سرطان دهان پنجمین سرطان شایع بدن است که شیوع آن با بالا رفتن سن افزایش می یابد.

بر اساس پژوهشی که دکتر نفیسه مومنی، عضو مرکز تحقیقات دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داده، شایع ترین محل وقوع سرطان دهان ابتدا لب و سپس زبان و کف دهان است که تقریباً 95 درصد از موارد سرطان دهان پس از 40 سالگی رخ می دهد.

این تحقیقات می افزاید: نسبت ابتلای مردان به سرطان دهان، سه برابر بیشتر از زنان است و به ترتیب 5 و 2 درصد از کل موارد سرطان در مردان و زنان را سرطان حلق و دهان تشکیل می دهد.

همچنین نزدیک به 95 درصد از سرطان های دهان از نوع سرطان سلول سنگفرشی است که مخاط دهان را می پوشاند. این سرطان یکی از شایع ترین انواع سرطان و یکی از ده علت شایع مرگ و میر در سطح جهان محسوب می شود.

برخی از علائم هشدار دهنده سرطان فک و دهان عبارتند از وجود لکه های سفید، سفید و قرمز و یا قرمز رنگ یا تیره روی مخاط لب و دهان، وجود هر زخمی روی صورت، گردن و دهان که بیش از دو هفته باقی مانده و در این مدت بهبودی حاصل نشده باشد؛ هرگونه تورم یا برآمدگی روی لب‌ها، لثه ها یا سایر نواحی داخل دهان، خون ریزی مکرر از مخاط دهان، کرخی، بی حسی یا درد در هر ناحیه ای از صورت، دهان یا گردن، گلو دردی که با گذشت زمان بهبود نمی یابد یا وجود احساس گرفتگی در حنجره و تغییر صدای مزمن، دشواری یا درد ضمن جویدن یا بلع، تورم فک، گوش درد و برجستگی و تورم روی گردن .

به گزارش ایسنا، بر اساس این مطالعه اگر یکی از این علائم در فرد مشاهده شود باید سریعاً به پزشک یا دندانپزشک مراجعه کند تا بافت های سر، گردن و دهان بررسی گردند. البته ذکر این مطلب ضروریست که این علائم ممکن است به دلایل دیگری که شایعترین آنها عفونت است ایجاد شده باشند و از این رو علائم مذکور همیشه نشانگر سرطان نیستند.

گفتنی است به طور متوسط در حدود یک سوم بیماران مبتلا به سرطان، متعاقب درمان بیماری خود دچار عوارض دهانی می شوند؛ به همین دلیل بیماران سرطانی باید قبل و در حین درمان سرطان خود تحت معاینه دنداپزشکی قرار گیرند تا از سلامت دندان ها و مخاط دهان خود مطمئن شوند.

شایان ذکر است شیمی درمانی نیز تأثیرات مشخص و واضح بر روی مخاط دهان و دندان ها دارد. به دلیل جلوگیری از بروز این مشکلات و یا حداقل کاهش میزان صدمات وارد به دهان و دندان، دندانپزشک و جراحان باید قبل و در حین درمان با یکدیگر همکاری نزدیک داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha