یک متخصص علوم غذایی با اشاره به اینکه وجود ویروس ایدز در میوه انار، هندوانه و پرتقال هیچ مبنا و صحت علمی ندارد، گفت: ویروس ایدز از طریق رابطه جنسی، تزریق سرنگ آلوده و انتقال فرآورده‌های خونی به بدن انتقال پیدا می‌کند.

سلامت نیوز:  یک متخصص علوم غذایی با اشاره به اینکه وجود ویروس ایدز در میوه انار، هندوانه و پرتقال هیچ مبنا و صحت علمی ندارد، گفت: ویروس ایدز از طریق رابطه جنسی، تزریق سرنگ آلوده و انتقال فرآورده‌های خونی به بدن انتقال پیدا می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  تسنیم، آراسب دباغ مقدم در رابطه با به کارگیری ویروس ایدز در میوه انار، هندوانه و پرتقال آن را شایعه‌ای بی‌اساس خواند و اظهار داشت: متاسفانه بعضی افراد به دنبال شایعه پراکنی در جامعه هستند که هدفی جز ضربه زدن به صنعت غذایی کشور را ندارند و این موضوع باعث می‌شود که مردم به سازمان‌های نظارتی بدبین شوند.

وی ادامه داد: ویروس‌ها موجودات داخل سلولی هستند که خارج از سلول زنده نمی‌مانند و حتما باید در یک محیط زنده مثل خون و مایعات انتقال پیدا می‌کند که به نوبه خود بسیار حساس هم می‌باشد و در محیط غیر از بدن به سرعت از بین می‌رود، بنابراین وجود ویروس ایدز در میوه انار و هندوانه شایعه‌ای بیش نیست. و این راه انتقال به بدن مبنای علمی ندارند .

دباغ مقدم در رابطه با راه‌های انتقال ویروس ایدز به بدن گفت: ویروس ایدز از طریق رابطه جنسی، تزریق سرنگ آلوده، انتقال فرآورده‌های خونی، و یا از راه جراحی دندانپزشکی مشکوک ( آلودگی وسایل ) به بدن انتقال پیدا می‌کند و اینطور نیست که از راه کارگذاشتن ویروس در داخل میوه جات، این ویروس انتقال داده شود.

رئیس کمیته تخصصی مواد غذایی سازمان نظام دامپزشکی شبکه‌های اجتماعی را در ترویج شایعه بی‌تاثیر ندانست و افزود: متاسفانه برخی پیامک‌هایی از طریق وایبر و دیگر شبکه‌های اجتماعی درباره سلامت تغذیه‌ای انتقال داده می‌شود که هیچ مبنا و صحت علمی ندارد و بسیاری از این پیام‌ها به صورت هدف دار فرستاده می‌شود و به اعتقاد من توسط افرادی غیر از مردم عادی نگاشته می‌شود که این متاسفانه ممکن است به صنعت غذایی کشور آسیب رساند.

دباغ مقدم به ارزش ماده غذایی آنتی اکسیدان در میوه انار اشاره کرد و گفت: میوه انار سرشار از آنتی اکسیدان قوی است که ضد سرطان است و در سیستم ایمنی بدن بسیار تاثیرگذار است. بنابراین توصیه ما این است که افراد به خاطر وجود برخی شایعات هدف دار، مانع از خوردن میوه جات نشوند، مردم با خیال راحت انار و هندوانه مصرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha