دوشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۲
کد خبر: 147548

راه‌اندازی خانه‌های امن با چراغ خاموش بی‌آنکه نشانی آنها اعلام شود و با رعایت نهایت امنیت، با هدف کمک به زنان آسیب‌دیده از خشونت‌های خانگی انجام شده است. روز گذشته مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی از ایجاد خانه‌های امن برای زنان خشونت‌دیده در 18 استان کشور خبر داد.

خانه‌های امن ،پناهگاهی برای زنان خشونت‌دیده

سلامت نیوز:راه‌اندازی خانه‌های امن با چراغ خاموش بی‌آنکه نشانی آنها اعلام شود و با رعایت نهایت امنیت، با هدف کمک به زنان آسیب‌دیده از خشونت‌های خانگی انجام شده است. روز گذشته مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی از ایجاد خانه‌های امن برای زنان خشونت‌دیده در 18 استان کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ،ولی‌ا... نصر افزود: در این مراکز به صورت شبانه‌روزی به افراد آسیب‌دیده خدمات رایگان مددکاری، اجتماعی و درمانی برای بازتوانی ارائه می‌شود. او با بیان اینکه این مراکز با هدف تحکیم بنیان خانواده فعالیت می‌کنند، گفت: در این خانه‌های امن با دید اسلامی و با هدف ساماندهی کانون خانواده از روانشناسان و مددکاران اجتماعی برای حل مشکل کمک گرفته می‌شود.

نصر با اشاره به فعالیت مراکز اسکان موقت در استان‌ها و خدمات به دو هزار مورد خشونت دیده در سال گذشته، گفت: نحوه پذیرش در این مراکز خود معرف یا از طریق اورژانس اجتماعی یا مراجع قضایی و انتظامی صورت می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به فعالیت خانه‌های امن در کشور‌های توسعه‌یافته، افزود: خشونت خانگی در کشورهای در حال توسعه و توسعه‌یافته هم وجود دارد و باید با خدمات مشاوره مشکل رفع شود.


 پناهگاهی برای زنان خشونت‌دیده
ولی‌ا... نصر ماه گذشته درباره این طرح گفته بود: سال‌ها پیش طرحی با عنوان «اسکان موقت زنان» در سازمان بهزیستی وجود داشت که این طرح از طرف دفتر امور زنان و خانواده به دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی منتقل شده و در این دفتر مورد بازنگری قرار گرفت. او عنوان کرده بود: بر اساس این طرح بازنگری شده زنان در معرض خشونت و خشونت‌دیده موضوع خشونت‌های خانگی به عنوان جامعه هدف در نظر گرفته شدند؛  یعنی زنانی که شرایط محیط منزل برایشان امنیت کافی نداشت.

مدیر کل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی خاطرنشان کرده بود: یکی از موضوعات محل مناقشه این است که مبادا محلی راه‌اندازی شود که به واسطه آن بنیان خانواده سست شده و با کوچک‌ترین اختلافی زن بخواهد منزل را ترک کند و در حقیقت این مراکز بر مشکلات خانوادگی دامن زنند.او تاکید کرده بود: ممکن است طی مصاحبه‌هایی که با این گروه از زنان انجام می‌دهیم و پیگیری‌های انجام‌شده، مددکار بهزیستی و خانمی که به مرکز مراجعه کرده است به این نتیجه برسند که بهتر است زن محیط خانه را ترک نکند اما این موضوع دلیلی بر این مطلب نیست که شرایط زن مذکور مورد بررسی قرار نگرفته و دراین رابطه مداخله تخصصی صورت نگیرد. در این شرایط مددکار سعی می‌کند با ارائه خدمات ضروری خانواده را در رفع مشکلات و برگشت به حالت عادی و ادامه کارکرد عادی خانواده یاری کند.

نصر تصریح کرده بود: در برخی موارد خاص و استثنایی که تشخیص دهیم به صورت فوری و اورژانسی ضروری است زن از خانه خارج شود و در ساختار خانواده نیز جای امنی برای وی وجود نداشته باشد؛ مرکز امنی را برای این زنان طراحی کرده‌ایم. مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی با تاکید براینکه نشانی این خانه‌ها را اعلام نمی‌کنیم و در این مراکز امنیت به شدت رعایت می‌شود، اظهار کرده بود: حتی همسران این زنان به راحتی نمی‌توانند به این خانه‌ها مراجعه کنند چرا که ممکن است حضور همسران این زنان خطراتی برای آنان به دنبال داشته باشد اما زمانی که ارتباط خانواده با زن به میزانی رسید که تشخیص دهیم مشکلی پیش نخواهد آمد؛ با نظارت و کنترل و پیگیری وی را به فضای خانواده بازمی‌گردانیم.

او اظهار کرده بود: اغلب این زنان خشونت دیده به دلیل آنکه نمی‌خواهند از فرزندان خود جدا شوند؛ به وضعیت ناگوار موجود در خانه تن می‌دهند و گاهی این مسئله به اتفاقات ناگواری می‌انجامد؛ به همین دلیل در ساختار مراکز امن پیش‌بینی کردیم زنان این امکان را داشته باشند که از فرزندانشان در کنار خود نگهداری کنند. او با تاکید بر اینکه ما با چراغ خاموش حرکت می‌کنیم چرا که ماهیت توصیف مکانی به نام خانه امن مثل چاقویی دولبه است؛ خاطرنشان کرده بود: ما در سازمان بهزیستی به دنبال آن هستیم که وجود خانه‌های امن به اختلافات خانوادگی دامن نزده و از مسیر اصلی خود که حمایت از زنان خشونت دیده است منحرف نشود و به جای این‌کار بنیان خانواده را بهم نریزد.، مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی گفت: سازمان بهزیستی از طرف دولت ضابط اجتماعی نگهداری از زنان و کودکان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha