دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 147523

یک فلوشیپ انکولوژی تعدد فرزندان را عامل حفاظتی برای مقابله با سرطان پستان دانست.

سلامت نیوزیک فلوشیپ انکولوژی تعدد فرزندان را عامل حفاظتی برای مقابله با سرطان سینه دانست.

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دکتر زمانی در این باره افزود: همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه در زنانی که به کودکان خود شیر میدهند بسیار کمتر از دیگران است.
وی بالا بودن سن ازدواج و بالا بودن سن نخستین حاملگی را از عوامل بروز این بیماری دانست و افزود: سرطان سینه به عنوان بیماری تمدن غرب به شمار رفته که شیوع این بیماری، حاکی از گسترش جهانی آن است.
زمانی تصریح کرد: با توجه به اینکه در جوامع غربی میل به ازدواج و حاملگی بسیار کاهش یافته و همچنین در بین زنان غربی، تغذیه کودک با شیر مادر تقریبا فراموش شده است، می ‌توان نتیجه گرفت که در دیگر کشورها نیز این خطر بالقوه وجود دارد که با روی آوردن به فرهنگ غرب، در آینده منتظر شیوع بیشتر این بیماری میان زنان باشیم.
وی‌ مهم‌ترین عامل در تشخیص سرطان پستان را خود بیمار دانست و گفت: خود بیمار نخستین فردی است که متوجه علائم و تغییرات در این قسمت از بدن خود می‌شود. از جمله علائم سرطان سینه می‌توان به وجود توده در سینه، تغییرات پوست سینه، زخم، اختلالات نوک سینه و وجود درد اشاره کرد.
وی اذعان کرد: بیمار باید به محض احساس علائم مهم مانند درد، توده و تورم در سینه خود آن را پذیرفته و سعی نکند از ترس بیماری آن را انکار کند؛ چرا که با تعویق افتادن مراجعه به پزشک پیشآگهی بیماری نیز بدتر و وخیم‌تر می‌شود.
زمانی با اشاره به تغییرات پوست سینه گفت: فرورفتگی در پوست سینه به نفع سرطان سینه بوده، حتی اگر خیلی خفیف باشد. بنابراین توصیه می‌شود که در صورت مشاهده هرگونه فرورفتگی و در واقع کشیده شدن پوست به داخل نسج سینه هر چه سریع‌تر به پزشک معالج مراجعه کرد و آن را به عنوان زنگ خطری برای احتمال وقوع سرطان در نظر گرفت.
وی افزود: اگر بر روی یک توده قابل لمس سینه، رنگ پوست به رنگ پوست پرتقال باشد، علامت مشخصه سرطان است و رنگ قرمز پوست، معمولا عفونت را طرح می‌کند. تو کشیدگی یا فرورفتگی نوک سینه احتمال یک ضایعه عمیق و سفت مثل سرطان یا گشاد شدن مجاری شیری را طرح می‌کند.
وی افزود: ضایعات پوستی از جمله اگزما ناحیه نوک سینه یا هاله رنگی که نوک سینه را درگیر می‌کند اگر چنانچه یک‌ طرفه باشد، یک نوع بیماری به نام بیماری "پاژه پستان" را که تظاهری از سرطان است، طرح می‌کند.
زمانی در پایان ترشح غیر عادی از نوک سینه نیز را نیز علامت مهمی در تشخیص سرطان سینه عنوان کرد و یادآور شد: اگر ترشحات سبز رنگ باشند می‌تواند دلیل بر وجود کیست‌های فیبروآدنوز، یائسگی و گشاد شدگی مجاری شیری باشد، اما در صورتی که این ترشح خون آلود باشد سرطان سینه را طرح می‌کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha