سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲
کد خبر: 147645

یک متخصص اعصاب و روان گفت: بی‌تحرکی عامل مهمی برای ابتلا به سکته مغزی است.

سلامت نیوزیک متخصص اعصاب و روان گفت: بی‌تحرکی عامل مهمی برای ابتلا به سکته مغزی است.

کریم نیک‌خواه در گفت‌وگو با ایسنا ، با بیان اینکه سکته مغزی سومین علت مرگ و میر در جوامع است و با افزایش سن، خطر ابتلا به آن افزایش می‌یابد، عنوان کرد: بی‌تحرکی نیز فاکتور مهم دیگری در بروز سکته مغزی است. بنابراین باید نحوه زندگی را تغییر دهیم. همچنین تغذیه‌ای که سرشار از چربی و کالری بالا یا دارای میزان کمی از ویتامین باشد نیز زمینه‌ساز بروز سکته مغزی است.

وی افزود: ویتامین‌ها برای سلامت رگ بسیار مفید هستند. بنابراین باید تغییر رژیم غذایی با فرهنگ‌سازی و آموزش اتفاق افتد و از رژیم غذایی چرب و پرنمک به رژیمی منطقی که تمام کالری‌ها و به خصوص ویتامین‌ها را داشته باشد، تغییر ذائقه دهیم.

نیک‌خواه ادامه داد: فشارخون،‌ دیابت، سیگار کشیدن، بی‌تحرکی، برهم خوردن تعادل در چربی‌های بد و خوب بدن، وراثت و رژیم غذایی نامناسب از جمله فاکتورهای خطر بروز سکته مغزی است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین عوامل بروز سکته مغزی قابل پیشگیری هستند، خاطرنشان کرد: به دلیل اثراتی که فشارخون روی رگ‌ها و عروق می‌گذارد، تصلب شرایین ایجاد کرده که این امر موجب انسداد رگ‌ها شده و خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رابطه با دیابت به عنوان یکی دیگر از عوامل خطر‌آفرین در بروز سکته مغزی، اظهار کرد: باتوجه به اینکه گفته می‌شود دیابت، مادر تمام بیماری‌هاست؛ در صورتی که افراد مبتلا به دیابت کنترل خوبی روی بیماری خود نداشته باشند، روند تصلب شرایین و بروز سکته مغزی در آنان افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر که شرایط زندگی متفاوت‌تر شده، دیابت و به دنبال آن سکته مغزی افزایش پیدا کرده است.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: دو نوع چربی خوب و بد در بدن وجود دارد؛ در صورتی که چربی‌ بد، افزایش و چربی خوب کاهش پیدا کند، این اختلاف در میزان چربی‌های بدن موجب افزایش احتمال سکته مغزی می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب در خصوص سیگارکشیدن و تاثیر آن بر سکته مغزی، خاطرنشان کرد: در افراد سیگاری همچنین کسانی که در کنار افراد سیگاری زندگی می‌کنند، خطر ابتلا به سکته مغزی وجود دارد. این امر در افرادی به طور غیرمستقیم در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، خطرناک‌تر است؛ زیرا تغییراتی که روی خون این افراد اتفاق می‌افتد موجب کندی جریان و غلظت خون می‌شود. در حالی که بدن افراد سیگاری نسبت مصرف سیگار عادت کرده است.

وی با اشاره به اینکه جوامعی که استرس در آن‌ها کمتر است سلامت رگ و مغز بهتری دارند، تصریح کرد: استرس و شرایط روحی غیرعادی دو عامل پنهان در ابتلا به سکته مغزی هستند. از طرف دیگر افرادی که یکی از نزدیکان آنان دچار سکته مغزی شده‌، برای ابتلا به سکته مغزی مستعدتر هستند؛ هرچند نمی‌توان گفت که لزوما کسی که افراد نزدیکش دچار سکته شده‌اند او نیز قطعا مبتلا به سکته مغزی خواهد شد.

این متخصص مغزو اعصاب عنوان کرد: فلج شدن نصف بدن از علائم این بیماری است؛ علائم به صورت حاد از چند ساعت تا یک روز به صورت فلج شدن اندام‌های بدن یعنی دست و پا رخ می‌دهد.

نیک‌خواه خاطرنشان کرد: ممکن است به غیر از مواردی که رگ‌های افراد به طور مادرزادی ممکن است ایراد داشته باشد، در فرد علائمی مانند سکته مغزی بروز دهد. سن شایع ابتلا به سکته مغزی در حدود 50 و60 سال به بالاست.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: بیشترین عوارضی که سکته مغزی دارد معلولیت بوده که بسیار هزینه‌بردار است و این معلولیت بیشتر در فلج شدن نصفی از بدن خود را نشان می‌‍دهد. هرچند که با توجه به نوع سکته که در کدام یک از قسمت مغز صورت گرفته باشد می‌تواند عوارض دیگری نیز ایجاد کند.

وی در رابطه با انواع سکته مغزی، گفت: دو نوع سکته مغزی وجود دارد؛ یکی از آن‌ها بسته شدن رگ‌ها و دیگری پاره شدن آن‌ها است که هنگام پارگی رگ‌ها خونریزی مغزی نیز اتفاق می‌افتد.

نیک‌خواه افزود: در صورتی که سکته مغزی از نوع خونریزی باشد خطر مرگ و میر بالاست، به خصوص اگر این خونریزی در بخشی از مغز که ساقه مغز نام دارد رخ دهد، این خطر افزایش بیشتری پیدا می‌کند. امکان زنده نگه داشتن این بیماران در جوامع خیلی پیشرفته که امکانات زیادی دارند حدود 48 تا 72 ساعت و در جوامعی که امکانات نگهداری کمتر است، این مدت کاهش پیدا می‌کند.

این متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد: مرگ‌های ناگهانی که در عرض چند دقیقه یا چند ساعت اتفاق می‌افتد معمولا در سکته‌های مغزی اتفاق نمی‌افتد و این امر بیشتر در سکته‌های قلبی مشاهده می‌شود و مرگ و میر بر اثر سکته مغزی معمولا حداقل 24 ساعت به طول می‌انجامد.

وی بهترین راه پیشگیری از سکته مغزی را ورزش دانست و تصریح کرد: وقتی افراد ورزش می‌کنند از نظر روحی و عقلی شاداب‌تر هستند و گرایش کمتری به مصرف سیگار دارند، چربی خون آن‌ها سوزانده شده، استرس کمتری دارند، کمتر دچار چاقی می‌شوند و … از این طریق اغلب عوامل بروز سکته مغزی کنترل می‌شود.

نیک‌خواه ادامه داد: باید به افراد جامعه آموزش داده شود که ورزش کردن برای سلامت زندگی، نیازی ضروری است و نباید این‌گونه تصور کنند که ورزش فقط یک تفریح است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha