سلامت نیوز: در آن هشت سال دیپلم جعلی از مراكز آموزش از راه دور گرفته‌اند، تا لیسانس و فوق لیسانس و دكترا جلو رفته‌اند و حتی می‌خواستند عضو شورای شهر هم شوند. دیپلمه‌های جعلی گویا رقم‌شان بسیار بالاتر از ٣٧٠٠ تای بورسیه‌های غیرقانونی است.

به گزارش سلامت نیوز،روزنامه اعتماد نوشت: «دیپلم‌‌های جعلی». این‌بار هنوز بحث بورسیه‌های غیرقانونی دكترا نخوابیده است كه بحث از هزاران دیپلم جعلی پیش می‌آید. پنج نماینده مجلس با تقاضای تحقیق و تفحص‌شان از وزارت آموزش و پرورش دو دولت سابق می‌خواهند از یك تخلف دیگر پرده بردارند.

این‌بار این پنج نماینده از آنهایی می‌گویند كه در آن هشت سال دیپلم جعلی از مراكز آموزش از راه دور گرفته‌اند، تا لیسانس و فوق لیسانس و دكترا جلو رفته‌اند و حتی می‌خواستند عضو شورای شهر هم شوند. دیپلمه‌های جعلی گویا رقم‌شان بسیار بالاتر از ٣٧٠٠ تای بورسیه‌های غیرقانونی است.

بورسیه‌هایی كه هنوز هم تكیلف‌شان مشخص نیست و حالا نوبت وزارت آموزش و پرورش است. دیپلمه‌های جعلی تنها در یكی از شهرستان‌های استان تهران بالای هزار نفر بوده‌اند و آن‌گونه كه ابراهیم نكو، نماینده رباط‌كریم می‌گوید در محاكم قضایی هم پرونده دارند. نكو اما پرده از یك اتفاق مهم برمی‌دارد و می‌گوید كه اگر دیپلمه‌های جعلی ثابت شود همه مدارك تحصیلی بعدی آنها باطل خواهد شد. متن گفت‌وگو با یكی از متقاضیان تحقیق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش در هشت سال دولت‌های سابق را در ادامه می‌خوانید:

شما و چهار نفر برای تحقیق و تفحص از وزارت آموزش و پرورش در حد فاصل سال‌های ٨٤ تا ٩٢ درخواست كرده‌اید. ممكن است در این مورد كمی توضیح دهید؟
از مدت‌ها پیش در حوزه‌های انتخابیه من و سایر تقاضا‌كنندگان برای تحقیق و تفحص مسائلی در حوزه وزارت آموزش و پرورش به وجود آمد. این تخلفات در قسمت آموزش از راه دور بوده است كه برای بسیاری از آنها پرونده‌های قضایی هم تشكیل شده است.

كمی بیشتر در مورد این تخلف توضیح می‌دهید؟
ببینید در برخی از مراكز آموزش از راه دور در این هشت سال مدارك جعلی برای برخی افراد صادر شده است كه رقم آن بسیار بالا بوده است.

دقیقا در چه مقطعی؟
در مقطع دبیرستان و مدرك دیپلم. اما متاسفانه شاهد بوده‌ایم كه این افراد با همین مدارك جعلی دیپلم حتی به دانشگاه‌ها نیز راه پیدا كرده‌اند و از آنجایی كه رقم این مدارك بسیار بالا و قابل توجه بوده است، مجبور شدیم كه بررسی‌ها را در دستور كار قرار بدهیم.

این رقم قابل توجهی كه شما می‌گویید چقدر است؟
هزاران مدرك دیپلم جعلی صادر شده است.

خب گستره این «هزاران» خیلی زیاد است. نمی‌خواهید روشنگری كنید؟
نه، ترجیح می‌دهیم فعلا رقم اصلی را نگوییم.

فراوانی صدور این مدارك جعلی بیشتر در چه سالی بوده است؟
ببینید رقم بسیار بالا است و از سال ٨٤ تا ٩٢ این تخلف در ارایه مدرك دیپلم جعلی بارها تكرار شده است یعنی روندی بوده كه به تدریج اتفاق افتاده و نمی‌توان دقیق گفت كه در كدام سال بیشتر بوده است. البته باز هم تاكید می‌كنم كه پرونده‌های زیادی در قوه قضاییه در این مورد تشكیل شده است و حجم این پرونده‌ها نیز قابل توجه است. متاسفانه رقم در اندازه‌ای بالا بود كه این نگرانی برای نمایندگان شهرستان‌های استان تهران به وجود آمد.

یعنی می‌خواهید بگویید این اتفاق تنها در استان تهران افتاده است؟
نه، در كل كشور بوده است اما در استان تهران این تخلفات بیشتر نمایان شده است. مشخصا در حوزه انتخابیه خودم هزاران مدرك دیپلم جعلی صادر شده كه پرونده‌های زیادی برای آنها در دستگاه قضایی تشكیل شده است.

یعنی تنها هزاران نفر در شهرستان رباط كریم مدرك دیپلم جعلی گرفته‌اند؟
بله، حتی در سومین دوره از انتخابات شورای شهر تهران هم ما با حجم زیادی از كاندیداهایی روبه‌رو بودیم كه مدرك دیپلم‌شان جعلی از آب درآمد اما متاسفانه در آن دوره بررسی در این مورد صورت نگرفت. یعنی افرادی كه در حد ابتدایی هم تحصیلات نداشتند دیپلم جعلی گرفته‌اند و حتی فوق‌لیسانس هم گرفته‌اند.

یعنی تا این حد جلو رفته‌اند؟
بله، بسیاری از این افرادی كه دیپلم جعلی دارند به مقاطع لیسانس، فوق‌لیسانس و حتی دكترا هم راه پیدا كرده‌اند. بسیاری از این افراد در كشورهای همسایه در حال تحصیل در مقطع دكترا هستند و چندی بعد با مدرك دكترا به میدان می‌آیند.

یعنی بورسیه هم گرفته‌اند؟
نه، به صورت غیرحضوری در حال گرفتن دكترا از كشورهای همسایه هستند.

الان یك سوال به وجود میآید و آن هم این است كه این افرادی كه در دولت سابق دیپلم جعلی گرفته‌اند تكلیف سایر مقاطع تحصیلی‌شان چه می‌شود؟ یعنی اگر این تحلف ثابت شود لیسانس، فوق‌لیسانس و دكترای آنها چه شرایطی پیدا می‌كند؟
از آنجایی كه من خودم معلم هستم این نكته را می‌دانم كه اگر این تخلف ثابت شود همه مدارك بعدی كه این افراد گرفته‌اند از درجه اعتبار ساقط می‌شود. بدون شك شرط گرفتن لیسانس مدرك دیپلم است و این روند اصلا قابل قبول نیست. بدون شك اگر این تخلف ثابت شود در درجه اول كلیه مدارك تحصیلی این افراد لغو خواهد شد.

در مورد این تخلف با مسوولان وقت وزارت آموزش و پرورش صحبتی داشته‌اید؟
نه، ما تنها با مسوولان فعلی این وزارتخانه در این مورد صحبت كرده‌ایم.

  نظر آنان چه بود؟
به هر حال مسوولان فعلی وزارت آموزش و پرورش معتقد هستند كه باید این موضوع روشن شود. البته ممكن است كه در برخی بررسی‌ها متوجه شویم تعدادی از این افراد به صورت قانونی مدرك دیپلم گرفته‌اند اما باید بررسی‌ها در این مورد صورت گیرد.

یعنی با مسوولان سابق وزارت آموزش و پرورش صحبتی در این مورد نداشته‌اید؟
نه. متاسفانه این موضوع از اتفاقات نادری است كه در هشت سال گذشته رخ داده است و می‌طلبد كه برخورد جدی با آنها صورت بگیرد. البته برخی رسانه‌ها فكر می‌كنند كه ما به عنوان نمایندگان حامی دولت به دنبال بحث‌های سیاسی هستیم و هدف‌مان از مطرح كردن بحث دیپلم‌های جعلی هم سیاسی است اما ما تنها به دنبال این هستیم كه برخورد جدی با روند غیرقانونی كه در سال‌های گذشته در پیش گرفته شده بود، صورت بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha