دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶

فرقی نمی‌کند کاربر اینترنت باشی؛ وایبر، اینستاگرام، لاین و ... داشته باشی و به اصطلاح آدم به‌روزی باشی؛ فالگیرها برای هر کس و در هر شرایطی برنامه دارند. آنها همه جا هستند تا جایی که در شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک، ‌اینستاگرام، لاین و... صفحاتی ایجاد شده که با دریافت مشخصات شما حتی سال مرگ و چگونگی آن را هم پیش‌بینی می‌کنند!

وقتی پای فالگیرها به فضای مجازی باز میشود

سلامت نیوز: فرقی نمی‌کند کاربر اینترنت باشی؛ وایبر، اینستاگرام، لاین و ... داشته باشی و به اصطلاح آدم به‌روزی باشی؛ فالگیرها برای هر کس و در هر شرایطی برنامه دارند. آنها همه جا هستند تا جایی که در شبکه‌های اجتماعی همچون فیسبوک، ‌اینستاگرام، لاین و... صفحاتی ایجاد شده که با دریافت مشخصات شما حتی سال مرگ و چگونگی آن را هم پیش‌بینی می‌کنند! بروز و ظهور چنین پدیده‌هایی می‌تواند دلایل گوناگونی ازجمله افسردگی، نارسایی و عدم مدیریت شرایط زندگی و فشارهای گوناگون داشته باشد. ممکن است فرد در شرایطی باشد و چنان عرصه به او تنگ شود که به هر ریسمانی برای خلاصی از این مخمصه چنگ بزند؛ هرچند، فالگیری نه حالا که هیچ‌وقت روش خوبی برای درآمدن از مخمصه نبوده است.
 
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ، فالگیری، رفتن پیش رمال، پیشگو و... پدیده جدیدی نیست. اتفاقا این چیزها را مربوط به زمانی می‌دانند که مردم به‌دلیل ناآگاهی گرایش زیادی به خرافات داشتند. یکی از مولفه‌های مدرن‌شدن گذشتن از این مرحله و روی آوردن به زندگی منطقی بود اما عجیب آنکه در دنیایی که هر روز در حال تغییر است و به هیچ‌وجه دیگر نمی‌توان انتظار داشت روزی از خواب بیدار شد و شاهد چیز جدیدی نبود، خرافات همچنان دوام آورده است و حتی آن طور که برخی کارشناسان هشدار می‌دهند بیشتر و خطرناک‌تر شده است.

شاید عجیب باشد اگر بشنوید آدم‌هایی که ادعا می‌کنند کاملا به‌روز هستند و نمی‌توانند از هیچ چیز جدیدی چشم‌پوشی کنند گرفتار فالگیرها، رمال‌ها و پیشگویانی هستند که همان کارهایی که صد، هزار و شاید 10 هزار سال پیش انجام می‌داده‌اند را انجام می‌دهند. آنها خودشان را به روز کرده‌اند هر چند خرافات قاعدتا نباید چیزی امروزی باشد.


 فال قهوه،  25 هزار تومان
فالگیری در دنیای مجازی به‌ویژه در شبکه‌های اجتماعی موبایلی عالمی دارد. هر نوع فال تعرفه‌ای دارد و مشتری‌های خاص و کسانی که پای ثابت این نوع فالگیری‌ها هستند می‌توانند از تخفیف هم استفاده کنند. به گفته یکی از پای ثابت‌های فالگیری اینترنتی تعرفه‌ای که برای فال قهوه در اینستاگرام مشخص شده، 25 هزارتومان است. البته برای اینکه مشتری شوی باید مسیری را طی کنی. فالگیر‌ها اغلب بدون معرف به کسانی که ادعا می‌کنند متقاضی فالگیری هستند، اعتماد نمی‌کنند. باید معرف فرد تائید شود و آنگاه فالگیر برای او شماره حسابی می‌فرستد، 25 هزار تومان را می‌گیرد و فال او را می‌بیند!

اگر این فرد مجددا بخواهد به فالگیر مراجعه کند دیگر کارش آسان است. فالگیر دیگر از او معرف نمی‌خواهد و حتی ممکن است تخفیف هم بدهد. این تخفیف البته همیشگی نیست؛ فالگیر ممکن است به مناسبتی برای مثال آخر هفته تخفیف بدهد اما اگر فرد خود تبدیل به یک معرف شود و مشتری پیدا کند، تخفیف همیشگی شامل حالش می‌شود؛

فالگیرها به معرف‌ها پورسانت می‌دهند. زهره یکی از افراد عضو در یک صفحه فالگیری در اینستاگرام است. او درباره فالگیری و تجربیاتش به «آرمان» می‌گوید: «از آنجا که فالگیر من تضمینی کار می‌کند و فالش ردخور ندارد، برای فال ازدواج با شماره‌اش تماس می‌گیرم. قیمت فال مناسب است هرچند در یکی دیگر از صفحه‌های اینستاگرام برای فال قهوه نصف این قیمت هم می‌توانید پول بدهید. در کل من هر مساله‌ای در زندگی داشته باشم، از طریق فال پیش‌بینی می‌کنم»!


 آبروی بر بادرفته
 در میان شلوغی راهرو‌های دادگاه زن جوانی روی صندلی نشسته و درحال گریه کردن است. او دلیل مراجعه به این مکان را این‌طور توضیح می‌دهد: نزدیک چهار سال است که نامزد کردیم اما نامزدم هنوز نتوانسته خانواده‌اش را راضی کند تا با هم ازدواج کنیم، این مشکل را با دوستم مطرح کردم و او آدرس مرد فالگیری را از طریق فیس‌بوک پیدا کرد و بالاخره با اصرار دوستم به خانه آن فرد رفتیم.

مرد فالگیر حوالی خیابان آزادی در زیرزمین خانه‌ای کلنگی و تاریک زندگی می‌کرد  که با دیدن من شروع کرد به حرف‌های امیدبخش زدن و گفت به‌دلیل اینکه مشکلات من زیاد است کارم به جلسه بعدی می‌کشد و جلسه دوم تنها به خانه آن فرد رفتم که آن فرد هم با استفاده از داروی بیهوشی من را مورد آزار و اذیت قرار داد. هم‌اکنون با پیگیری‌های پلیس این فرد دستگیر شده است و آمده‌ام برای شکایت اما چه فایده؟ هر چقدر هم آن فرد به‌سزای عمل خود برسد اما آبروی رفته دیگر برنمی‌گردد.


 طرح خرافات به شکل مدرن
یک مددکار اجتماعی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره فالگیری اینترنتی می‌گوید: بروز هر پدیده یک سری پیامد‌های منفی یا مثبتی را در خود جای داده است. بالطبع تکنولوژی مدرن در فضای مجازی هم می‌تواند مسیر را برای افراد کلاش، سودجو، فرصت‌طلب و افرادی که به نوعی از سادگی مردم سوءاستفاده می‌کنند باز ‌کند.

محمد زاهدی‌اصل با بیان اینکه رمال‌ها و فالگیرها در کنار فعالیت‌های خود در پی القای فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی خاص خود هستند، می‌افزاید: برخی افراد با ترویج فال و فالگیری در پی ایجاد حس کاذبی در میان مردم هستند تا به این ترتیب خرافات را در قالب رمالی، پیشگویی و فال‌نویسی عملیاتی کنند.

او تاکید می‌کند: افراد سودجو غالبا مسائل خرافاتی را به شکل مدرن در شبکه‌های مجازی رواج می‌دهند و در پی دوری انسان‌ها از مسائل واقعی هستند و این افراد بیشتر مسائلی که احتمال وقوع آن وجود ندارد یا بسیار بعید است را وعده می‌دهند.

به گفته این استاد دانشگاه، بدون شک بخش فهیم و تحصیلکرده جامعه، فریب این افراد را نمی‌خورند اما بسیاری از افراد در جامعه وعده و وعید‌های افراد رمال را باور می‌کنند و  بالطبع پیشگویی‌ها و گفته‌های افراد فالگیر در رفتار این افراد تاثیر دارد.

زاهدی‌اصل با بیان اینکه همه دستگاه‌های ذی‌ربط باید نسبت به فعالیت فالگیرها و اشخاصی که در پی کاهش باورهای مردم هستند حساس باشند، تاکید می‌کند: بی‌توجهی به آن، اثرات سوء در قالب خرافه‌پرستی جوانان را در پی دارد.

این مددکار اجتماعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اغلب افرادی که در شبکه‌های مجازی عضو هستند از سواد و حتی تحصیلات عالی برخوردار هستند، ‌نظر شما درباره گرایش این افراد به رمالی و فالگیری چیست، تصریح می‌کند: امروزه  گویا فقط تحصیلات تولید انبوه داشته است اما برخی از افراد با توجه به کسب مدارج عالی علمی صلاحیت حداقل را برای دانشجویی، پژوهشگری، متفکری و واقع‌بین بودن ندارند.


 خرافات، زاده وابستگی است
یک جامعه‌شناس نیز درباره تاثیر خرافه‌پرستی و فالگیری  می‌گوید: خرافه و خرافه‌پرستی، زاده محرومیت و وابستگی اشخاص جامعه است و تا زمانی که استقلال شخصی افراد تامین نشود و نتوانند مسائل خود را حل‌وفصل کنند، بی‌تردید فال و فالگیری را پناهگاه خود می‌دانند. امان‌ا... قرایی‌مقدم می‌افزاید: با کسب مهارت‌های زندگی و افزایش اعتماد به نفس می‌توان زندگی خود را مدیریت کرد و به این ترتیب زمینه بروز آسیب‌های ناشی از مشکلات فالگیری و رمالی را از بین برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha