دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 147529

وزیر بهداشت گفت: بیش از ۲۰ سال است كه گرفتار زیرمیزی شده ایم و اگر جلوی آن را نگیریم، آسیب جدی خواهیم دید.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت گفت: بیش از ۲۰ سال است كه گرفتار زیرمیزی شده ایم و اگر جلوی آن را نگیریم، آسیب جدی خواهیم دید. 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  مهر، دكتر سیدحسن هاشمی در دومین روز از اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشكی كشور، خطاب به روسای دانشگاه ها گفت: مردم قدردان اقدامات شما و كار سختی كه شما انجام می دهید، هستند.

وی با بیان اینكه روحانیت، به دلیل این كه در میان مردم هستند و همچنین نمایندگان مقام معظم رهبری از اجرای برنامه تحول نظام سلامت ابراز رضایت می كنند، گفت: بالاتر از همه مقام معظم رهبری به طور مكرر حمایت خیلی جدی از خدمات دولت در حوزه سلامت داشته اند و همین هم برای ما كافی است كه اگر مردم از ما راضی باشند، خداوند هم راضی است و باید خیلی مراقب باشیم تا گرفتار حاشیه ها نشویم.


هاشمی در عین حال با بیان اینكه هنوز مشكلات و عقب افتادگی های زیادی در حوزه سلامت وجود دارد به جلسه اخیر خود با رئیس جمهور اشاره كرد و گفت: برای ایشان سخت بود كه بپذیرند هیچ اقدامی برای بهداشت و درمان در حاشیه های شهر تهران نشده است.


وزیر بهداشت از احداث ۲ بیمارستان برای شهرهای ملارد و شهر قدس استان تهران در دو سال آینده خبر داد و یادآور شد: لذت و شیرینی كه موجب رضایتمندی مردم و همكاران در طول یك سال گذشته با اجرای برنامه تحول سلامت ایجاد شد بی بدیل است و اجر این فعالیت ها در درگاه خداوند محفوظ است.

هاشمی خطاب به روسای دانشگاههای علوم پزشكی تصریح كرد: با همان شور و حرارت و مقتدرانه امورات دانشگاه را به پیش ببرید و معاونان، مدیران و روسای بیمارستانها كمترین تردیدی را در صحبتها و تصمیمات شما احساس نكنند و به كسانی كه از همان ابتدا سعی در تردید افكنی داشته اند توجه نكنید.

وی گفت: اگر اشتباهی در برنامه های سال گذشته وجود داشته است جلسه بگذارید و مشكل را رفع كنید و اگر مشكلی مربوط به ستاد وزارتخانه است بدانید گوش شنوایی در ستاد وزارتخانه برای شنیدن مشكلات شما وجود دارد.

وزیر بهداشت با تاكید بر اصلاح برخی بسته‌ها از جمله مقیمی پزشكان در برنامه تحول سلامت گفت: مقیمی را نباید به عنوان یك امتیاز به كسی بدهید و همچنین مقیمی نباید تبدیل به آنكالی شود.

هاشمی تصریح كرد: البته مقیمی باید برای بخشهای اورژانس، بیهوشی، قلب و زنان وجود داشته باشد و امسال نیز مانند سال گذشته نباید هیچ بیماری را برای گرفتن خدمات به بیرون از بیمارستان ارجاع داد.

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به این كه امسال برنامه های جدیدی در حوزه آموزش پزشكی اجرا خواهد شد، خاطرنشان كرد: اعتبارات لازم برای این موضوع پیش بینی شده است و معاونین آموزشی باید از فرصت بوجود آمده استفاده كنند.
هاشمی با بیان اینكه معاونین آموزشی دانشگاهها باید تلاش كنند كه ظرفیت‌های آموزشی را افزایش دهند تصریح كرد: یكی از موانع دسترسی مردم كمبود پزشك عمومی و متخصص است.

وزیر بهداشت خاطرنشان كرد: كمبود نیروهای پزشك و متخصص باعث آسیب به جان مردم و افزایش معلولیت ها می شود.
هاشمی با تاكید بر اینكه افزایش ظرفیتها باید هم در پزشك عمومی و تخصصی به طور همزمان باشد افزود: در رشته دندانپزشكی نیز به رغم این كه گفته می شود ۲۶ هزار دندانپزشك در كشور داریم ولی واقعیت این است كه در بسیاری از شهرها و مناطق دور افتاده دندانپزشك نداریم.


وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حوزه پژوهش نیز اقدامات و طرحهای خوبی اجرا شده است كه جا دارد جلسه ای نیز با محور پژوهش برگزار شود و از تلاش‌ها و زحمات همكاران این حوزه قدردانی شود.

وی همچنین حوزه بهداشت را بسیار مهم توصیف كرد و گفت: جلسه‌ای نیز با محوریت بهداشت برگزار خواهد شد و ماموریت دانشگاهها در این حوزه مشخص شده است.

هاشمی در ادامه با اشاره به پدیده زیرمیزی اظهار داشت: بیش از ۲۰ سال است كه گرفتار این پدیده شده ایم و اگر جلوی آن را نگیریم آسیب جدی خواهیم دید.

وزیر بهداشت با بیان اینكه ۴۰ درصد خدمات درمان در تهران ارائه می شود، بر ضرورت نظارت جدی بر دریافت های نامتعارف به ویژه در تهران تاكید كرد و گفت: مسئولین حوزه سلامت و دانشگاه های علوم پزشكی آبروی خود را در قبول مسئولیت گذاشته اند و دولت نیز به رغم همه مشكلات مالی به ما اعتماد كرده و به حوزه سلامت كمك كرده است و اگر عده قلیلی با دریافت های غیرمتعارف ما را تحقیر می كنند باید جلوی آنها را بگیریم و نباید باعث سلب اعتماد مردم و مسئولین شویم.

وی با اشاره به اهمیت نیروی انسانی گفت: اساس كار دانشگاه ها توسط نیروهای تخصصی، پزشكان و پرستاران صورت می گیرد وی با اشاره به اهمیت كار پرستاران در حوزه درمان گفت: به ثمر رساندن بسیاری از اقداماتی كه در بیمارستانها انجام می شود توسط پرستاران انجام می شود.

هاشمی خطاب به روسای دانشگاه های علوم پزشكی خاطرنشان كرد: باید به پرداخت به موقع حقوق و دریافتی های پرستاران توجه كنید.
وزیر بهداشت بار دیگر بر ضرورت نظارت بر اجرای تعرفه ها تاكید كرد و گفت: یكی از مهم ترین اقدامات امسال وزارت بهداشت نظارت است و نظارت ها بسیار جدی خواهند بود و دلیل آن مراقبت و حمایت از عملكرد دانشگاه هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha