برنامه ای که در سال جاری توسط بهزیستی در دستور کار قرار دارد، انجام یکسری تعاملات با دفتر شبه خانواده سازمان است که در پی آن بتوانیم تعدادی از دخترانی که زیر 18 سال و در معرض آسیب هستند از تسهیلات ارائه شده استفاده کنند.

ورود سالانه 500 دختر در معرض آسیب به خانه‌های سلامت

سلامت نیوز:برنامه ای که در سال جاری توسط بهزیستی در دستور کار قرار دارد، انجام یکسری تعاملات با دفتر شبه خانواده سازمان است که در پی آن بتوانیم تعدادی از دخترانی که زیر 18 سال و در معرض آسیب هستند از تسهیلات ارائه شده استفاده کنند.

مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به فعالیت خانه های سلامت سازمان بهزیستی گفت: آمار ورودی دختران در معرض آسیب به خانه های سلامت زیاد نیست، طبق آمار سال های گذشته ورودی این افراد به خانه های سلامت سالانه 500 نفر بوده که هدف بهزیستی در این راستا ارائه خدمات روانشناسی به این افراد است.

ولی الله نصر در گفت و گو با "شهر"، به رویکرد سازمان بهزیستی در راستای کاهش آسیب های اجتماعی در بخش دختران در معرض آسیب، اشاره کرد و گفت: خانه های سلامت در سراسر کشور فعال هستند و فعالیت خود را انجام می دهند، این خانه ها در همه مراکز استان ها به صورت فعال، خدمات ویژه ای را به دختران در معرض آسیب ارائه می دهد.

وی افزود: در این مراکز دخترانی که در معرض آسیب هستند به عنوان مثال از خانه فرار کرده و یا از سایر شهرستان ها به تهران آمده ‌اند، پذیرش می شوند و خدماتی به آن ها ارائه خواهد شد و سپس این دختران به کانون خانواده بازگردانده می شوند.

مدیرکل دفتر آسیب های اجتماعی سازمان بهزیستی درباره خدماتی که در خانه های سلامت به دختران در معرض آسیب ارائه می شود نیز گفت: در این خانه ها خدمات مشاوره‌ ای روانشناختی و مددکاری توسط مددکاران بهزیستی ارائه می شود. تلاش ما در این است که دختران در معرض آسیب به کانون خانواده های خود بازگردند و آسیبی متوجه آن ها نشود.

نصر ادامه داد: البته مدت زمان ارجاع فرد به خانواده به نظر کارشناسان تخصصی خانه های سلامت بهزیستی بستگی دارد. شرط اصلی حضور افراد در خانه ‌های سلامت این است که فرد آسیب دیده نبوده بلکه در معرض آسیب باشد.

مدیرکل امور آسیب های سازمان بهزیستی کشور در خصوص خدمات ارائه شده در مراکز خانه‌های سلامت نیز گفت: در خانه ‌های سلامت تاکید بر ارائه خدمات مشاوره ‌ای و مددکاری تخصصی برای دختران در معرض آسیب بوده تا دچار آسیب نشوند.

به گفته وی، شناسایی دختران از طریق اورژانس اجتماعی و یا NGOهایی است که با سازمان ‌بهزیستی همکاری دارند.

این مقام مسئول در سازمان بهزیستی در خصوص مدت زمان اقامت در مراکز نگهداری در سازمان بهزیستی کشور نیز گفت: تا زمانی که مطمئن نشویم فرد قابلیت داشتن زندگی مستقل و یا بازگرداندن به خانواده را داشته و در امنیت کامل قرار دارد، می ‌توانند در این مراکز اقامت کنند.

نصر با بیان اینکه درخصوص خانه های سلامت به جز افزایش آمار دختران فراری، آمار نگران کننده ای نداریم، گفت: آمار سال 93 در رابطه با تعداد جذب دختران آسیب دیده در خانه های سلامت هنوز به جمع بندی نرسیده است اما طبق آمار سال های گذشته ورودی این افراد به خانه های سلامت سالانه 500 نفر بوده که هدف بهزیستی در این راستا ارائه خدمات روانشناسی به این افراد است. البته این افراد خدمات ویژه شبانه روزی دریافت کرده و به دامان خانواده نیز بازگشتند.

وی تأکید کرد: در مجموع، آمار ورودی دختران در معرض آسیب به خانه های سلامت زیاد نیست و هدف بهزیستی هم در این زمینه توسعه خدمات مشاوره ای و روانشناسی در این مراکز است.

مدیرکل امور آسیب های سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: برنامه ای که در سال جاری توسط بهزیستی در دستور کار قرار دارد، انجام یکسری تعاملات با دفتر شبه خانواده سازمان است که در پی آن بتوانیم تعدادی از دخترانی که زیر 18 سال و در معرض آسیب هستند از تسهیلات ارائه شده استفاده کنند.

نصر خاطرنشان کرد: موضوع مذکور در قالب تفاهم نامه ای با دفتر شبه خانواده سازمان بهزیستی انجام می شود تا بتوانیم ظرفیت کودکان زیر 18 سال را در جابجایی انتقالی به دفتر شبه خانواده و مراکز شبانه روزی کودکان بدسرپرست و بی سرپرست ارتقا دهیم. به این معنی که یکسری کودکان زیر 18 سال بدسرپرست و بی سرپرست به ما ارجاع داده شود.

وی خاطرنشان کرد: مراحل اولیه این تفاهم نامه انجام شده و امیدواریم بتوانیم هر چه سریعتر آن را به سرانجام برسانیم.

 مدیرکل امور آسیب های سازمان بهزیستی کشور در پایان یادآور شد: در سال جاری هدف ما ارائه خدمات به سمت حمایت های سرپایی و روزانه است و نمی خواهیم خانه های سلامت را افزایش دهیم و رویکردمان این است که از طریق شناسایی NGOهای فعال و مورد اعتماد بهزیستی این کار را انجام دهیم.به طوری که امسال 15 NGO در تهران و استان ها مورد بازدید قرار گرفته تا بتوانیم با کمک آن ها خدمات سرپایی و با استراتژی کاهش آسیب اجتماعی را انجام دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha