دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱
کد خبر: 147537

پزشکان تایوانی دریافته‌اند که افراد مبتلا به پوکی استخوان دو برابر بیشتر در معرض از دست دادن ناگهانی قدرت شنوایی‌ هستند.

سلامت نیوزپزشکان تایوانی دریافته‌اند که افراد مبتلا به پوکی استخوان دو برابر بیشتر در معرض از دست دادن ناگهانی قدرت شنوایی‌ هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، پزشکان تایوانی با بیان اینکه مبتلایان به پوکی استخوان نسبت به افراد دیگر بیشتر در معرض خطر از دست دادن قدرت شنوایی خود هستند، اظهار داشتند: علت این ناشنوایی ناگهانی مشخص نیست اما از دست رفتن سریع قدرت شنوایی به طور معمول یکی از گوش‌ها را درگیر می‌کند.

پزشکان در بررسی علت عارضه از دست رفتن ناگهانی قدرت شنوایی که با آسیب دیدن گوش داخلی یا مسیرهای عصبی گوش به مغز مرتبط است، بیان کردند: فاکتورهای خطرزای معمول بیماری قلبی - عروقی، فشارخون بالا، بیماری کلیوی و دیابت را شامل می‌شوند. همچنین این اولین مطالعه انجام شده درباره نقش پوکی استخوان به عنوان فاکتوری خطرزا برای بروز آسیب‌ شنوایی است.
دکتر «کای-جن تیئن» نویسنده ارشد این مطالعه گفت: در بررسی‌های کلینیکی با بسیاری از مبتلایان به پوکی استخوان مواجه شدیم که از مشکلات مربوط به شنوایی شکایت داشتند و به همین دلیل ارتباط این دو را با یکدیگر مورد مطالعه قرار دادیم.
به گفته «تیئن» در مطالعات پیشین نشان داده شد که بین این دو عامل رابطه‌ای وجود دارد اما هنوز نقش عارضه پوکی استخوان به عنوان فاکتور خطرزا در از دست دادن ناگهانی قدرت شنوایی مشخص نبود.
در این بررسی وضعیت 10 هزار و 660 بیمار که در فاصله سال‌های 1998 تا 2008 بیماری پوکی استخوان در آنان تشخیص داده شده بود با 31 هزار و 980 نفر که به این بیماری مبتلا نبودند، مورد مقایسه قرار گرفت. پزشکان با ارزیابی وضعیت این بیماران دریافتند 91 نفر از مبتلایان به پوکی استخوان دچار عارضه از دست رفتن ناگهانی قدرت شنوایی شده بودند در حالی که این رقم در گروه دیگر که به لحاظ تعداد بیشتر بودند 155 نفر اعلام شد. در حقیقت مشکل از دست رفتن ناگهانی شنوایی در مبتلایان به پوکی استخوان به ازاء هر 10 هزار نفر 10 مورد در حالی که در سایر افراد حدود 6 مورد است.
علاوه بر این، در بیمارانی که شدت پوکی استخوان بیشتر است احتمال بروز ناشنوایی ناگهانی در مقایسه با بیمارانی که شدت این بیماری استخوانی در آنان ضعیف‌تر است، افزایش می‌یاید.
به گزارش خبرگزاری رویترز، «تیئن» افزود: در این مطالعه به این پرسش پاسخ داده نشد که آیا تشخیص به موقع و درمان پوکی استخوان می‌تواند از خطر ناشنوایی ناگهانی در بیمار بکاهد و بنابراین لازم است بررسی‌های بیشتر در این زمینه انجام شود. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha