کمبود آمبولانس، نیروی انسانی و تخت اورژانس را از معضلات پایگاه‌های اورژانس کشور می‌داند و می‌گوید: «انتظار داریم دولت و وزارت بهداشت رفع مشکلات پایگاه‌های اورژانس را در اولویت برنامه‌های اجرایی خود قرار دهند.»


عضو کمیسیون بهداشت در توضیح این موضوع به خانه ملت می‌گوید: «در حال حاضر به علت کوچک‌سازی دولت، محدودیت در استخدام نیرو وجود دارد در حالی که نباید برای کوچک‌سازی دولت، مردم متضرر شوند. به همین دلیل بهتر است دولت کارهای خدماتی اورژانس‌ها، مثلا حمل بیمار یا وظایف دیگر را به شرکت‌های خصوصی واگذار کند، علاوه‌بر این ضروری است دولت هرچه سریع‌تر برای معضل کمبود نیرو یک راهکار اساسی لحاظ کند.»


البته در حال حاضر نیز بخشی از خدمات اورژانس از سوی بخش خصوصی و پیمانکاران ارائه می‌شود که به گفته یکی از پرسنل اورژانس، به دلیل نظارت ناکافی قراردادهای ناعادلانه با پرسنل از سوی پیمانکاران منعقد می‌شود و این موضوع سبب می‌شود نیروی انسانی علاقه چندانی به همکاری با اورژانس نداشته باشد.  در کنار این موضوع، بی‌توجهی به نوسازی ناوگان اورژانس نیز یکی دیگر از مواردی است که سطح خدمات را به‌شدت کاهش داده و فشار وارد بر نیروی انسانی را نیز چندبرابر کرده است. آریایی‌نژاد، نماینده مجلس در این‌باره می‌گوید: «متاسفانه ما هرگز برنامه منسجم و مدونی در این باره نداشته‌ایم.

لازم است طبق استانداردهای مشخص‌شده وزارت بهداشت، برای ناوگان و تجهیزات اورژانس‌ها، عمر مفیدی لحاظ شود که بعد از طی زمان سپری‌شده، این ناوگان حتما از رده خارج شود و این‌طور نباشد که 30 تا 40 سال بعد از زمان سپری شده تازه به فکر چاره باشیم.»


نباید فراموش کرد ابتدایی‌ترین خدمات از سوی اورژانس به مردم ارائه می‌شود و به همن دلیل پایگاه‌های اورژانس نقش مهمی در حفظ سلامت مردم دارند و فرسودگی آمبولانس‌ها و نبود تجهیزات پیشرفته در پایگاه‌های اورژانس، جان بیماران را به خطر می‌اندازد. حال امیدواریم دولت با نگاه ویژه به وزارت بهداشت و خرید تجهیزات پیشرفته، ناوگان فرسوده را از رده ‌خارج کند و به نیروی انسانی در این بخش نیز توجهی جدی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha