محققان در تحقیقات خود دریافتند که کلید قابلیت گورخرماهی برای بازسازی بافت قلب در قسمت خارجی عضله قلب آن قرار دارد. هنگامی که این لایه مهم آسیب می‌بیند، پیش از سایر بخش‌های قلب مورد خودترمیمی قرار می‌گیرد. این یافته‌ها یک هدف احتمالی را برای ترمیم آسیب ایجاد شده در اثر حمله قلبی ارائه می‌کند. در حالی که قلب انسان خود را ترمیم نمی‌کند، اما قلب گورخرماهی به آسانی سلول‌های از بین رفته در اثر آسیب یا بیماری را جایگزین می‌کند.

سلامت نیوز:محققان در تحقیقات خود دریافتند که کلید قابلیت گورخرماهی برای بازسازی بافت قلب در قسمت خارجی عضله قلب آن قرار دارد. هنگامی که این لایه مهم آسیب می‌بیند، پیش از سایر بخش‌های قلب مورد خودترمیمی قرار می‌گیرد. این یافته‌ها یک هدف احتمالی را برای ترمیم آسیب ایجاد شده در اثر حمله قلبی ارائه می‌کند. در حالی که قلب انسان خود را ترمیم نمی‌کند، اما قلب گورخرماهی به آسانی سلول‌های از بین رفته در اثر آسیب یا بیماری را جایگزین می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،اکنون محققان توانسته‌اند ویژگی‌های قسمت مرموز خارجی عضله قلب را کشف کنند که این دستاورد می‌تواند به توضیح قابلیت خارق‌العاده گورخرماهی در رشد مجدد بافت قلبی کمک کند. سلول‌های بافت خارجی قلب گورخرماهی، پس از آسیب‌دیدگی، به فعالیت پرداخته و سلول‌های جدید را برای پوشش‌دهی زخم تولید کرده، مواد شیمیایی را برای تحریک رشد و تکثیر سلول‌های ماهیچه ترشح کرده و از تولید رگ‌های خونی برای انتقال خون به بافت‌های جدید حمایت می‌کند.

نتایج پژوهش‌های سابق نشان داده که با آسیب‌دیدن لایه خارجی قلب، کل این فرآیند ترمیم به تعویق افتاده و ابتدا این لایه تحت خودترمیمی قرار می‌گیرد و سپس سایر بخش‌ها بازسازی می‌شوند. تحقیق جدید نشان داد که این فرآیند نیازمند سیگنال‌دهی از طریق پروتئینی موسوم به خارپشت صوتی است و اینکه افزودن این مولکول به سطح قلب می‌تواند واکنش اپی‌کاردیال را به آسیب‌دیدگی هدایت کند. محققان اکنون قصد دارند غربالگری‌های بزرگتری را برای مولکول‌های جدید انجام دهند که می‌توانند ترمیم قلب گورخرماهی را ارتقا بخشیده و شاید در آینده به درمانی جدید برای بیماری‌های قلبی در انسان منجر شود..
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha