دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱
کد خبر: 147524

آلاینده‌ها و گرده‌افشانی‌های گیاهی و... باعث ایجاد آسم برای کودکان و افراد مسن در شهرهای بزرگ می‌شود.

سلامت نیوز: آلاینده‌ها و گرده‌افشانی‌های گیاهی و... باعث ایجاد آسم برای کودکان و افراد مسن در شهرهای بزرگ می‌شود.

مسعود موحدی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران و فوق تخصص آلرژی و ایونولوژی بالینی در گفت و گو با  باشگاه خبرنگاران گفت: در مجموع آلاینده‌ها به 2 صورت تقسیم می‌شوند، آلرژی‌های فضای بسته و آلرژی‌های فضای باز که اکثراً افراد در طول زندگی در فضای بسته زندگی روزمره خود را سپری می‌کنند و به ندرت در فضای باز قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: شایع‌ترین مشکلات فضای آلاینده دود سیگار، قلیان و در سرما،‌ وسایل گرمازا است و در فضای باز می‌توان کارخانه‌های صنعتی، همین طور دود ناشی از اگزوز و ذرات معلق کمتر از میکرون، تأثیر بر سلامتی انسان دارد. به خصوص اگر اندازه ذرات کمتر از 2 میکرو باشد تحت عنوان μ.ρ 2.5 مؤثر بر روی ریه‌ها است و تا عمق ریه و نزدیک حبابچه‌های ریه نفوذ می‌کند.
وی گفت: علاوه بر آلاینده‌ها آلرژی‌های باز هم مثل کپک‌ها، قارچ‌ها،‌ حشرات و حتی حیوانات خانگی در افراد موجب آلرژی مختلف از جمله آلرژی چشم، بینی و ریه می‌گردد.
وی تصریح کرد: البته آلرژی‌های فضای باز از طریق گرده گیاهان در فصول مختلف سال به شرایط جغرافیایی گیاهی مؤثر است.
وی افزود: به طور کلی در شهرهایی مانند کرج و تهران شاهد گرده‌افشانی درختان در فصل بهار،‌ چمن‌ها و علف‌ها در فصل تابستان، درختچه‌ها و علف‌های هرز در فصل پاییز می‌توان اشاره کرد.
موحدی خاطرنشان کرد: در شهرهای بزرگ و صنعتی که میزان آلاینده‌ها در آن‌ها بالا است درصد این بیماری به طور چشمگیری افزایش یافته، به خصوص در گروه سنی کودکان و افراد مسن که در این افراد به شدت مشاهده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha