اجرای طرح های توسعه متعدد در کشورهای مختلف جهان، کره زمین را به لحاظ مسایل زیست محیطی در مرحله تزلزل قرار داده است.

سلامت نیوز: اجرای طرح های توسعه متعدد در کشورهای مختلف جهان، کره زمین را به لحاظ مسایل زیست محیطی در مرحله تزلزل قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آریا، معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز در کنفرانس منطقه ای فیدیک  با بیان اینکه  تمام طرح های توسعه پایدار در جهان باید باتوجه به زوایای مختلف مواهب طبیعی و ارزیابی های زیست محیطی اجرا شود، اظهار داشت:هرگونه برنامه ریزی برای توسعه پایدار باید با ارزیابی های مسایل زیست محیطی انجام شود و هرگونه سرمایه گذاری در کشورهای مختلف جهان باید با تقویت مسئولیت های اجتماعی مهندسان و سرمایه گذاران صورت گیرد.

وی اظهار داشت: همه مردم با طبیعت سروکار دارند لذا برای مدیریت صحیح مسایل زیست محیطی باید توانمندی های علمی در حوزه ارزیابی مسایل زیست محیطی بیش از پیش تقویت شود.

ابتکار از آماده سازی لایحه ارزیابی زیست محیطی در هیات دولت خبر داد و اظهار امیدواری کرد: این لایحه به زودی در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.

وی اظهار داشت: مهندسین مشاور در اجرای طرح های بزرگ مهندسی از جمله احداث راه، سد و پروژه های بزرگ نفتی نباید عنصر محیط زیست را نادیده بگیرند زیرا همه ما مسئولیت داریم در تمام فرآیندهای طراحی، اجرا، بهره برداری و پایان عمر پروژه به مسایل زیست محیطی توجه کنیم.

ابتکار خواستار بازنگری در احداث سد گتوند شد و گفت: چاره ای در این زمینه نداریم و مشابه این وضعیت نیز در کشورهای مختلف جهان اتفاق افتاده به طوری که در آمریکا بیش از 14 سد به علت مسایل زیست محیطی و احیای رودخانه ها تاکنون تخریب شده است.

ابتکار افزود: بیش از 50 درصد جمعیت جهان در کمتر از 30 درصد کره خاکی زندگی می کنند و این سبب شده جهان یکی از دوران ناپایدار خود را تجربه کند لذا برای بهبود زندگی مردم و دسترسی آنان به توسعه پایدار باید توسعه عدالت اجتماعی مورد توجه تمام دست اندرکاران قرار گیرد.

معاون رییس جمهور با بیان آنکه نباید روند ناپایداری ها را در جهان نادیده گرفت، یادآور شد: همه دولت ها، مردم و سازمانهای بین المللی در فرآیند توسعه باید به ظرفیت های طبیعت توجه کنند تا بیش از حد از طبیعت بهره برداری نکنند.

وی تصریح کرد: بهره برداری از کره زمین و احداث راه ها، سدها، معادن بزرگ نفتی و ایجاد شهرهای جدید به بیش از 1.5 برابر وقت نیازمند است تا طبیعت بتواند خود را بازسازی کند.

ابتکار با بیان آنکه بشر در دوران دانایی زندگی می کند و باید به روند گرم شدن زمین بیش از پیش توجه نماید، گفت: انسانها در گرم شدن زمین دخالت زیادی دارند زیرا تغییرات آب و هوایی، بالا آمدن آب دریاها و خشکسالی ها در جهان نتیجه دخالت بشر در امور طبیعت است.

وی با اشاره به جایگاه مهندسان مشاور در اجرای طرح های بزرگ عمرانی در کشور های مختلف جهان، اظهار داشت: مهندسان در انجام طرح های توسعه ای نباید پایداری کره زمین را به خطر اندازند بلکه باید در راستای دستیابی به توسعه پایدار و اشتغالزایی مسایل زیست محیطی مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی از بر هم زدن چرخه اکولوژی در طبیعت انتقاد کرد و گفت: برای ارتقا شاخصه های زندگی نباید اکولوژی دریاها، رودخانه و تالاب ها را بر هم زد و در این میان باید به سلامت موجودات زنده و نگهداری آنان که نماد زندگی هستند، توجه شود.

کنفرانس سالانه منطقه ای آسیا - اقیانوسه فیدیک با شعار رویکردهای پایدار در بازارهای در حال توسعه به منظور بررسی ظرفیت های سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی ایران روزهای 21 و 22 اردیبشهت ماه در تهران برگزار می شود.

در این کنفرانس نمایندگانی از سازمان های بین المللی، شرکت های بزرگ سرمایه گذاری های خارجی، پیمانکاران، مهندسان و مشاوران بین المللی راهکار های انجام سرمایه گذاری های مورد نیاز در بخش های مختلف کشورهای عضو و ایران را مورد بحث و بررسی قرار می دهند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha