دانشمندان به تازگی پروتئینی را كشف كرده‌اند كه در حفظ سلامت زنان نقش حیاتی ایفا می‌كند.

این پروتئین در غده هیپوفیز یافت شده است. پروتئین مزبور با كنترل هورمونها در حفظ سلامت زنان نقش به سزایی دارد. پژوهشگران دانشگاه ویسكونسین در مادیسون آمریكا محل این پروتئین موسوم به syt IV را در غده هیپوفیز شناسایی كرده‌اند كه نقش آن تنظیم هورمونهای مهم در حفظ سلامت زنان است.

به گفته دانشمندان؛ این پروتئین اسرارآمیز به عنوان یك واحد كنترل عمل می‌كند و احتمالا در تنظیم آزاد سازی دو هورمون مهم به نام‌های اكسی توكسین و واسوپرسین نقش دارد. هورمون اكسی توكسین كه از هیپوفیز ترشح می‌شود بسیاری از عملكردهای تولید مثلی را در كنترل دارد و واسوپرسین نیز كنترل كننده تعادلات مایعات بدن است.

به گزارش ایسنا، مجله علمی نیچر به نقل از مییرجكسون، استاد فیزیولوژی در دانشكده پزشكی و بهداشت عمومی دانشگاه ویسكوسین آورده است: این یافته‌ها با معنی دستیابی به احتمالات بسیار جالب و شگفت انگیز برای حفظ سلامت زنان است؛ چرا كه افزایش یا كاهش میزان هورمونها نقشی كلیدی در بسیاری از پروسه‌های بیولوژیك ایفا می‌كند. در این تحقیق روی پروتئین syt IV تمركز شده است. این پروتئین عضوی از خانواده 17 عضوی سیناپتوتاگمین‌ها است كه هم در موشها و هم در انسانها یافت می‌شوند.

سیناپتوتاگمین‌ها معمولا در غشاهایی پوشیده شده‌اند كه مملو از انتقال دهنده‌های عصبی و هورمونها در میان پایانه‌های عصبی هستند. وقتی یك تكانه الكتریكی از یك سلول عصبی به یك پایانه عصبی برسد syt IV باعث آزاد شدن كلسیم می شود. در نتیجه كلیه عملكرد انتقال دهنده‌های عصبی و هورمونها را تحریك كرده و ارتباط بین نورونها برقرار می‌شود و این تكانه منتقل می‌شود.

این عملكردها تنظیم فعالیتهای مختلف بدن را موجب می‌شوند و كشف آنها به حفظ سلامت بدن كمك می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha