با افزایش حدود دو برابری ابتلا به تب مالت باید فرهنگ استفاده مردم از لبنیات پاستوریزه را تبلیغ کرد.

سلامت نیوز: با افزایش حدود دو برابری ابتلا به تب مالت باید فرهنگ استفاده مردم از لبنیات پاستوریزه را تبلیغ کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آریا، وزارت بهداشت نسبت به افزایش موارد تب مالت در کشور هشدار داد و بر این نکته تاکید شده که هموطنان از لبنیات پاستوریزه استفاده کنند. (متن کامل خبر را اینجا بخوانید). تب مالت را نوعی باكتری عفونی عنوان می کنند كه از حیوان به انسان و بیشتر از طریق شیر، پنیر و سایر لبنیات غیرپاستوریزه منتقل می‌شود و علائم آن می‌تواند شامل تب، درد مفاصل و خستگی باشد.علائم و نشانه‌های تب مالت مشابه آنفلوآنزاست و شامل تب، لرز، تعریق، ضعف، خستگی، درد كمر، مفاصل و عضلات و سردرد می‌شود.این علائم پس از چند هفته تا چند‌ماه از بین رفته و مجدداً برمی‌گردد. در برخی افراد، تب مالت می‌تواند مزمن باشد و علائم آن تا چند سال حتی پس از درمان پایدار باقی بماند.

افزایش حدود دو برابری ابتلا تب مالت

 رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر گفت:از سال 89 موارد ابتلا به بیماری تب مالت در انسان رو به افزایش است.وی تاکید می کند که باید فرهنگ استفاده مردم از لبنیات پاستوریزه به جای لبنیات فله‌ای را تبلیغ کنیم.گویا درباره آخرین آمار موارد انسانی ابتلا به این بیماری در کشور گفت: بر اساس آخرین آمار، از سال 89 تا کنون از حدود 11 هزار مورد به حدود 20 هزار مورد کنونی رسیده است.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفته که ما هرگونه افزایش موارد بیماری‌های واگیر را نوعی هشدار تلقی می‌کنیم؛ چراکه بیماری‌ها بی‌تردید تهدیدی برای سلامت مردم کشورند.

 وزیر جهاد کشاورزی را به صحن خواهیم كشاند

اما دكتر عبدالرحمان رستمیان نایب‌رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است که «سازمان دامپزشكی در زمینه كنترل و مبارزه با تب مالت كوتاهی كرده است و باید جوابگو باشد. چرا باید وقتی یك بیماری قابل پیشگیری است و می‌توان با واكسیناسیون، جلوی شیوع آن را گرفت، بیماری در كمین مردم باشد ؟ هیچ قصوری در این زمینه پذیرفتنی نیست. غذای مصرفی مردم باید بهداشتی باشد.»

عبدالرحمان رستمیان  می‌گوید:«به همین دلیل از وزیر جهادكشاورزی دعوت كرده‌ایم به كمیسیون بهداشت مجلس بیایند و پاسخگو باشند. باید گزارشی در مورد نحوه واكسیناسیون دام‌ها به كمیسیون بهداشت ارائه كنند.علاوه براین، درزمینه واردات بی‌رویه گوشت و استفاده از سموم كشاورزی در میوه‌ها هم از ایشان سؤال خواهیم كرد ودرصورت قانع نشدن نمایندگان آن را به صحن خواهیم كشاند.

با امكانات كم، خوب عمل كرده‌ایم 

اما دكتر مهدی خلج رئیس سازمان دامپزشكی كشور معقتد است که نخستین قدم برای كنترل تب مالت در كشور، پوشش واكسیناسیون دام‌های واجد شرایط است.وی گفته که بالغ بر 30میلیون واكسیناسیون، برای مبارزه با تب مالت انجام شده كه این میزان، حدود 7تا 10درصد از برنامه پیش‌بینی شده بیشتر است و با اشاره به اینكه در زمینه پیشگیری از تب مالت، با وجود كمبود امكانات كار خودمان را انجام داده‌ایم اما برای كنترل بهینه با موانعی مواجه هستیم، می‌گوید:«پیشگیری از تب مالت و كنترل آن، منابع مالی و نیروی انسانی و امكانات می‌خواهد.برای توسعه پوشش واكسیناسیون دام‌ها در سال جدید هم قرار شده اگر در واكسیناسیون دام مشكل داشتیم حدود 2 میلیون واكسن از خارج وارد كنیم.»دكتر خلج، آمار شیوع تب مالت در دام‌ها‌یی كه تحت پوشش سازمان دامپزشكی است را 8در هزار اعلام می‌كند و می‌گوید:«با توجه به اینكه این میزان شیوع در بین 950هزار راس دام گزارش شده، این میزان شیوع بالا نیست. 

استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه و احتمال بیشتر ابتلا 

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر لزوم استفاده از لبنیات پاستوریزه نیز تاکید کرد و گفت: در صورت استفاده از لبنیات غیرپاستوریزه احتمال اینکه فرد به این بیماری مبتلا شود بسیار بیشتر از لبنیات پاستوریزه است. بر همین اساس باید فرهنگ استفاده مردم از لبنیات پاستوریزه را تبلیغ کنیم.گویا  می گوید:بخش دیگر رعایت مسایل بهداشتی توسط کسانی است که با دام در ارتباط هستند. افرادی که مستقیما با دام سر و کار دارند مانند دامداران، کشاورزان، قصابان و افرادی که در کشتارگاه‌ها کار می‌کنند باید نکات بهداشتی را مد نظر داشته باشند، چراکه اغلب موارد این بیماری در کسانی است که با دام سر و کار دارند و متاسفانه مسایل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، دیده می‌شود.

علت اصلی افزایش ابتلا به تب‌مالت

از سوی دیگر رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت نیز از افزایش 50درصدی موارد ابتلا به تب‌مالت از سال 89تا سال 92خبر می‌دهد و می‌گوید: براساس برآوردها، امسال این آمار از مرز 20هزار مورد هم گذشت.وی با تأكید بر اینكه موارد ابتلا به تب‌مالت در كشور افزایش قابل توجهی داشته است، گفته که علت اصلی این افزایش این است كه نتوانسته‌ایم بیماری را در دام‌ها كنترل كنیم و از سوی دیگر نیز اقبال مردم به مصرف فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه مانند شیر فله‌ای بیشتر شده است. فرآورده‌های لبنی فله‌ای تحت نظارت‌های بهداشتی قرار ندارد بنابر این احتمال آلودگی آن نیز زیاد است. مردم باید بپذیرند كه از مصرف فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه به‌طور جدی خودداری كنند. به گفته وی 70درصد موارد ابتلا به تب مالت در روستاها و به‌دلیل تماس مستقیم با دام و 25درصد موارد ابتلا نیز در مناطق شهری و به‌طور عمده به‌دلیل مصرف فرآورده‌های لبنی غیرپاستوریزه اتفاق می‌افتد. اینكه شهرنشین‌ها لبنیات فله مصرف كنند یا خیر در اختیار خودشان است اما در روستاها و دامداری‌ها نمی‌شود مانع تماس انسان و دام شد.

باید منتظر ماند و دید كمیسیون بهداشت مجلس كه برای حل این مشكل پیشقدم شده، چه تصمیمی خواهد گرفت؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha